بیمه ایران: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ویرایش به‌وسیلهٔ ابرابزار:
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۲: خط ۳۲:
| وبگاه =
| وبگاه =
}}
}}
'''بیمه ایران''' تنها شرکت دولتی ایران در زمینه [[بیمه]] است. این شرکت در تاریخ [[۱۵ آبان]] سال [[۱۳۱۴]] به دست [[علی‌اکبر داور|علی اکبر داور]] و به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی آغاز به فعالیت کرده‌است.
'''بیمه ایران''' تنها شرکت دولتی ایران در زمینه [[بیمه]] است. این شرکت در تاریخ [[۱۵ آبان]] سال [[۱۳۱۴]] به دست [[علی‌اکبر داور|علی اکبر داور]] و به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی آغاز به فعالیت کرده‌است. بيمه ايران، شرکتي دولتي است که توانگري مالي آن کاملا وابسته به دولت است و امکان ورشکستگي يا عدم ايفاي تعهدات وجود ندارد. بنابر قانون و مصوبات شوراي‌عالي بيمه، کليه سوابق و اسناد مربوط به حقوق و تعهدات مؤسسات بيمه‌اي که پروانه فعاليت آنها لغو مي‌شود به شركت سهامى بيمه ايران انتقال مي‌يابد. در نتيجه ريسک‌هاي تحميلي به بيمه ايران تفاوت ساختاري جدي با ريسک‌هاي تحميلي به ساير شرکت‌هاي بيمه دارد.


شرکت سهامی بیمه ایران با بیش از ۳۴ درصد سهم بازار بیمه کشور بزرگترین شرکت، بر اساس سهم بازار، نه تنها در صنعت بیمه که در کل نظام مالی جمهوری اسلامی ایران است.
شرکت سهامی بیمه ایران با بیش از ۳۴ درصد سهم بازار بیمه کشور بزرگترین شرکت، بر اساس سهم بازار، نه تنها در صنعت بیمه که در کل نظام مالی جمهوری اسلامی ایران است.

نسخهٔ ‏۱۶ دسامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۰:۱۶

بیمه ایران
نوعخدماتی، شرکت دولتی ایران
بنا نهاده۱۵ آبان سال ۱۳۱۴
محدودهٔ فعالیتانواع رشته‌های بیمه اشخاص، اموال، خاص، مسوولیت و مهندسی

بیمه ایران تنها شرکت دولتی ایران در زمینه بیمه است. این شرکت در تاریخ ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴ به دست علی اکبر داور و به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی آغاز به فعالیت کرده‌است. بيمه ايران، شرکتي دولتي است که توانگري مالي آن کاملا وابسته به دولت است و امکان ورشکستگي يا عدم ايفاي تعهدات وجود ندارد. بنابر قانون و مصوبات شوراي‌عالي بيمه، کليه سوابق و اسناد مربوط به حقوق و تعهدات مؤسسات بيمه‌اي که پروانه فعاليت آنها لغو مي‌شود به شركت سهامى بيمه ايران انتقال مي‌يابد. در نتيجه ريسک‌هاي تحميلي به بيمه ايران تفاوت ساختاري جدي با ريسک‌هاي تحميلي به ساير شرکت‌هاي بيمه دارد.

شرکت سهامی بیمه ایران با بیش از ۳۴ درصد سهم بازار بیمه کشور بزرگترین شرکت، بر اساس سهم بازار، نه تنها در صنعت بیمه که در کل نظام مالی جمهوری اسلامی ایران است.

در نظام بانکی و در بازار سرمایه، هیچ شرکتی بیش از ۳۰ درصد سهم بازار را در اختیار ندارد. بیمه ایران با این شرایط، کل صنعت بیمه کشور را پشتیبانی می‌کند.

این شرکت از سال ۱۳۹۰ به این سو همواره زیان‌ده بوده، به‌طوری که مجموع زیان انباشته شرکت در انتهای سال ۱۳۹۶ به مبلغ ۵ هزار و ۱۶۰میلیارد تومان رسیده‌است.

با وجود ابهاماتی در فرمول توانگری مالی، به دلیل زیان انباشته بالا، این شاخص در ۵ سال گذشته در این شرکت، از سطح ۱ به سطح ۴ رسیده‌است.

این شرکت با دارا بودن بالغ بر ۱۲ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان ذخایر (معادل ۱۱۱ درصد پرتفوی سال ۹۶) بالاترین نسبت ذخایر به حق بیمه در صنعت بیمه کشور را دارد که نشان‌دهنده تفاوت شیوه ذخیره‌گیری در این شرکت با سایر شرکت‌های صنعت است. از آنجایی که میزان ذخایر نقش جدی در کاهش توانگری ایفا می‌کند، در صورت وجود این تفاوت، امکان مقایسه این شرکت با سایر شرکت‌ها محدود می‌شود.

تاریخچه

بیمه ایران در ظاهر خصوصی بود و سهامداران آن از سه نفر اشخاص حقیقی و وزارت مالیه تشکیل شده بود اما در عمل یک شرکت دولتی محسوب می‌شد.

این شرکت تا قبل از پیروزی انقلاب ۵۷ به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی فعالیت می‌کرد. هم‌اکنون بیمه ایران با بیش از ۲۰۵ شعبه و ۳۷۷۰ نمایندگی در داخل کشور و ۱۲ شعبه و نمایندگی در خارج از کشور بزرگترین شرکت بیمه در ایران است.[۱]

اختلاس

برند بیمه ایران

برند بیمه ایران در سال ۱۳۹۲ در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به عنوان یکی از ۱۰۰ برند برتر ایران شناخته شد.[۲]

پیوند به بیرون

منابع

  1. «شبکه فروش». وب‌سایت بیمه ایران. دریافت‌شده در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰. از پارامتر ناشناخته |زیان= صرف‌نظر شد (کمک)
  2. «برندهای ارزشمند ایران معرفی شدند». خبرآنلاین. ۲۱ دی ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۷ مرداد ۱۳۹۴.