کارشناسی ارشد: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Mahsoook (بحث | مشارکت‌ها)
Unpbook (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: خرابکاری محتمل نشانی اینترنتی محتمل بر اسپم
خط ۶: خط ۶:


=== کارشناسی‌ارشد پیوسته ===
=== کارشناسی‌ارشد پیوسته ===
از تمام دوستانی که قصد یاری ما را دارند خواهشمندیم با ارسال خبرنامه سایت به دوستان خود، زمینه آشنایی بیشتر داوطلبان آزمون دکتری با این سایت را به وجود آورند.

همچنین از دوستانی که دارای وبلاگ و یا وب‌سایت می‌باشند نیز خواهشمندیم ما را با نام «[https://phdtest.ir/%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b2-%d9%85%d8%a7/ سایت آزمون دکتری]» لینک نمایند. اگر برای لینک نیاز به کد دارید از این کد استفاده نمایید.
دوره‌ای از آموزش عالی است که در رشته‌های خاص به‌اجرا گذاشته می‌شود. پیش‌نیاز ورود به دوره، داشتن [[دیپلم]] یا مدرک [[پیش‌دانشگاهی]] است و پذیرفته‌شدگان برحسب رشته، با گذراندن حداقل ۱۷۲ و حداکثر ۱۸۲ واحد درسی به اخذ مدرک نائل می‌شوند. مدت تحصیل به‌طور معمول ۵ سال و طول مجاز دوره ۷ سال می‌باشد. پذیرش در رشته‌های تحصیلی با مقطع کارشناسی‌ارشد پیوسته، از طریق آزمون سراسری انجام می‌شود.<ref name="ReferenceA" />
دوره‌ای از آموزش عالی است که در رشته‌های خاص به‌اجرا گذاشته می‌شود. پیش‌نیاز ورود به دوره، داشتن [[دیپلم]] یا مدرک [[پیش‌دانشگاهی]] است و پذیرفته‌شدگان برحسب رشته، با گذراندن حداقل ۱۷۲ و حداکثر ۱۸۲ واحد درسی به اخذ مدرک نائل می‌شوند. مدت تحصیل به‌طور معمول ۵ سال و طول مجاز دوره ۷ سال می‌باشد. پذیرش در رشته‌های تحصیلی با مقطع کارشناسی‌ارشد پیوسته، از طریق آزمون سراسری انجام می‌شود.<ref name="ReferenceA" />



نسخهٔ ‏۱۲ دسامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۱:۵۱

کارشناسی‌ارشد (فوق‌لیسانس) دوره‌ای از آموزش عالی است که پیش‌نیاز ورود به آن، داشتن مدرک کارشناسی است. گذراندن دورهٔ کارشناسی‌ارشد، برحسب رشته به دو طریق ناپیوسته و پیوسته امکان‌پذیر است.[۱] ورود به دانشگاه برای ادامه تحصیل در این مقطع در ایران نیازمند شرکت در آزمون کارشناسی ارشد است، البته دانشجویان استعداد درخشان برای ادامه تحصیل می‌توانند کارشناسی‌ارشد بدون کنکور شرکت کنند که در صورت صلاح دید دانشگاه بدون آزمون وارد این مقطع می‌شوند.

انواع کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد ناپیوسته

دورهٔ دوساله بعد از کارشناسی است و پذیرش دانشجو برای این دوره از طریق آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی انجام می‌شود. پذیرفته‌شدگان برحسب رشته با گذراندن ۲۸ تا ۳۲ واحد درسی که ۴ تا ۱۰ واحد آن به پایان‌نامه اختصاص دارد، به اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد ناپیوسته نائل می‌شوند. مدت تحصیل این دوره که دورهٔ تکمیلی غالب رشته‌های آموزش‌عالی محسوب می‌شود، به‌طور معمول دو سال و سقف مدت تحصیل این دوره ۳ سال تعیین شده‌است.[۱]

کارشناسی‌ارشد پیوسته

از تمام دوستانی که قصد یاری ما را دارند خواهشمندیم با ارسال خبرنامه سایت به دوستان خود، زمینه آشنایی بیشتر داوطلبان آزمون دکتری با این سایت را به وجود آورند.

همچنین از دوستانی که دارای وبلاگ و یا وب‌سایت می‌باشند نیز خواهشمندیم ما را با نام «سایت آزمون دکتری» لینک نمایند. اگر برای لینک نیاز به کد دارید از این کد استفاده نمایید. دوره‌ای از آموزش عالی است که در رشته‌های خاص به‌اجرا گذاشته می‌شود. پیش‌نیاز ورود به دوره، داشتن دیپلم یا مدرک پیش‌دانشگاهی است و پذیرفته‌شدگان برحسب رشته، با گذراندن حداقل ۱۷۲ و حداکثر ۱۸۲ واحد درسی به اخذ مدرک نائل می‌شوند. مدت تحصیل به‌طور معمول ۵ سال و طول مجاز دوره ۷ سال می‌باشد. پذیرش در رشته‌های تحصیلی با مقطع کارشناسی‌ارشد پیوسته، از طریق آزمون سراسری انجام می‌شود.[۱]

کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس، مقطع تحصیلی پس از کارشناسی در دانشگاه‌های ایران است. به دوره کارشناسی ارشد و دکترا به صورت کلی تحصیلات تکمیلی می‌گویند. کارشناسی ارشد معادل درجه مسترز (به انگلیسی: Masters) در دانشگاه‌های غربی است.

مخفف عنوان کارشناسی ارشد

بسته به رشته تحصیلی، یکی از عناوین زیر به فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد اطلاق می‌گردد:

طول دوره کارشناسی ارشد

کسب دانشنامه (مدرک) در این مقطع بسته به دانشگاه، برنامه‌ریزی آموزشی و میزان فشردگی آموزش و پژوهش معمولاً نیازمند یک تا سه سال تحصیل پس از دوره کارشناسی است. البته بر اساس آیین‌نامه دوره کارشناسی ارشد وزارت علوم، طول این دوره چهار ترم است که در صورت صلاحدید دانشگاه تا دو ترم قابل تمدید است. ضمن این که دانشجو باید تا قبل از نیمسال سوم، پروپوزال خود را ارائه دهد (برای دوره‌های آموزشی-پژوهشی).

همچنین بر اساس آیین‌نامه این دوره به دو صورت آموزشی-پژوهشی و آموزشی ارائه می‌شود.

در پایان دوره‌های آموزشی-پژوهشی دانشجو باید با ارائه پایان‌نامه یا تز ایده‌ها و نتایج تحقیقات خود را انتشار دهد و این امر از طریق تدوین پروپوزال صورت می‌پذیرد و در واقع بعد از تصویب پروپوزال و تأیید نهایی موضوع، مرحله نگارش پایان‌نامه آغاز می‌شود.

اما در شیوه آموزشی، دانشجو پس از گذراندن واحدهای درسی و بدون ارائه پایان‌نامه، از این مقطع دانش‌آموخته می‌شود.[۲]

با توجه به این که دانشجویان کارشناسی ارشد دوره آموزشی-پژوهشی تمایل زیادی داشتند که همانند دوره آموزشی از ارائه پایان‌نامه معاف شوند، در دی ماه سال 96 معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد که ارائه‌ پایان‌نامه در مقطع ارشد الزامی است.[۳]

شیوه‌های پذیرش کارشناسی ارشد در کشور

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در حال حاضر به طور عمده از طریق برگزاری آزمون کارشناسی ارشد صورت می‌گیرد.

کارشناسی ارشد بدون آزمون استعدادهای درخشان

اما داوطلبانی که دارای شرایط آیین‌نامه کارشناسی ارشد استعداد درخشان[۴] باشند، می‌توانند بدون شرکت در کنکور پذیرش شوند. مهم‌ترین شرطی که این آیین‌نامه برای پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون در نظر گرفته است شرط معدل است. به نحوی که دانشجویان متقاضی باید جزو ۱۵ درصد برتر دانشجویان ‎هم‌ورودی رشته خود براساس سه چهارم واحدهای گذرانده‌شده تا پایان نیمسال ششم باشند.

علاوه بر این شروط زیر هم برای پذیرش ارشد بدون کنکور باید برآورده شود:

  • حداکثر در مدت ۸ نیمسال فارغ‎التحصیل شده باشند.
  • برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش‎آموختگی تقاضای پذیرش کنند.
  • پذیرش بر اساس آیین‌نامه کارشناسی ارشد بدون آزمون استعدادهای درخشان صرفاً برای یک بار امکان‌پذیر است.
  • پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی مرتبط به تشخیص گروه آموزشی و تأیید شورای آموزشی دانشگاه امکان‌پذیر است.

دانشگاه آزاد برای مقطع ارشد همانند دوره کارشناسی پذیرش بدون کنکور ندارد و این دانشگاه نیز بر اساس آیین‌نامه ارشد استعداد درخشان که خودش تدوین کرده دانشجو می‌پذیرد. بر اساس آخرین تغییرات کلیه حائزین شرایط درخواست‌کننده دوره کارشناسی ارشد بدون آزمون دانشگاه آزاد باید شامل استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان ممتاز براساس حداقل معدل ۱۶ برای رشته‌های غیر علوم انسانی و ۱۷ برای رشته‌های علوم انسانی و سایر شرایط مندرج در شیوه‌نامه اجرایی براساس امتیازات حاصل از معدل و سایر شاخص‌های مرتبط ارزیابی و براساس ظرفیت ۱۰ درصدی برای هر یک از رشته‌محل‌های انتخابی باشند.[۵]

کارشناسی ارشد بدون کنکور پردیس‌های دانشگاه‌ها

یکی دیگر از روش‌های پذیرش کارشناسی ارشد بدون آزمون دانشگاه، پذیرش در پردیس بین‌الملل دانشگاه‌ها، همانند پردیس کیش دانشگاه تهران، پردیس کیش دانشگاه شریف و پردیس ارس دانشگاه تهران است.

در ابتدا پذیرش در پردیس‌های دانشگاهی کاملاً به‌صورت مستقل و از طریق آزمون اختصاصی صورت می‌گرفت، اما از سال‌ ۱۳۹۴ بنا بر تصمیم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در پردیس‌های دانشگاهی نیز به صورت نیمه‌متمرکز و از طریق آزمون کارشناسی ارشد که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌گردد، صورت می‌گیرد و تنها پذیرش در پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌ها هنوز هم از طریق آزمون اختصاصی دانشجوی کارشناسی ارشد می‌پذیرند.[۶]

شهریه دوره کارشناسی ارشد

تحصیل در دوره روزانه کارشناسی ارشد در کشور رایگان است. اما مطابق آن چه که دفترچه کنکور کارشناسی ارشد 98 اعلام شده است، پذيرفته‌شدگان دوره روزانه با توجه به تعهدات آموزش رايگان بايد برابر طول مدت تحصيل دوره كارشناسي ارشد، در موقع ثبت‌نام تعهد بسپارند تا در محلی كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در صورت نياز تعيين مي‌كند به خدمت اشتغال ورزند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دوره شبانه، پردیس دانشگاه‌ها، مؤسسات غیرانتفاعی، دانشگاه پیام نور و نیز دانشگاه آزاد اسلامی مستلزم پرداخت هزینه است.

منابع

  • «فصل دوم»، انتخاب رشته، انتخاب آینده، راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری … تألیف دکتر کورش پرند، غلامرضا یادگارزاده و دکتر ابراهیم خدایی، تهران: مرکز انتشارات سازمان سنجش کشور، مرکز انتشارات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ۱۳۹۱، شابک ۱-۱۷۹-۱۵۳-۹۶۴-۹۷۸ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid prefix (کمک) پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)