بازی ویدئویی نقش‌آفرینی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Husseinsokh1 (بحث | مشارکت‌ها)
جز سبک شناسی نقش افرینی
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
به نسخهٔ 24356798 ویرایش HujiBot برگردانده شد. (توینکل)
برچسب: خنثی‌سازی
خط ۷: خط ۷:


== داستان و فضا ==
== داستان و فضا ==
معمولاً [https://pay4bazi.com/2018/09/17/%D8%B3%D8%A8%DA%A9%E2%80%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C%DB%8C-role-playing/ بازی‌های نقش آفرینی] در محیط [[فانتزی]] و در دنیایی دیگر رخ می‌دهند<ref>Adams, Rollings 2003, p. 351</ref>. داستان‌ها چند لایه و غیر خطی هستند و اطلاعات مختلف در مورد شخصیت‌ها و ماجراها به تدریج آشکار می‌شوند. برای مثال [[فاینال فانتزی ۷]] دارای چنان داستان پیچیده‌ای است که با یک بار تمام کردن بازی تمام جزئیاتش آشکار نمی‌شود. به دلیل وجود جزئیات بالا در داستان صداگذاری شخصیت‌ها در ابتدا چندان مرسوم نبود. اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی این امر میسر شده. از جمله بازی‌هایی که به خاطر ابداعات در زمینه صداگذاری مشهورند می‌توان به [[فاینال فانتزی ۱۰]] و [[الدر اسکورولز ۴: آبلیویئن]] اشاره کرد.
معمولاً بازی‌های نقش آفرینی در محیط [[فانتزی]] و در دنیایی دیگر رخ می‌دهند<ref>Adams, Rollings 2003, p. 351</ref>. داستان‌ها چند لایه و غیر خطی هستند و اطلاعات مختلف در مورد شخصیت‌ها و ماجراها به تدریج آشکار می‌شوند. برای مثال [[فاینال فانتزی ۷]] دارای چنان داستان پیچیده‌ای است که با یک بار تمام کردن بازی تمام جزئیاتش آشکار نمی‌شود. به دلیل وجود جزئیات بالا در داستان صداگذاری شخصیت‌ها در ابتدا چندان مرسوم نبود. اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی این امر میسر شده. از جمله بازی‌هایی که به خاطر ابداعات در زمینه صداگذاری مشهورند می‌توان به [[فاینال فانتزی ۱۰]] و [[الدر اسکورولز ۴: آبلیویئن]] اشاره کرد.


== روندبازی ==
== روندبازی ==

نسخهٔ ‏۴ دسامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۶:۲۰

نقش آفرینی (به انگلیسی: Role-playing video game) سبکی از بازی‌های ویدئویی است که ریشه در بازی‌های تخته‌ای و نوشتاری قدیمی مانند اژدها و سیاهچاله‌ها دارد[۱]. بازیکن در این سبک بازی‌ها یک یا چند شخصیت را در جریان مأموریت‌های مختلف در دنیایی خیالی هدایت می‌کند. در این بازی‌ها معمولاً داستان بسیار قوی بوده و علاوه بر خط داستانی اصلی شامل ماجراهای فرعی متعدد می‌شود.

ویژگی‌ها

شخصیت یا شخصیت‌های بازی در طول ماجرا قوی‌تر شده و می‌توانند توانایی‌های مختلف را بدست آورند[۲]. وظیفه بازیکن هدایت شخصیت‌ها و تقویت آن‌ها به نحوی است که بتوانند از پس انجام مأموریت‌ها برآیند. شخصیت‌ها از کلاس‌های مختلف (مبارز، جادوگر، شوالیه، دزد، تیر انداز و غیره) بوده و معمولاً کلاس آن‌ها در ابتدای بازی توسط بازیکن انتخاب می‌شود.

داستان و فضا

معمولاً بازی‌های نقش آفرینی در محیط فانتزی و در دنیایی دیگر رخ می‌دهند[۳]. داستان‌ها چند لایه و غیر خطی هستند و اطلاعات مختلف در مورد شخصیت‌ها و ماجراها به تدریج آشکار می‌شوند. برای مثال فاینال فانتزی ۷ دارای چنان داستان پیچیده‌ای است که با یک بار تمام کردن بازی تمام جزئیاتش آشکار نمی‌شود. به دلیل وجود جزئیات بالا در داستان صداگذاری شخصیت‌ها در ابتدا چندان مرسوم نبود. اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی این امر میسر شده. از جمله بازی‌هایی که به خاطر ابداعات در زمینه صداگذاری مشهورند می‌توان به فاینال فانتزی ۱۰ و الدر اسکورولز ۴: آبلیویئن اشاره کرد.

روندبازی

بازی‌های نقش آفرینی به دو دسته اصلی نقش آفرینی غربی و نقش آفرینی ژاپنی تقسیم می‌شوند[۴]. اساس بازی‌های ژاپنی بر مبارزات نوبتی با تکیه بر توانایی‌های دو مبارز و البته نقش عامل شانس است. معمولاً نتیجه مبارزات در این‌گونه بازی‌ها از قبل مشخص است. این سبک نزدیکی بیشتری به بازی‌های تخته‌ای قدیمی دارد. در بازی‌های غربی قدیمی از سیستم اشاره و کلیک برای هدایت شخصیت استفاده می‌شد. امروزه این سیستم به حالت اکشن اول شخص یا سوم شخص تغییر پیدا کرده‌است. بازی‌های غربی بار تکنیکی بیشتری دارند و بازیکن در هدایت شخصیت و مبارزات دارای اختیار بیشتری است.

پانویس

  1. Adams, Rollings 2003, p. 347
  2. Rollings, Andrew; Ernest Adams (2006). Fundamentals of Game Design. Prentice Hall. http://wps.prenhall.com/bp_gamedev_1/54/14053/3597646.cw/index.html.
  3. Adams, Rollings 2003, p. 351
  4. Turner, Benjamin; Nutt, Christian (2003-07-29), Spy/Counterspy Case File 07: RPGs - East vs. West, GameSpy, http://www.gamespy.com/articles/489/489047p1.html, retrieved 2006-08-14

منابع

Adams, Ernest; Rollings, Andrew (2003). Andrew Rollings and Ernest Adams on game design. New Riders Publishing. ISBN 1-59273-001-9.