چغری بیک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز Taddah صفحهٔ چغری بیگ را به چغری بیک منتقل کرد
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''چغری بیگ''' ({{lang-tr|Çağrı Bey}}) از بزرگان حکومتی در سرآغاز امپراتوری سلجوقی بود. نام کامل او ابوسلیمان داوود چغری بیگ بن میکائیل بود. نام چاغری در ترکی به معنای «[[شاهین]] کوچک» است.
'''چغری بیک''' ({{lang-tr|Çağrı Bey}}) از بزرگان حکومتی در سرآغاز امپراتوری سلجوقی بود. نام کامل او ابوسلیمان داوود چغری بیک بن میکائیل بود. نام چاغری در ترکی به معنای «[[شاهین]] کوچک» است.


«چغری بیگ» و «[[طغرل بیگ]]» فرزندان میکائیل و نوه «[[سلجوق]]» از قبیله «قِنِق» یکی از ۲۴ قبیله [[اغوز]] بودند. آنها در مدت کوتاهی بعد از فتح ایران به «آسیای صغیر» حمله‌ور شدند و پس از [[جنگ ملازگرد]] (۱۰۷۱ میلادی) در اندک مدتی قسمت عمده آسیای صغیر را اشغال کردند و امپراطوری سلجوقی را تشکیل دادند.
چغری بیک و [[طغرل بیک]] فرزندان میکائیل و نوه [[سلجوق]] از قبیله قِنِق یکی از ۲۴ قبیله [[اغوز]] بودند. آنها در مدت کوتاهی بعد از فتح ایران به «آسیای صغیر» حمله‌ور شدند و پس از [[جنگ ملازگرد]] (۱۰۷۱ میلادی) در اندک مدتی قسمت عمده آسیای صغیر را اشغال کردند و امپراطوری سلجوقی را تشکیل دادند.


طغرل بیگ برادر خود «چغری بیگ» را همراه با ۳۰۰۰ جنگجو برای یک «سفر اکتشافی» به سرزمین‌های ناشناسی فرستاد که می‌گفتند آباد و ثروتمند هستند یعنی آذربایجان و آناتولی. بعد از آنکه چغری بیگ با بارهای سنگین تاراج از ری، آذربایجان و ارمنستان به آسیای مرکزی برگشت و تجارب خود را به طغرل بیگ تعریف نمود، احتمالاً نطفه کوچ‌های بزرگ [[سلجوقیان]] و عموماً قبایل ترک‌زبان به سوی ایران، از جمله خراسان، آذربایجان و همچنین [[آناتولی]] شکل گرفت. این در سال ۱۰۱۸ م بود. با این روند، اولین موج بزرگ مهاجرت قبایل ترک به خراسان و بقیه نقاط ایران آغاز شد.<ref>جوادی، عباس: [http://www.radiofarda.com/content/f35_adenture_of_languages_p5/27230336.html آذربایجان و بیزانس ترک‌زبان می‌شوند]. در: رادیو فردا. ۱۳۹۴/۰۶/۱۶</ref>
طغرل بیک، برادر خود چغری بیک را همراه با ۳۰۰۰ جنگجو برای یک «سفر اکتشافی» به سرزمین‌های ناشناسی فرستاد که می‌گفتند آباد و ثروتمند؛ هستند یعنی آذربایجان و آناتولی. بعد از آنکه چغری بیک با بارهای سنگین تاراج از ری، آذربایجان و ارمنستان به آسیای مرکزی برگشت و تجارب خود را به طغرل بیک تعریف نمود، احتمالاً نطفه کوچ‌های بزرگ [[سلجوقیان]] و عموماً قبایل ترک‌زبان به سوی ایران، از جمله خراسان، آذربایجان و همچنین [[آناتولی]] شکل گرفت؛ این در سال ۱۰۱۸ م بود. با این روند، اولین موج بزرگ مهاجرت قبایل ترک به خراسان و بقیه نقاط ایران آغاز شد.<ref>جوادی، عباس: [http://www.radiofarda.com/content/f35_adenture_of_languages_p5/27230336.html آذربایجان و بیزانس ترک‌زبان می‌شوند]. در: رادیو فردا. ۱۳۹۴/۰۶/۱۶</ref>


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۳۰ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۴:۴۲

چغری بیک (ترکی استانبولی: Çağrı Bey‎) از بزرگان حکومتی در سرآغاز امپراتوری سلجوقی بود. نام کامل او ابوسلیمان داوود چغری بیک بن میکائیل بود. نام چاغری در ترکی به معنای «شاهین کوچک» است.

چغری بیک و طغرل بیک فرزندان میکائیل و نوه سلجوق از قبیله قِنِق یکی از ۲۴ قبیله اغوز بودند. آنها در مدت کوتاهی بعد از فتح ایران به «آسیای صغیر» حمله‌ور شدند و پس از جنگ ملازگرد (۱۰۷۱ میلادی) در اندک مدتی قسمت عمده آسیای صغیر را اشغال کردند و امپراطوری سلجوقی را تشکیل دادند.

طغرل بیک، برادر خود چغری بیک را همراه با ۳۰۰۰ جنگجو برای یک «سفر اکتشافی» به سرزمین‌های ناشناسی فرستاد که می‌گفتند آباد و ثروتمند؛ هستند یعنی آذربایجان و آناتولی. بعد از آنکه چغری بیک با بارهای سنگین تاراج از ری، آذربایجان و ارمنستان به آسیای مرکزی برگشت و تجارب خود را به طغرل بیک تعریف نمود، احتمالاً نطفه کوچ‌های بزرگ سلجوقیان و عموماً قبایل ترک‌زبان به سوی ایران، از جمله خراسان، آذربایجان و همچنین آناتولی شکل گرفت؛ این در سال ۱۰۱۸ م بود. با این روند، اولین موج بزرگ مهاجرت قبایل ترک به خراسان و بقیه نقاط ایران آغاز شد.[۱]

منابع

  1. جوادی، عباس: آذربایجان و بیزانس ترک‌زبان می‌شوند. در: رادیو فردا. ۱۳۹۴/۰۶/۱۶