نام سیستماتیک عنصر: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
+
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏top: اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با ویرایشگر خودکار فارسی
خط ۱: خط ۱:
{{ترجمه-نیاز}}
{{ترجمه-نیاز}}
{{بدون منبع}}
{{بدون منبع}}
یک '''سیستماتیک عنصر نام''' موقت با نام داده شده به یک تازه سنتز شده یا نه هنوز سنتز [[عنصر (شیمی)|عنصر شیمیایی]] <nowiki/>است. سیستماتیک [[نشان شیمیایی|نماد]] نیز برگرفته از این نام. در [[شیمی]]<nowiki/> یک [[عنصرهای فرااورانیم|transuranic عنصر]] دریافت و دائمی نام و نماد تنها پس از سنتز آن تایید شده است. در برخی موارد مانند [[جنگ‌های پسافرمیمی|Transfermium جنگ]]<nowiki/>چنین مجادلات شده اند طولانی و به شدت سیاسی است. به منظور بحث در مورد چنین عناصر و بدون ابهام به [[آیوپاک|اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی]] (IUPAC) با استفاده از مجموعه ای از قوانین برای تعیین موقت سیستماتیک نام و نماد برای هر یک از این عنصر است. این رویکرد به نامگذاری سرچشمه در توسعه موفق به طور منظم قوانین برای نامگذاری ترکیبات آلیاست.
یک '''سیستماتیک عنصر نام''' موقت با نام داده شده به یک تازه سنتز شده یا نه هنوز سنتز [[عنصر (شیمی)|عنصر شیمیایی]] <nowiki/>است. سیستماتیک [[نشان شیمیایی|نماد]] نیز برگرفته از این نام. در [[شیمی]]<nowiki/> یک [[عنصرهای فرااورانیم|transuranic عنصر]] دریافت و دائمی نام و نماد تنها پس از سنتز آن تأیید شده‌است. در برخی موارد مانند [[جنگ‌های پسافرمیمی|Transfermium جنگ]]<nowiki/>چنین مجادلات شده‌اند طولانی و به شدت سیاسی است. به منظور بحث در مورد چنین عناصر و بدون ابهام به [[آیوپاک|اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی]] (IUPAC) با استفاده از مجموعه ای از قوانین برای تعیین موقت سیستماتیک نام و نماد برای هر یک از این عنصر است. این رویکرد به نامگذاری سرچشمه در توسعه موفق به‌طور منظم قوانین برای نامگذاری ترکیبات آلیاست.


== IUPAC قوانین ==
== IUPAC قوانین ==

نسخهٔ ‏۱۹ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۱:۰۱

یک سیستماتیک عنصر نام موقت با نام داده شده به یک تازه سنتز شده یا نه هنوز سنتز عنصر شیمیایی است. سیستماتیک نماد نیز برگرفته از این نام. در شیمی یک transuranic عنصر دریافت و دائمی نام و نماد تنها پس از سنتز آن تأیید شده‌است. در برخی موارد مانند Transfermium جنگچنین مجادلات شده‌اند طولانی و به شدت سیاسی است. به منظور بحث در مورد چنین عناصر و بدون ابهام به اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) با استفاده از مجموعه ای از قوانین برای تعیین موقت سیستماتیک نام و نماد برای هر یک از این عنصر است. این رویکرد به نامگذاری سرچشمه در توسعه موفق به‌طور منظم قوانین برای نامگذاری ترکیبات آلیاست.

IUPAC قوانین

شماره ریشه ریشه‌شناسی نماد تلفظ
0 nil Latin nihil (nothing) n ‎//‎
1 un Latin unus (one) u ‎//‎
2 b(i) Latin bis (twice) b /b/
‎/b/‎
3 tr(i) Latin tres (three)

Greek tria (three)

t ‎/tr/‎
4 quad Latin quattuor (four) q ‎/kwɒd/‎
5 pent Greek pente (five) p ‎/pɛnt/‎
6 hex Greek hex (six) h ‎/hɛks/‎
7 sept Latin septem (seven) s ‎/sɛpt/‎
8 oct Latin octo (eight)

Greek okto (eight)

o ‎/ɒkt/‎
9 en(n) Greek ennea (nine) e ‎/ɛn/‎
Suffix -ium Latin -um (neuter singular) none ‎/-iəm/‎