علی بیگدلی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با ویرایشگر خودکار فارسی
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏استادان و مربیان: اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با ویرایشگر خودکار فارسی
خط ۶۱: خط ۶۱:


=== استادان و مربیان ===
=== استادان و مربیان ===
[[استاد فروزانفر]]، [[ذبیح‌الله صفا|دکتر ذبیح‌الله صفا]]، [[موسی بروخیم|دکتر موسی بروخیم]] و غیره از استادان دکتر بیگدلی بودند بطوری که وی از آن‌ها به عنوان اساتید برجسته و تأثیر گذار در زندگی خود یاد می‌کند.
[[استاد فروزانفر]]، [[ذبیح‌الله صفا|دکتر ذبیح‌الله صفا]]، [[موسی بروخیم|دکتر موسی بروخیم]] و غیره از استادان دکتر بیگدلی بودند بطوری که وی از آن‌ها به عنوان اساتید برجسته و تأثیرگذار در زندگی خود یاد می‌کند.


=== همسر و فرزندان ===
=== همسر و فرزندان ===

نسخهٔ ‏۶ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۵:۱۱

علی بیگدلی
زادهٔ۱۳۲۲ خورشیدی
قم
محل زندگیتهران
ملیتایرانی
فرزندانسینا، عطا

علی بیگدلی (۱۳۲۲، قماستاد دانشگاه، کارشناس مسائل بین‌المللی، تاریخدان و پژوهشگر عصر معاصر است. تخصص او در زمینه تاریخ اروپا است و بیشترین آموزش او در زمینه علوم سیاسی در حوزه تاریخ اندیشه سیاسی و تاریخ روابط بین‌الملل بوده و در این زمینه‌ها نیز کتاب‌هایی را تألیف کرده‌است.

تا کنون بیش از ده جلد کتاب و بیش از پنجاه مقاله در نشریات معتبر به چاپ رسیده و همچنین بیش از صد مصاحبه رادیو و تلویزیونی نیز از او پخش شده‌است.[۱]

زندگی

دکتر علی بیگدلی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم بدنیا آمد. ایشان دارای دکترای تاریخ (با موضوع سلجوقیان و جنگ‌های صلیبی) از دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه است. وی عضو هیئت علمی و استاد گروه تاریخ (متخصص تاریخ اروپا) دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد. دکتر بیگدلی در سال ۱۳۸۵ پس از چهل و چهار سال و شش ماه خدمت در عرصه علم بازنشسته شد.

والدین و انساب

پدر و مادر علی بیگدلی فوت شده‌اند و دارای دو برادر و یک خواهر است.

خاطرات کودکی

علی بیگدلی علاوه بر تحصیل به ورزش دو و میدانی علاقه زیادی داشت، بطوری که در این رشته به فعالیت پرداخته و به مقام قهرمانی استان تهران دست یافت. او در موسیقی نیز در زمینه‌های آواز، تنبک و تار به‌طور مختصر تحت آموزش بوده‌است.

تحصیلات رسمی و حرفه‌ای

علی بیگدلی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر محل زادگاهش، قم به تحصیل پرداخت و دیپلمش را اخذ کرد. پس از آن (تجربه کارمندی در سفیدرود) در سال ۱۳۴۶ در رشته حقوق دانشگاه ملی با رتبه سیزده پذیرفته شد ولی به دلیل اشتغال داشتن در آموزش و پرورش نمی‌توانست روزها به تحصیل بپردازد. بالاخره در سال ۱۳۴۷ بصورت شبانه‌روزی در مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی در رشته ادبیات فرانسه به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۵۰ پس از اخذ کارشناسی رشته مذکور عازم فرانسه شد و جامعه‌شناسی را ادامه داد ولی به علت علاقه به رشته تاریخ در دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه به تحصیل رشته تاریخ پرداخت و دوره دکتری را نیز روی سلجوقیان و جنگ‌های صلیبی کار کرد.

فعالیت‌های ضمن تحصیل

علی بیگدلی در کنار تحصیل به مدت دوازده سال به شغل روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های اطلاعات، آیندگان و مجله سیاه و سفید اشتغال داشت. بهترین خاطره از دوران خبرنگاری آشنایی با مقامات اجرایی کشور بود. پس از انقلاب اسلامی بیش از صد برنامه مصاحبه رادیویی، تلویزیونی و بیش از صد و بیست مصاحبه مطبوعاتی در لیست کارنامه کاری خود دارد.

استادان و مربیان

استاد فروزانفر، دکتر ذبیح‌الله صفا، دکتر موسی بروخیم و غیره از استادان دکتر بیگدلی بودند بطوری که وی از آن‌ها به عنوان اساتید برجسته و تأثیرگذار در زندگی خود یاد می‌کند.

همسر و فرزندان

علی بیگدلی در سال ۱۳۵۱ با همسر خود که هم‌اکنون بازنشسته آموزش و پرورش است ازدواج کرد. ماحصل این ازدواج دو فرزند پسر به نام‌های سینا (دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران) و عطا (دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران) می‌باشد.

مشاغل و سمت‌های مورد تصدی

علی بیگدلی پس از اخذ دیپلم خود در سال ۱۳۴۴ در اداره آب و برق سفیدرود مشغول به کار شد. وی پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد در وزارت راه و ترابری به فعالیت پرداخت و در سن سی‌ودو سالگی مدیر کل آموزش گردید. سپس عضو هیئت مدیره یکی از شرکت‌های تابعه این وزارتخانه شد. از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ معاونت اداری مالی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان هواشناسی را بر عهده گرفت. ایشان همچنین برای مدت کوتاهی مسئولیت معاونت وزارت راه و ترابری را در سازمان هواپیمایی کشوری را بر عهده داشتند.

فعالیتهای آموزشی

علی بیگدلی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۱ در بیش از ده دانشگاه و مدرسه عالی به تدریس پرداخت. تخصص ایشان در زمینه تاریخ اروپا است و بیشترین آموزش ایشان در زمینه علوم سیاسی در حوزه تاریخ اندیشه سیاسی و تاریخ روابط بین‌الملل بوده‌است و تا مقطع دکترای این رشته به تدریس پرداخته‌اند و کتب درسی این حوزه را نیز خود نگاشته‌اند.

گاهشمار

۱۳۲۲ - تولد در شهر قم

۱۳۴۴ - اشتغال در اداره آب و برق سفیدرود

۱۳۴۶ - قبولی در رشته حقوق، دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) با رتبه سیزده (به دلیل اشتغال در آموزش و پرورش انصراف دادند)

۱۳۴۷ - تحصیل در رشته ادبیات فرانسه در مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی

۱۳۵۰ - عزیمت به فرانسه جهت ادامه تحصیل

۱۳۵۱ - ازدواج

۱۳۵۳ - آغاز تدریس در دانشگاه‌های داخلی

۱۳۵۸ - اشتغال به عنوان معاون اداری مالی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان هواشناسی

۱۳۸۵ - بازنشستگی پس از چهل‌وچهار سال خدمت

تالیفات

ترجمه‌ها

مقالات و مصاحبه‌ها

۱۳۸۵ - مشروطه ایرانی، انقلاب نیست[۲]

۱۳۸۷ - تحرکات جدید اروپا در برابر ایران هسته‌ای[۳]

منابع

پیوند به بیرون