آزمون اف: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏top: اصلاح فاصله مجازی + اصلاح نویسه با ویرایشگر خودکار فارسی
جز ویرایش نگارشی
خط ۱: خط ۱:
'''آزمون اف''' یا '''آزمون F''' یا '''آزمون آنالیز واریانس ''' {{به انگلیسی|ANOVA}} تعمیم یافته [[آزمون t]] است و برای ارزیابی یکسان بودن یا یکسان نبودن دو جامعه یا چند جامعه به کار برده می‌شود. در این آزمون [[واریانس]] کل جامعه به عوامل اولیه آن تجزیه می‌شود.
'''آزمون اف''' یا '''آزمون F''' یا '''آزمون آنالیز واریانس ''' {{به انگلیسی|ANOVA}} تعمیم‌یافته [[آزمون t]] است و برای ارزیابی یکسان بودن یا یکسان نبودن دو جامعه یا چند جامعه به‌کار برده می‌شود. در این آزمون [[واریانس]] کل جامعه به عوامل اولیه آن تجزیه می‌شود.


از این آزمون برای مقایسه همقوارگی چند جامعه را تواما با هم استفاده می‌شود. مقایسه میانگین‌های چند جامعه با [[آزمون t]] بسیار مشکل است.
از این آزمون برای مقایسه هم‌قوارگی چند جامعه را تواماً با هم استفاده می‌شود. مقایسه میانگین‌های چند جامعه با [[آزمون t]] بسیار مشکل است.


مقایسه میانگین‌ها و همقوارگی چند جامعه بوسیله این آزمون (F یا ANOVA) راحت‌تر از آزمون t امکانپذیر است.
مقایسه میانگین‌ها و هم‌قوارگی چند جامعه بوسیله این آزمون (F یا ANOVA) راحت‌تر از آزمون t امکان‌پذیر است.


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۱ نوامبر ۲۰۱۸، ساعت ۱۲:۰۱

آزمون اف یا آزمون F یا آزمون آنالیز واریانس (به انگلیسی: ANOVA) تعمیم‌یافته آزمون t است و برای ارزیابی یکسان بودن یا یکسان نبودن دو جامعه یا چند جامعه به‌کار برده می‌شود. در این آزمون واریانس کل جامعه به عوامل اولیه آن تجزیه می‌شود.

از این آزمون برای مقایسه هم‌قوارگی چند جامعه را تواماً با هم استفاده می‌شود. مقایسه میانگین‌های چند جامعه با آزمون t بسیار مشکل است.

مقایسه میانگین‌ها و هم‌قوارگی چند جامعه بوسیله این آزمون (F یا ANOVA) راحت‌تر از آزمون t امکان‌پذیر است.

جستارهای وابسته

منابع