گریت دین (سگ): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ربات: جایگزینی پیوند جادویی شابک با الگو شابک
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز replaced: می دهد ← می‌دهد، هایش ← ‌هایش ، بیماریها ← بیماری‌ها (2) با ویرایشگر خودکار فارسی
خط ۷۴: خط ۷۴:
== خلق وخو ==
== خلق وخو ==


گریت دین نژاد آرام، مهربان، شیرین و با محبت است. بازیگوش و مهربان با کودکان. همه را دوست دارد و ترجیح می دهد که همیشه در اطراف مردم باشد. واق واق نمی‌کند مگر در شرایط خاص. سگی مسئول، باوفا و شجاع است. به دلیل جثه بزرگی که دارد باید از سنین پایین‌تر مورد آموزشهای لازم قرار گیرد تا بیاموزد که خود را به انسان‌ها خصوصاً کودکان تکیه ندهد. معمولاً نرها با هم جنس خود کنار نمی‌آید اما اگر از دوران تولگی با سگهای دیگر بزرگ شود می‌تواند به راحتی با آن‌ها کنار آید. آموزش دادن به آن‌ها می‌تواند گاهی اوقات مشکل و دشوار گردد.
گریت دین نژاد آرام، مهربان، شیرین و با محبت است. بازیگوش و مهربان با کودکان. همه را دوست دارد و ترجیح می‌دهد که همیشه در اطراف مردم باشد. واق واق نمی‌کند مگر در شرایط خاص. سگی مسئول، باوفا و شجاع است. به دلیل جثه بزرگی که دارد باید از سنین پایین‌تر مورد آموزشهای لازم قرار گیرد تا بیاموزد که خود را به انسان‌ها خصوصاً کودکان تکیه ندهد. معمولاً نرها با هم جنس خود کنار نمی‌آید اما اگر از دوران تولگی با سگهای دیگر بزرگ شود می‌تواند به راحتی با آن‌ها کنار آید. آموزش دادن به آن‌ها می‌تواند گاهی اوقات مشکل و دشوار گردد.


== مشکلات سلامتی ==
== مشکلات سلامتی ==


این نژاد عمر کوتاهی دارد. در هنگام خرید باید از سلامت و بهداشت محیطی که توله‌ها در آن پرورش یافته‌اند اطمینان حاصل کرد. از جمله بیماریها می‌توان به مشکلات لگن، بیماریهای خونی، تومور، بیماری قلبی و عفونت دم اشاره کرد.
این نژاد عمر کوتاهی دارد. در هنگام خرید باید از سلامت و بهداشت محیطی که توله‌ها در آن پرورش یافته‌اند اطمینان حاصل کرد. از جمله بیماری‌ها می‌توان به مشکلات لگن، بیماری‌های خونی، تومور، بیماری قلبی و عفونت دم اشاره کرد.


شرایط نگهداری می‌توان این نژاد را در آپارتمان نگهداری کرد به شرط آنکه اجازه فعالیت بدنی کافی در طول روز به آن داده شود. اصولاً یک حیاط بزرگ می‌تواند مکان مناسبی را برای زندگی آن فراهم نماید.
شرایط نگهداری می‌توان این نژاد را در آپارتمان نگهداری کرد به شرط آنکه اجازه فعالیت بدنی کافی در طول روز به آن داده شود. اصولاً یک حیاط بزرگ می‌تواند مکان مناسبی را برای زندگی آن فراهم نماید.
خط ۹۵: خط ۹۵:
موی کوتاه آن برای آراستن مناسب می‌باشد. ریزش مو در این نژاد متوسط می‌باشد.
موی کوتاه آن برای آراستن مناسب می‌باشد. ریزش مو در این نژاد متوسط می‌باشد.


برس زدن روزانه کافی است. از آنجایی که شستن این سگ غول پیکر دشوار می‌باشد، بنابراین می‌توان او را فقط در مواقع ضروری استحمام کرد. ناخن هایش را بطور منظم کوتاه کنید.
برس زدن روزانه کافی است. از آنجایی که شستن این سگ غول پیکر دشوار می‌باشد، بنابراین می‌توان او را فقط در مواقع ضروری استحمام کرد. ناخن‌هایش را بطور منظم کوتاه کنید.


== تاریخچه ==
== تاریخچه ==

نسخهٔ ‏۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸، ساعت ۰۸:۲۲

سگ‌های كريت دين در رنگ‌های بسیار گوناگونی وجود دارند.

گِرِیت دِین یا دانمارکی بزرگ (به انگلیسی: Great Dane) از انواع اصلی سگ‌های نگهبان، که اصلیتی آلمانی دارد. در این سگ قدرت و نیرومندی و زیبایی توام مشاهده می‌شود. بر خلاف نامش اصلیت این نژاد آلمانی است و هیچ ربطی به دانمارک ندارد. استاندارد این سگ عبارتست از : حداقل قد در نرها ۸۰ و در ماده‌ها ۷۲ سانتی‌متر و وزن در حدود ۶۰ کیلوگرم. گریت دین به رنگ‌های سیاه (یکدست بدون لکه سفید یا همراه با لکه‌های سفید در زیر گلو، جلو سینه و پاها) حنایی یا زرد طلایی (با پوزه و ناخن‌های سیاه) آبی فولادی، ابلق (سفید با لکه‌های سیاه) و مخلوط (زرد طلایی رو شن یا تیره، با رگه‌های سیاه پوست ) یافت می‌شود. در تمام انواع این نژاد پوشش بدن کوتاه، نرم، چسبنده و درخشان است. گریت دین اساساً سگی است ملایم، مهربان و صبور ولی چنانچه صاحبش مورد تهدید بیگانه قرار گیرد، چهره تهاجمی به خود می‌گیرد. این سگ در حال حاضر بیشتر جهت نگهبانی به کار گرفته می‌شود.[۱]

مقدمه

چه ازلحاظ ظاهر و چه ازلحاظ ماهیت گریت دین یکی از زیباترین ومشهورترین انواع دربین سگهای عظیم‌الجثه‌است. نام این نژاد(البته درزبان انگلیسی) در واقع ترجمه‌ای است از لغت قدیمی فرانسوی grand Danois به معنی دانمارکی بزرگ در سایرکشورها نیزاسامی دیگری براین نژاد نهاده شده‌است. Dogue alleman درفرانسه. Mastiff , German mastiff درانگلیس. Dogge در آلمان و dogue ,dogo درزبان لاتین همگی اشاره برسگ عظیم‌الجثه‌ای دارد با سری بزرگ به منظورجنگیدن یا شکار.

البته هیچ دلیل قابل قبولی برای ارتباط بین این نژاد ودانمارک وجود ندارد. به اعتقاد برخی از محققین در مقبره‌های مصریان ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد تصاویر سگهایی وجود دارد که بسیار شبیه به گریت دین است. جانورشناسان عقیده دارند که نژادهای ماستیف از آسیا منشا گرفته‌اند وبرخی عقیده دارند که نژاد Irish Wolfhound اجداد اصلی گریت دین می‌باشد وبرخی Old English Mastiff را در این رابطه معتبرترمی دانند.

اما عقاید جدیدتر براین نظراست که گریت دین در واقع مخلوطی ازاین دو نژاد قدیمی است.

البته این حرف بدین معنا نیست که گریت دین یک نژاد جدید است. این نژاد دارای قدمت ۴۰۰ ساله ویا بیشتر از آن می‌باشد. با این وجود نظیرسایرنژادها تاریخچه واصلاح نژاد گریت دین به شکل مدرن واستاندارد از اواخرقرن نوزدهم در آلمان شروع گردید و سپس به انگلیس وامریکا گسترش یافت .

سگ كريت دين سیاه

مشخصات استاندارد گریت دین

ظاهرعمومی: گریت دین تلفیقی است از ظاهراشرافی وسلطنتی. اقتدار. نیرووزیبائی. با جثه‌ای بزرگ وقوی. ترکیب بدنی مناسب وبدنی عضلانی. این نژاد یکی از انواع سگهای عظیم‌الجثه کاراست. اما آنچنان ازلحاظ ساختار کلی بدن متعادل است که هیچگاه زمخت به نظرنمی آید. یک گریت دین می بایست جسور. پرجرات ونترس ودرعین حال دارای رفتاری دوستانه باشد. این ویژگی‌های بدنی واخلاقی به گریت دین برتری خاصی نسبت به سایر نژادها بخشیده‌است.

سر: سر در این نژاد مستطیل شکل. طویل. تمایزیافته وخوش تراش است. هنگامی که از بالا به جمجمه نگاه شود باید طرفین آن موازی وپلهای بینی درحد امکان پهن باشند. چشمها دارای اندازه متوسط. عمیق وتیره وبادامی شکل هستند.

گوشها: دارای اندازه وضخامت متوسطی است. درصورت اصلاح گوش اندازه آن می بایست درتناسب با اندازه سربوده وبه‌طور یکسانی حالت افراشته پیدا کنند.

بینی : می بایست سیاه باشد. به استثنا سگهای خاکستری رنگ که بینی درآنها خاکستری تیره‌است. بینی‌های صورتی رنگ قابل قبول نیستند.

دندانها: می بایست قوی با رشد مناسب تمیز و موقعیت‌های نرمال داشته باشد. دندانهای نیش پائین تماس مختصری با کف سطح داخلی دندانهای نیش بالا دارد.

گردن: محکم . روبه بالا. با انحنای مناسب. طویل وعضلانی است وتدریجا به سمت کتفها پهن می‌شود تا به اندازه پهنای شانه‌ها پهنا یابد.

سینه : پهن. عمیق وعضلانی است. پائین سینه تا حد آرنج‌ها وسعت دارد. دنده‌ها حالت ارتجاعی خوبی دارند. کفل می بایست پهن وشیب بسیار کمی داشته باشد.

دم : درقاعده پهن است و به تدریج از ضخامت آن کاسته می‌شود وتا پس زانو ادامه می یابد. درزمان استراحت دم حالت افتاده دارد. درزمان هیجان یا دویدن کمی حالت افراشته پیدا می‌کند اما هیچگاه ازخط پشت بالاتر قرار گیرد. دم نباید شکل حلقوی یا قلاب مانند داشته باشد.

دستها : درنمای جانبی بایستی قوی و عضلانی باشند. ستیغ کتف قوی وشیب داراست ونسبت به بازو تقریباً عمودی واقع می‌شود. عضلات زیربغل نیزباید قوی باشند. ستیغ کتف وبازو باید طول برابری داشته باشند. آرنج می بایست کاملاً درمیان حدفاصل جدوگاه وزمین قرارگیرد. پنجه‌ها می بایست گرد ومتراکم وانگشتان خمیده باشند بدون آنکه به خارج یا داخل چرخش وپیچ خوردگی داشته باشند. ناخن‌ها می بایست کوتاه. قوی ودرحد امکان تیره باشد.

پاها : می بایست قوی. پهن وعضلانی باشد وازناحیه پس زانو عمودی قرارگیرد. پنجه‌ها نیزباید گرد ومتراکم بوده وانگشتان حالت خمیده داشته باشند.

موها : موها می بایست کوتاه. ضخیم. تمیز و ظاهرصاف وبراقی داشته باشد. رنگ ولکه‌ها: رنگ زمینه زرد طلائی است وهمیشه دارای خطوط راه راه مشکی با الگوی Chevron می‌باشد. داشتن یک نقاب مشکی نیزارجح است. پلکها وابروها می بایست سیاه باشند و این سیاهی ممکن است بر روی گوش ونوک دم نیزدیده شود. لکه‌های سفید بر روی سینه وپنجه‌ها رگه‌هایی با رنگهای نامطلوب قابل قبول نیستند.

رفتار: گریت دین سگی اصیل. جسور و شجاع با رفتاری دوستانه‌است. این سگ نباید ترسو ویا مهاجم باشد.

اندازه: سگهای نر به مراتب عضلانی‌تر و قوی تر به نظر می رسند. ازلحاظ نسبت بین طول وارتفاع گریت دین تقریباً مربع شکل می‌باشد. البته سگهای ماده باید کمی طویلتر باشند. ارتفاع سگهای نر از ناحیه شانه نباید کمتر از ۷۵ سانتی‌متر باشد و ترجیحا این ارتفاع می بایست بیش از۸۰ سانتی‌متر باشد. این ارتفاع در مورد سگهای ماده نباید کمتر از ۷۰ سانتی مترباشد. اما ترجیحاً باید ارتفاعی بیش از۷۵ سانتی مترداشته باشند. سگ در وطن خود به نام ماستیف آلمانی شناخته می‌شود و در میان نژادهای مختلف سگ به مانند آپولو درمیان سایر خدایان یونان نسبت داده می‌شود. گریت دین در قرون وسطی برای شکار گراز نیز مورد استفاده قرار گرفته‌است.

پوشش: کوتاه، خشن و براق

رنگ: بلوطی، آبی و سیاه

خصوصیات ظاهری: سوراخهای بینی باز پهن و بزرگ، چشم‌های دور از هم، گوش‌های مثلثی، بدن بسیار عمیق، دم بلند که در انتها به طرف بالا تاب بر می دارد.

وزن، ارتفاع

نگهداری

نیازمند تمرین روزانه و برس کشیدن روزانه‌است. نکته ناراحت‌کننده در مورد این نژاد طول عمر کوتاه آن است که بین ۹-۸ سال است. و اصلاً در خانه نباید نگهداری شود به فضای ازاد نیاز دارد. این حیوان به دلیل خلق و خوی اجتماعی و جسّه بزرگی که دارد به هیچ عنوان در محیط خانه نگهداری نمی‌شود. این سگ باید در محیط باغی شکل زندگی و چند صاحب داشته باشد و با مردم رفت امد کند تا اجتماعی شود.

خصوصیات رفتاری

این سگ بزرگ نباید در خارج از خانه نگهداری شود بلکه باید به عنوان عضوی در خانواده مورد نگهداری قرار گیرد. سگی خوش رفتار، بازیگوش بوده و براحتی آماده یادگیری است.

گریت دین مشهورترین سگ عظیم‌الجثه‌است. ارتفاع سگهای نر۷۵ تا ۸۰ وگاهی حتی ۹۰ سانتیمتراست. ماده‌ها ارتفاعی بین ۷۵ تا ۸۰ سانتیمتر دارند. این نژاد علی‌رغم بزرگی جثه اش از ترکیب بدنی متعادل ومناسبی برخورداراست به‌طوری‌که جثه بزرگش نه تنها از زیبایی حیوان نمی‌کاهد بلکه برعکس جذابیت آن را دوچندان می‌کند. از مشخصات ظاهری آن می‌توان به چشمهای بادامی شکل وتیره وبینی سیاه وگردن محکم وروبه بالا که درنزدیکی کتف‌ها پهن می‌شود وسینه عمیق وعضلانی اشاره کرد.

گریت دین سگی اصیل وشجاع ومقتدر ونیرومند و زیبا وبا رفتاری دوستانه‌است. توله‌های وی درموقع تولد چندان بزرگ بنظر رسند ولی بعد از دوماه بسرعت رشد کرده وبتدریج هیکل آن‌ها بزرگ وترسناک می‌شود. برخلاف قیافه ترسناکش سگی درنده وبد اخلاق نیست وبرعکس خیلی آرام ومهربان است. این نژاد کمتردرجنگ وجدال با سگهای دیگر وارد می‌شود و به هرچیزی که متعلق به صاحبش باشد علاقه پیدا می‌کند. سگهای نژاد گریت دین با کودکان بسیار مهربان بوده وازاین لحاظ کاملاً قابل اعتمادند.

توضیحات

گریت دین نژادی است که اصالت، نجابت، نیرو و هوشمندی را در هم ادغام کرده.

یکی از بزرگترین سگهای دنیاست. موهایی زبر و خشن دارد. نگهداری از این نژاد به دلیل جثه بزرگ آن شرایط ویژه‌ای را طلب می‌کند. این نژاد به محیط بزرگتری برای زندگی و فعالیت‌های بدنی نیاز دارد. میزان تغذیه و خوراک آن‌ها نیز به مراتب از نژادهای دیگر بیشتر است. اصولاً چنانچه آموزش و تعلیم این سگها بدرستی صورت گیرد و سگهای مطیع و آرامی تربیت شوند، می‌توانند به عنوان سگهای خانگی نگهداری شوند. رنگ پوشش خارجی آن متغایر است و تقریباً به هر رنگی یافت می‌شوند. رنگ چشم‌ها معمولاً تیره می‌باشد اما گاهی اوقات به رنگ آبی نیز یافت می‌شود.

سگ كريت دين راه راه

خلق وخو

گریت دین نژاد آرام، مهربان، شیرین و با محبت است. بازیگوش و مهربان با کودکان. همه را دوست دارد و ترجیح می‌دهد که همیشه در اطراف مردم باشد. واق واق نمی‌کند مگر در شرایط خاص. سگی مسئول، باوفا و شجاع است. به دلیل جثه بزرگی که دارد باید از سنین پایین‌تر مورد آموزشهای لازم قرار گیرد تا بیاموزد که خود را به انسان‌ها خصوصاً کودکان تکیه ندهد. معمولاً نرها با هم جنس خود کنار نمی‌آید اما اگر از دوران تولگی با سگهای دیگر بزرگ شود می‌تواند به راحتی با آن‌ها کنار آید. آموزش دادن به آن‌ها می‌تواند گاهی اوقات مشکل و دشوار گردد.

مشکلات سلامتی

این نژاد عمر کوتاهی دارد. در هنگام خرید باید از سلامت و بهداشت محیطی که توله‌ها در آن پرورش یافته‌اند اطمینان حاصل کرد. از جمله بیماری‌ها می‌توان به مشکلات لگن، بیماری‌های خونی، تومور، بیماری قلبی و عفونت دم اشاره کرد.

شرایط نگهداری می‌توان این نژاد را در آپارتمان نگهداری کرد به شرط آنکه اجازه فعالیت بدنی کافی در طول روز به آن داده شود. اصولاً یک حیاط بزرگ می‌تواند مکان مناسبی را برای زندگی آن فراهم نماید.

فعالیت بدنی

گریت دین به فعالیت زیاد نیاز دارد. حداقل فعالیت بدنی برای آن در طول روز پیاده روی‌های طولانی است.

طول عمر

بطور متوسط زیر ۱۰ سال عمر می‌کند اما بعضی از آن‌ها می‌توانند تا سنین ۱۲-۱۳ سالگی زندگی کنند. اگر غذا خوب باشد.

آراستن

موی کوتاه آن برای آراستن مناسب می‌باشد. ریزش مو در این نژاد متوسط می‌باشد.

برس زدن روزانه کافی است. از آنجایی که شستن این سگ غول پیکر دشوار می‌باشد، بنابراین می‌توان او را فقط در مواقع ضروری استحمام کرد. ناخن‌هایش را بطور منظم کوتاه کنید.

تاریخچه

نام این نژاد در زبان انگلیسی ترجمه ایست از لغت قدیمی فرانسوی Grand Danois به معنی دانمارکی بزرگ. البته هیچ دلیل قابل قبولی برای ارتباط بین این نژاد و دانمارک وجود ندارد. به اعتقاد برخی از محققین در مقبره‌های مصریان سه هزار سال قبل از میلاد تصاویر سگهایی وجود دارد که بسیار شبیه به گریت دین است.

جانور شناسان عقیده دارند که نژاد تازی ایرلندی اجداد اصلی گریت دین می‌باشند و برخی Old English Mastiff را در این رابطه معتبر تر می دانند. اصلاح نژاد گریت دین از اواخر قرن نوزدهم ابتدا در آلمان و سپس در انگلیس و آمریکا گسترش یافت

گروه

سگهای کاری

منابع

  1. راهنمای تربیت سگ.دکتر علیرضا قمریان.انتشارات قمریان.ص۱۲۰ شابک ‎۹۶۴−۹۲۸۶۸−۳−۷