دوچرخه‌سواری: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱: خط ۱:
{{گسترش}}
{{گسترش}}
[[پرونده:20110825_OH_H1013410_0091.JPG_-_Flickr_-_NZ_Defence_Force.jpg|بندانگشتی|دوچرخه سواری در کوهستان.]]
[[پرونده:20110825_OH_H1013410_0091.JPG_-_Flickr_-_NZ_Defence_Force.jpg|بندانگشتی|دوچرخه سواری در کوهستان.]]
'''دوچرخه‌سواری، استفاده از [[دوچرخه]مولف مقاله محمدرضا مرادى شماره تماس ٠٩٣٥٠٧٣٠٧٦٠] برای [[ترابری|حمل و نقل،]] [[تفریح|تفریح،]] تمرینات ورزشی یا [[ورزش]] بطور مستقل است.<ref>{{cite book|title=Oxford English Dictionary|publisher=Oxford University Press|year=1989|edition=Second|quote=cycling: The action or activity of riding a bicycle etc.}}</ref>''' افرادی که دوچرخه‌سواری می‌کنند را «دوچرخه‌سوار» یا «دوچرخه‌ران» می‌گویند.
''محمد رضا مرادى'دوچرخه‌سواری، استفاده از [[دوچرخه]مولف مقاله محمدرضا مرادى شماره تماس ٠٩٣٥٠٧٣٠٧٦٠] برای [[ترابری|حمل و نقل،]] [[تفریح|تفریح،]] تمرینات ورزشی یا [[ورزش]] بطور مستقل است.<ref>{{cite book|title=Oxford English Dictionary|publisher=Oxford University Press|year=1989|edition=Second|quote=cycling: The action or activity of riding a bicycle etc.}}</ref>''' افرادی که دوچرخه‌سواری می‌کنند را «دوچرخه‌سوار» یا «دوچرخه‌ران» می‌گویند.
عضو فدراسيون دوچرخه سوارى حرفه اى محمدرضا مرادى
عضو فدراسيون دوچرخه سوارى حرفه اى محمدرضا مرادى
دوچرخه در قرن ۱۹ معرفی شد و در حال حاضر حدود یک میلیارد عدد از آن در سراسر جهان وجود دارد.<ref>DidYouKnow.cd. [http://www.didyouknow.cd/bicycles.htm حدود یک میلیارد یا بیشتر دوچرخه در جهان وجود دارد.]. برگرفته 2006 ژوئیه 30.</ref> آن‌ها ابزار اصلی حمل و نقل در بسیاری از نقاط جهان نیز می‌باشند.
دوچرخه در قرن ۱۹ معرفی شد و در حال حاضر حدود یک میلیارد عدد از آن در سراسر جهان وجود دارد.<ref>DidYouKnow.cd. [http://www.didyouknow.cd/bicycles.htm حدود یک میلیارد یا بیشتر دوچرخه در جهان وجود دارد.]. برگرفته 2006 ژوئیه 30.</ref> آن‌ها ابزار اصلی حمل و نقل در بسیاری از نقاط جهان نیز می‌باشند.

نسخهٔ ‏۱۸ سپتامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۲:۲۲

دوچرخه سواری در کوهستان.

محمد رضا مرادى'دوچرخه‌سواری، استفاده از [[دوچرخه]مولف مقاله محمدرضا مرادى شماره تماس ٠٩٣٥٠٧٣٠٧٦٠] برای حمل و نقل، تفریح، تمرینات ورزشی یا ورزش بطور مستقل است.[۱]' افرادی که دوچرخه‌سواری می‌کنند را «دوچرخه‌سوار» یا «دوچرخه‌ران» می‌گویند. عضو فدراسيون دوچرخه سوارى حرفه اى محمدرضا مرادى دوچرخه در قرن ۱۹ معرفی شد و در حال حاضر حدود یک میلیارد عدد از آن در سراسر جهان وجود دارد.[۲] آن‌ها ابزار اصلی حمل و نقل در بسیاری از نقاط جهان نیز می‌باشند.

دوچرخه‌سواری به‌طور وسیعی به عنوان یک نوع بسیار مؤثر و کارآمد از حمل و نقل در فاصله‌های کوتاه و متوسط در نظر گرفته شده‌است.[۳][۴]

برخی دوچرخه‌سواری بانوان را عملی «غیراسلامی» و «ناهنجارانه» تلقی می‌کنند.[۵][۶]

دوچرخه‌ها در مقایسه با وسایل نقلیه موتوری دارای مزایای متعددی هستند، از جمله ورزش بدنی مداوم در دوچرخه‌سواری، پارک آسان‌تر، افزایش قدرت مانور، و دسترسی به جاده‌ها، مسیر دوچرخه‌سواری و مسیرهای پیاده‌روی روستایی است. دوچرخه‌سواری کاهش مصرف سوخت‌های فسیلیآلودگی هوا یا صوتی کمتر، و کاهش بسیار بار ترافیکی را سبب می‌شود. این امر منجر به هزینه‌های مالی کمتر به کاربر و همچنین به جامعه در اشل بزرگ می‌شود (آسیب ناچیز به جاده‌ها، فضای کمتر مورد نیاز برای جاده).[۷] با نصب قفسه دوچرخه در جلوی اتوبوس، سازمان‌های حمل و نقل به‌طور قابل توجهی می‌توانند پوشش مناطق خدمت خود را افزایش دهند.[۸]

در میان معایب دوچرخه‌سواری ایجاب و التزام دوچرخه (به استثنای سه چرخه یا چهار چرخه) به مواردی چون، حفظ تعادل آن توسط دوچرخه‌ران به منظور راست ماندن، حفاظت کم در برابر تصادفات در مقایسه با وسایل نقلیه موتوری،[۹] زمان سفر طولانی (به جز در مناطق پرجمعیت)، آسیب‌پذیری در شرایط آب و هوایی، مشکل در حمل و نقل مسافر وجود دارد، و این واقعیت که یک سطح اولیه تناسب اندام برای دوچرخه‌سواری در مسافت‌های متوسط و طولانی مورد نیاز است.

تجهیزات

در بسیاری از کشورها، ابزاری که بیشتر در حمل و نقل جاده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد دوچرخه است. این عمل با تنظیم چهارچوب‌های مهندسی چون حفاظت از دوچرخه‌ران در برابر سراسیمگی‌های ناشی از جاده و سهولت فرمانپذیری در سرعت‌های پایین انجام پذیرفته‌است. ابزار دوچرخه تمایل به تجهیز با لوازم جانبی مانند گلگیر، صندوق بار و چراغ دارد، و به صورت روزانه کاربرد آن‌ها گسترش می‌یابد. از زمانی‌که دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل تأثیر آفرین شد، شرکت‌های مختلف، روش‌هایی را برای حمل هر چیزی، از خرید هفتگی گرفته تا کودکان در دوچرخه ایجاد کردند. برخی کشورها، تکیه بالایی بر دوچرخه کردند و فرهنگ خود را دربارهٔ دوچرخه به عنوان یک شکل اصلی حمل و نقل آن توسعه دادند. در اروپا، دانمارک و هلند بیشترین سرانه دوچرخه دارند و اغلب از دوچرخه برای حمل و نقل روزمره خود استفاده می‌کنند.[۱۰]

دوچرخه‌های جاده‌ای تمایل دارند که شکل عمودی تر و فاصلهٔ دو محور کوتاه تری داشته باشند، که باعث قابلیت سیاری بیشتر ولی راندن سخت‌تر در سرعت آهسته می‌شود. در طراحی، جفت شدن با فرمان پایین یا آویخته، نیاز بیشتر دوچرخه ران را به خم شدن به جلو، استفاده از عضلات قوی تر (به ویژه گلوتئوس ماکسیموس) و کاهش مقاومت در برابر هوا در سرعت بالا، به همراه دارد.

قیمت یک دوچرخه جدید می‌تواند از حدود ۵۰$ تا بیش از $۲۰٬۰۰۰ (بالاترین قیمت دوچرخه در جهان، دوچرخهٔ Madone، به سفارش Damien Hirst، است که $ ۵۰۰٬۰۰۰ به فروش رسید[۱۱] ،)[۱۲] بسته به کیفیت، نوع و وزن (عجیب‌ترین دوچرخه جاده‌ای می‌تواند وزنی به مقدار ۳٫۲ کیلوگرم (۷ پوند) داشته باشد[۱۳]). اگر چه، UCI در آیین‌نامه‌ای تصریح کرد که یک دوچرخه مسابقه قانونی نمی‌تواند وزنی کمتر از ۶٫۸ کیلوگرم (۱۴٫۹۹ پوند) داشته باشد. اندازه‌گیری دوچرخه و سوار شدن آزمایشی آن قبل از خرید توصیه می‌شود.

اجزای پیشرانه دوچرخه نیز باید در نظر گرفته شود. دوچرخه Derailleur درجه متوسط برای یک مبتدی کافی است، اگر چه بسیاری از دوچرخه‌ها به دنده هاب مجهز شده‌است. اگر دوچرخه‌ران قصد دارد تا مقدار قابل توجهی از تپه نوردی کند، یک سیستم دنده طبق قامه (Crankset) دارای سه زنجیرگیر (triple-chainrings) ممکن است ترجیح داده شود. درغیر این صورت، دو زنجیرگیر (chainring) که نسبتاً سبک‌تر و ارزان‌تر است بهتر میی باشد. دوچرخه‌هایی ساده‌تر با چرخ ثابت (دنده ثابت) نیز در دسترس هستند.

بسیاری از دوچرخه‌های جاده ای، در کنار دوچرخه‌های کوهستان، شامل پدال‌های بدون گیره با کفش‌های ویژه ضمیمه هستند، که از طریق یک گوه، دوچرخه‌سواران را قادر می‌سازند تا پدال‌ها را هم‌زمان که فشار می‌دهد بطرف خود بکشد. از لوازم‌های جانبی دیگر دوچرخه، چراغ‌های جلو و عقب، زنگ یا بوق، صندلی حمل کودک، کامپیوتر دوچرخه سواری با GPS، قفل، نوار فرمان، گلگیرها، صندوق، سبد و حامل بار، بطری آب و جای بطری هستند.

مسابقات دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری نام ورزشی است که آن را می‌توان به صورت تک‌نفره یا گروهی انجام داد.

به دلیل کشش عضلات پا در این ورزش لازم است که دوچرخه‌سوار در حین مسابقه از استقامت خوبی برای طی کردن مسافت‌های نسبتاً طولانی برخوردار باشد.

از مهم‌ترین مسابقات دوچرخه‌سواری، می‌توان از تور دو فرانس نام برد. یکی از ورزش‌هایی که با جرات می‌توان گفت بیشترین زیر مجموعه‌ها را دارد دوچرخه‌سواری است.

۱:دوچرخه‌سواری کوهستان

۲:دوچرخه‌سواری جاده

۳:دوچرخه‌سواری نمایشی

این ۳ گروه به چند دسته دیگر تقسیم می‌شوند که هر کدام یک ورزش مجزا است و دوچرخه‌های مخصوص خودشان را دارند. مثلاً در دوچرخه‌سواری کوهستان دو رشته مرسوم و پر طرفدار کراس کانتری و دانهیل وجود دارد که در ایران از محبوبیت خاصی میان دوچرخه‌سواران برخوردار است.

در دوچرخه‌سواری نمایشی دوچرخه‌سواری بی ام ایکس و تریال و در کورسی پیست و جاده.

این ورزش به دلیل سالنی نبودنش متنوع بوده و ضمن ورزش و بالا بردن سلامتی امکان بهره‌مندی از طبیعت را نیز فراهم می‌کند. به خصوص با دوچرخه کوهستان می‌توان در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره و استفاده از طبیعت‌های بکر را برد.

جستارهای وابسته

منابع

  1. Oxford English Dictionary (Second ed.). Oxford University Press. 1989. cycling: The action or activity of riding a bicycle etc.
  2. DidYouKnow.cd. حدود یک میلیارد یا بیشتر دوچرخه در جهان وجود دارد.. برگرفته 2006 ژوئیه 30.
  3. "HowStuffWorks "Is there a way to compare a human being to an engine in terms of efficiency?"". Auto.howstuffworks.com. Retrieved 2009-09-29.
  4. Komanoff, Charles (2004). "Bicycling". In Cleveland, Cutler J. (ed.). Encyclopedia of Energy. Elsevier. pp. 141–50. doi:10.1016/B0-12-176480-X/00185-6. ISBN 978-0-12-176480-7.
  5. [http://www.bbc.com/persian/blogs/2016/09/160922_l44_nazeran_khamenei_cycling_women_forbidden بی‌بی‌سی فارسی
  6. دختران دوچرخه‌سوار افغان، نامزد جایزه صلح نوبل، بی‌بی‌سی فارسی
  7. "Benefits of Biking". NoExam. Retrieved 2014-06-23.
  8. Flamm, B.; Rivasplata, C. (2014). "Perceptions of Bicycle-Friendly Policy Impacts on Accessibility to Transit Services: The First and Last Mile Bridge" (PDF). MTI report. Mineta Transportation Institute.
  9. Wardlaw MJ (2000). "Three lessons for a better cycling future". BMJ. 321 (7276): 1582–5. doi:10.1136/bmj.321.7276.1582. PMC 1119262. PMID 11124188.
  10. "European Cyclists' Federation – Cycling facts and figures".
  11. "Trek Bicycle: The world's best bikes for road, mountain, or town". Trekbikes.com. Archived from the original on February 26, 2012. Retrieved 2012-06-06.
  12. "Custom Bike Builders: Groupe de Tete". bicycling.com. Archived from the original on February 25, 2007.
  13. "SPIN Custom...7.04 lbs". Archived from the original on November 14, 2011.

الگو:ورزش‌های المپیک