آخوند خراسانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
←‏شاگردان: حذف جمله نادانشنامه‌ای
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:آخوند خراسانی.jpg|بندانگشتی|تصویر آخوند خراسانی]]
[[پرونده:آخوند خراسانی.jpg|بندانگشتی|تصویر آخوند خراسانی]]


'''ملا محمد کاظم خراسانی''' (هروی) (۱۲۵۵ قمری برابر ۱۲۱۸ خورشیدی، [[مشهد]] – ۱۳۲۹ قمری برابر ۱۲۹۰ خورشیدی، [[نجف]]) مشهور به '''آخوند خراسانی''' و '''صاحب کفایه''' ([[کفایة الاصول]])، [[فقیه]] ، [[اصولی]] ، [[سیاست‌مدار|سیاستمدار]]<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=سیاست‎نامه خراسانی|نام خانوادگی=کدیور|نام=محسن|ناشر=انتشارات کویر|سال=|شابک=9789648161631|مکان=تهران|صفحات=}}</ref> و [[مرجع تقلید]] شیعه امامیه عصر خود بود. وی پس از درگذشت [[میرزای شیرازی]]، مرجعیت عامه شیعه را بر عهده داشت.
'''ملا محمد کاظم خراسانی''' (هروی) (۱۲۵۵ قمری برابر ۱۲۱۸ خورشیدی، [[مشهد]] – ۱۳۲۹ قمری برابر ۱۲۹۰ خورشیدی، [[نجف]]) مشهور به '''آخوند خراسانی''' و '''صاحب کفایه''' ([[کفایة الاصول]])، [[فقیه]] ، [[اصولیون|اصولی]] ، [[سیاست‌مدار|سیاستمدار]]<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=سیاست‎نامه خراسانی|نام خانوادگی=کدیور|نام=محسن|ناشر=انتشارات کویر|سال=|شابک=9789648161631|مکان=تهران|صفحات=}}</ref> و [[مرجع تقلید]] شیعه امامیه عصر خود بود. وی پس از درگذشت [[میرزای شیرازی]]، مرجعیت عامه شیعه را بر عهده داشت.


آخوند خراسانی در کنار شیخ [[عبدالله مازندرانی]] و [[میرزا حسین خلیلی تهرانی]] سه مرجع تقلید حامی [[مشروطیت در ایران]] بودند که به [[آیات ثلاث]] معروف بودند.
آخوند خراسانی در کنار شیخ [[عبدالله مازندرانی]] و [[میرزا حسین خلیلی تهرانی]] سه مرجع تقلید حامی [[مشروطیت در ایران]] بودند که به [[آیات ثلاث]] معروف بودند.

نسخهٔ ‏۱۱ سپتامبر ۲۰۱۸، ساعت ۲۰:۳۰

تصویر آخوند خراسانی

ملا محمد کاظم خراسانی (هروی) (۱۲۵۵ قمری برابر ۱۲۱۸ خورشیدی، مشهد – ۱۳۲۹ قمری برابر ۱۲۹۰ خورشیدی، نجف) مشهور به آخوند خراسانی و صاحب کفایه (کفایة الاصولفقیه ، اصولی ، سیاستمدار[۱] و مرجع تقلید شیعه امامیه عصر خود بود. وی پس از درگذشت میرزای شیرازی، مرجعیت عامه شیعه را بر عهده داشت.

آخوند خراسانی در کنار شیخ عبدالله مازندرانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی سه مرجع تقلید حامی مشروطیت در ایران بودند که به آیات ثلاث معروف بودند.

از راست به چپ:شیخ عبدالله مازندرانی، میرزا حسین خلیلی تهرانی، آخوند خراسانی

تولد و تحصیلات

محمدکاظم در سال ۱۲۵۵ در شهر مشهد متولد شد. پدرش ملا حسین هروی زادهٔ شهر هرات و در مشهد مهاجر بود. وی در مشهد علوم مقدماتی و سطوح را فرا گرفت. سپس به سال ۱۲۷۷ قمری در سبزوار مدتی کوتاه از حاج ملا هادی سبزواری فلسفه اسلامی آموخت. پس از آن در سن بیست و دو سالگی، در سال ۱۲۷۷ قمری به تهران رفت و نزد ملا حسین خویی این تحصیلات را ادامه داد. سپس عازم نجف شد و دو سال و نیم پیش از مرگ شیخ انصاری دزفولی به آنجا رسید و از درس او بهره برد. پس از آن نزد میرزای شیرازی به آموختن فقه و اصول پرداخت. در هجرت میرزای شیرازی به سامرا آخوند او را همراهی نکرد و در نجف ماند اما با حمایتی که از او دریافت می‌کرد توانست به استادی خود در فقه و اصول را به اثبات رساند.[۲]

آیات ثلاث نجف و مشروطه‌خواهی

آخوند خراسانی به همراه شیخ عبدالله مازندرانی (۱۲۵۶–۱۳۳۰ق) و میرزا حسین خلیلی تهرانی (۱۲۳۰–۱۳۲۶ق) نجف سه مرجع امضاء کننده مشروطه بودند که به آیات ثلاث نجف و مراجع ثلاثه مشروطه خواه مشهور شده‌اند. در بین اینان تهرانی خلیلی زودتر از همه درگذشت و سپس خراسانی و نهایتاً مازندرانی وفات یافت؛ ولی بیشترین تأثیر در سیاست مشروطه از جانب مراجع تقلید را آخوند خراسانی دارا بود. این سه تن -چنان‌که از تلگراف‌هایشان هویداست- تا پایان زندگانی به مشروطه وفادار ماندند.[۳] آخوند خراسانی در جریان مشروطیت تلگراف‌ها و پیام‌هایی از نجف به ایران می‌فرستاد و در آن‌ها مردم را به مبارزه ترغیب می‌کرد. خراسانی به همراه دو مرجع دیگر در زمان استبداد صغیر شاه ایران را تکفیر و از سلطنت خلع کردند. وی هم چنین در مشروطه دوم نیز دارای فعالیت سیاسی فراوان بود. رضاشاه در توجیه کار خود برای درافتادن با روحانیت و خلع لباس آن‌ها، در مورد آخوند خراسانی و مشروطیت طلبی وی می‌گوید: «او عمامهٔ طلبه‌ها را برداشت»[۴] البته این قضیه با این پیش فرض صحیح است که بگوییم مشروطه توسط انگلیس و برای ضربه زدن به دیانت مردم ایران ایجاد شده است، در حالی که اسناد و مدارک فراوانی بر ضد این موضوع شهادت داده و نشان می‌دهد مشروطیت یک نهضت ایرانی و با دخالت علما، روشن فکران و مردم بوده است و انگلیس بعد از روشن شدن آتش انقلاب، خود را مشروطه خواه جلوه داد. بعدها نیز به مانند قرارداد ۱۹۰۷ به ضدیت با دولت مشروطه دست زد.[۵]

اندیشه‌ها و افکار نوین

آخوند خراسانی از لحاظ لزوم پرداختن به اندیشه‌های نوین و افکار جدید دانشمندی پیش رو در میان روحانیون به شمار می‌رود. وی تأکید داشت که برای جبران عقب ماندگی ممالک اسلامی باید علوم نوین و فنون جدید رواج یابد و نهادهای لازم تمدنی ایجاد شود. شیوه‌های فراگیری دانش توسط کودکان را در مکاتب و مدارس اصلاح نمود و انواع مورد نیاز زبان خارجه فرا گرفته شود. وی در زمینه اقتصاد نیز بر اقتصاد داخلی و تقویت آن اهمیت می‌داد و شرکت اسلامیه را با شدت تمام تأیید نمود. به علاوه از دید خراسانی، کشور نباید حالت بسته داشته باشد و افکار گوناگون مطرح شوند. وی همچنین می‌گفت که در قبال مراودات متقابل سیاسی اجتماعی بین کشورهای مختلف روابط دوستانه برقرار گردد. او برای دفع مشکلات ایران با امپراتور روس نامه نگاری داشته و حتی در زمانی برای دفاع از حق مظلومان استبداد زده ایران شکایتی به دادگاه لاهه هلند ارسال می‌دارد. در رابطه با اتحاد مذاهب نیز می‌توان وی را در جهاتی حتی برتر از سید جمال الدین اسدآبادی برشمرد. پاره‌ای از اقدامات وی در این زمینه را جرجی زیدان مسیحی در مجله الهلال آورده است.[۶]

اندیشه‌های اقتصادی

آخوند خراسانی و ملا عبدالله مازندرانی در سال ۱۳۲۹ قمری اعلامیه‌ای با مضمون مفاهیم اقتصادی صادر کردند. در این اعلامیه که علیه استفاده از کالاهای خارجی صادر شده است هدف از این اقدام را جلوگیری از خروج ثروت مملکت و منابع داخلی بیان کرده‌اند.[۷]

ارتباط با مشاهیر علمی و سیاسی

آخوند خراسانی ضمن نامه نگاری‌های متعددی که با نهادهای سیاسی و سلاطین عصر خود از جمله دادگاه لاهه، حاکم ماوراءالنهر (بخارا)، مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه، سلطان عبدالحمید، امپراتور روس، شیخ الاسلام عثمانی و… داشته، با اندیشمندان و سیاستمداران و نویسندگانی چون اوژن اوبن (سفیر فرانسه در ایران[۸]جرجی زیدان، ادوارد براون و… نیز نشست حضوری یا نامه نگاری داشته است.[۹]

یک اثر جنجال‌برانگیز

یکی از مهمترین آثار منسوب به آخوند خراسانی که منعکس کننده دیدگاه‌های سیاسی اوست گفتگوی آخوند با میرزای نائینی پیرامون حکومت دینی می‌باشد.[۱۰] در صحت این اثر تشکیک وجود دارد. اکبر ثبوت معتقد است این گفتگو روی داده است ولی برخی دیگر چون عبدالکریم موسوی اردبیلی، آیت الله سیستانی، ذبیح‌الله نعیمیان، محمدعلی نجفی کرمانشاهی، محمدصادق مزینانی و … آن را جعلی می‌دانند. هم چنین محسن کدیور نیز در مقالات خویش به این گفتگو استناد می‌کند. اصل این گفتگو چاپ نشده و گزیده‌هایی از آن در کتاب محسن دریابیگی (چاپ اول ۱۳۸۶ و دوم ۱۳۸۷) آمده است، و اینکه عده ای نظر دادند که حتی اگر این گفتگو(مابین نایینی و آخوند خراسانی) انجام هم نشده باشد(که شده) باز هم نقطه نظرات بسیار جالب توجه و مهمی مطرح گردیده است که اینک در عصر حاضر و پس از تشکیل حکومت اسلامی در ایران اکثر نظرات مطرح در آن گفتگو ظهور یافته است.

فرزندان

جنبش مشروطه
شاهان قاجار
نام

دورهٔ پادشاهی

۱۱۷۵–۱۱۶۱
۱۲۱۳–۱۱۷۶
۱۲۲۷–۱۲۱۳
۱۲۷۵–۱۲۲۷
۱۲۸۵–۱۲۷۵
۱۲۸۸–۱۲۸۵

۱۳۰۴–۱۲۸۸

نسل آخوند خراسانی به علت انتساب به کتاب کفایه الاصول وی اغلب به کِفایی معروف می‌باشند. از مشاهیر خاندان وی می‌توان به افراد ذیل اشاره داشت:

شاگردان

آخوند خراسانی بیش از ۴۰ سال در مشهد، تهران، کربلا و نجف تدریس نموده است. وی هزاران شاگرد پرورش داده و صدها مجتهد نزد وی درس خوانده‌اند. شاگردان او را تا سه هزار تن گفته‌اند. برخی از شاگردان وی عبارتند از:

تالیفات

آخوند خراسانی تالیفات بسیاری داشت از جمله حاشیه‌ای بر مکاسب استادش شیخ انصاری دزفولی، شرح و تعلیقه‌ای بر منظومهٔ دیگر استادش ملا هادی سبزواری، حاشیه بر اسفار صدرالمتالهین شیرازی که می‌گویند نسخه اش در آستان قدس رضوی وجود دارد، رسالهٔ دماء ثلاثه، چندین رسالهٔ فقهی و اخلاقی و عقیدتی، البته مهمترین تالیفات او همانا کفایةالاصول است که اکنون در دوره‌های عالی حوزه تدریس می‌شود. صدها نفر از شاگردان آخوند تقریرات فقه و اصول ایشان را نوشته‌اند که بسیاری از آن‌ها هنوز موجود است.

درگذشت

آخوند خراسانی هنگامی که برای مقابله با اولتیماتوم روس علما و مردم عراق را مهیای حرکت به سوی ایران کرده بود، در سپیده دم روز سه‌شنبه ۲۰ ذی‌حجه ۱۳۲۹ قمری برابر ۲۱ آذر سال ۱۲۹۰ ش. دیده از جهان فروبست. برخی مرگ وی را ناشی از مسمومیت توسط ایادی روس می‌دانند. مکان دفن وی در حرم علی بن ابی طالب است.[۱۶]

جستارهای وابسته

پانویس

  1. کدیور، محسن. سیاست‎نامه خراسانی. تهران: انتشارات کویر. شابک ۹۷۸۹۶۴۸۱۶۱۶۳۱ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).
  2. مدخل AḴŪND ḴORĀSĀNĪ در Encyclopædia Iranica
  3. 44 مقاله، محدث کرمانشاهی، ص215، دارالتفسیر، قم، 1394.
  4. «آقازاده [فرزند آخوند خراسانی] به رضا شاه گفت: عمامه طلبه‌ها را برندارید. وی پاسخ داد: پدرت (هنگامی که مشروطیت را امضاء کرد) عمامه آن‌ها را برداشت.» زمزم عرفان، ص 336.
  5. روزنامه حبل المتین، سال اول ش ۱۱۵، ۱۱۶، ۱۱۷، مورخ ۵، ۶، ۷، شعبان 1325.
  6. http://arz.wikipedia.org/wiki/محمد_کاظم_الخراسانی. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  7. مهدی ابوطالبی (۱۳۹۵عالمان شیعه و صیانت از سرمایه‌های ملی، کانون اندیشه جوان، ص. ۴۷، شابک ۶-۲۵۴-۱۵۹-۶۰۰-۹۷۸ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid prefix (کمک) پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)
  8. http://www.karaketab.com/کتاب-تاریخ/کتاب-ایران-امروز.html
  9. موسوعه آخوند خراسانی، جلد ۸، مقاله هادی شکوری، ص ۱۸۹.
  10. از کتاب «دیدگاه‌های آخوند خراسانی وشاگردانش»، نوشته آقای اکبر ثبوت، فصل اول، صفحه 18 به بعد.
  11. ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ ««آخوند» هرگز راضی به اعدام «شیخ» نبود». جام جم آنلاین. دریافت‌شده در ۱۱ دی ۱۳۹۱.
  12. سید حسین طباطبایی قمی
  13. آیت‌الله سید حسین طباطبایی قمی
  14. مشاهیر مدفون در تکیه ابوالمعالی کلباسی ص ۲۰۱ , ۲۰۲
  15. ایشان از بزرگانِ شهرِ اشرف (بهشهر) بود و در آن شهر سِمَتِ ریاست و مرجعیت داشت و از شاگردانِ مبرّزِ مرحوم آخوندِ خراسانی «قدس سره» محسوب می‌شد
  16. نقباء البشر، ج۵، ص ۶۶.

منابع