کاترین یکم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از برنامهٔ همراه ویرایش با برنامهٔ اندروید
Kourosh Tehrani (بحث | مشارکت‌ها)
خنثی‌سازی ویرایش 24328129 توسط 5.160.190.157 (بحث)
برچسب: خنثی‌سازی
خط ۴: خط ۴:
|اندازه تصویر = 240 پیکسل
|اندازه تصویر = 240 پیکسل
| زیرنویس تصویر = [[ ملکه تزاریس روسیه ]]
| زیرنویس تصویر = [[ ملکه تزاریس روسیه ]]
| = ۸ فوریه ۱۷۲۵ تا ۱۷ مه ۱۷۲۷ میلادی
| حاکمیت = ۸ فوریه ۱۷۲۵ تا ۱۷ مه ۱۷۲۷ میلادی
| تاجگذاری = ۷ مه ۱۷۲۴ میلادی (به عنوان همکار پادشاه)
| تاجگذاری = ۷ مه ۱۷۲۴ میلادی (به عنوان همکار پادشاه)
| تفویض =
| تفویض =

نسخهٔ ‏۱۷ اوت ۲۰۱۸، ساعت ۰۸:۰۹

کاترین اول
تزاریس روسیه
تاج‌گذاری۷ مه ۱۷۲۴ میلادی (به عنوان همکار پادشاه)
پیشینپتر یکم
جانشینپتر دوم
زاده۱۵ آوریل ۱۶۸۴
(۵ آوریل ۱۶۸۴ در تقویم قدیم)
رینگن، دوک نشین لیفونیا
درگذشته۱۷ مه ۱۷۲۷
(۶ مه ۱۷۲۷ در تقویم قدیم)
سن پترزبورگ، روسیه
همسر(ان)همسر دوم پتر کبیر
نام کامل
مارتا اسکافرونسکایا
دودمانخاندان رومانوف
پدرساموئل اسکافرونسکایا
مادرالیزابت موریتز

کاترین یکم، اِکاتِرینا آلِکسِییِونا (به روسی: Екатерина I Алексеевна) (۱۵ آوریل ۱۶۸۴۱۷ مه ۱۷۲۷)[۱] همسر دوم پتر کبیر بود و ولیعهد و ملکه روسیه بود و قدرتمندترین زن تزار در تاریخ روسیه به حساب می آمد و اولین زن قدرتمند روسیه بود که حکومت میکرد و همین‌طور همرا در کنار همسرش بر روسیه حکومت کرد و بعد. کاترین از ۸ فوریه ۱۷۲۵ میلادی تا پایان عمر خودش به تنهای به عنوان تزار بر روسیه حکومت کرد.

مارتا ملکه روسیه

پتر کبیر با معیارهای غربی مرد متمدن و با فرهنگی نبود. سفرهای متعدد او و آشنایی او با فرهنگ و تمدن اروپا خوی وحشی او را تغییر نداد و با همه ترقیاتی که در دوران سلطنت او نصیب روسیه شد، ملت روس از نظر معنوی تغییر زیادی نکرد. یکی از عوامل موفقیت پتر کبیر، به کار گماردن اشخاص لایق و کاردان در رأس امور بود که صادقانه در انجام کارهایی که تزار به آنها محول می‌کرد می‌کوشیدند. با وجود این صمیمی‌ترین و نزدیک‌ترین دوست پتر کبیر، دوست ایام جوانی او، منشیکوف بود. پتر کبیر در هم‌نشینی با او بدمستی‌ها و عیاشی‌های دوره جوانی خود را از سر می‌گرفت.

در یکی از همین شب‌های می‌گساری و بدمستی بود که پتر با خدمتکاری زیبا و لوند به نام مارتا هم‌بستر شد و به قدری از این زن عامی خوشش آمد که روز بعد او را به کاخ سلطنتی برد و با وجود داشتن همسر قانونی، مارتا را به عنوان معشوقه خود در کاخ سلطنتی نگاه داشت. عیاشی‌های پتر و بدرفتاری او با همسر قانونی‌اش، پسرش الکسی را که ولیعهد روسیه بود در مقابل او قرار داد، ولی پتر به خاطر مارتا، الکسی را از ولیعهدی خلع و به زندان افکند و او را زیر شکنجه کشت. و مادرش را به صومعه تبعید کرد. مارتا شش دختر از پتر به دنیا آورد که چهارتای آنان در زمان حیات پتر درگذشتند و فقط آنا و الیزابت تا زمان مرگ پدر زنده بودند. پتر پس از طلاق از همسر اول خود، رسماً با مارتا ازدواج کرد و او را با نام کاترین ملقب ساخت. پتر همچنین رسم معمول دربار روسیه را که تعیین فرزند اول تزار به عنوان ولیعهد و جانشین قانونی او بود برهم زد و برگزیدن جانشین را، به خود تزار محول کرد و در سال ۱۷۲۴ ملکه کاترین را ولیعهد روسیه کرد و تاجگذاری کاترین در همان روز انجام شد و بسیار باشکو و نیز شد در روی سر کاترین همان روز تاجی بسیار بزرگ و بروی آن ۴۵۰۰ هزار جواهر زیبا و ارزشمند بود و واسط آن یاقوتی به بزرگی تخم مرغ بود و با لباس سلطنتی و . پس از مرگ پتر، امپراتریس کاترین با نام تزاریس کاترین یکم بر تخت سلطنت نشست و تا زمان مرگ بر روسیه حکومت کرد.

پانویس و منابع

  1. (۵ آوریل ۱۶۸۴۶ مه ۱۷۲۷ در تقویم میلادی قدیمی
  • Massie, Robert K. Peter the Great. Random House; New Jersey, 1980.
  • History of the Russian Empire Under Peter the Great (Vol. I 1759; Vol. II 1763).