شهرستان جلفا: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۸°۵۸′۴۵٫۷۵″ شمالی ۴۵°۲۸′۲۳٫۷۱″ شرقی / ۳۸٫۹۷۹۳۷۵۰°شمالی ۴۵٫۴۷۳۲۵۲۸°شرقی / 38.9793750; 45.4732528
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Arellaa (بحث | مشارکت‌ها)
خنثی‌سازی ویرایش 24004211 توسط Ehsan ashoori (بحث)
برچسب: خنثی‌سازی
Ehsan ashoori (بحث | مشارکت‌ها)
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳۹: خط ۳۹:
== آثار تاریخی و دیدنی ==
== آثار تاریخی و دیدنی ==
[[File:Aras River.jpg|thumb|نمای زیبای ارس در مرزی‌ترین نقطه ایران]]
[[File:Aras River.jpg|thumb|نمای زیبای ارس در مرزی‌ترین نقطه ایران]]
شهرستان جلفا به دلیل داشتن آثار تاریخی و دیدنی فراوان یکی از شهرستان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهرستان [[آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی]]، [[برج دوزال]]، [[حمام کردشت]]، [[کلیسای سنت ناعمیو]]، [[کلیسای ننه حچین]]، [[کاروانسرای خواجه نظر]]، [[کلیسای چوپان]]، [[آسیاب خرابه]]، [[روستای اشتبین]]، [[کلیسای مریم مقدس]]، [[امامزاده سید محمد جلفا]]، [[زیارتگاه بابا یعقوب]]، [[قلعه علی بیگ]]، [[حمام تاریخی جلفا]]، امامزاده سید ابراهیم و [[قلعه کردشت]] ،پارک کوهستان هستند.
شهرستان جلفا به دلیل داشتن آثار تاریخی و دیدنی فراوان یکی از شهرستان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهرستان [[آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی]]، [[برج دوزال]]، [[حمام کردشت]]، [[کلیسای سنت استفانوس ]]، [[کلیسای ننه مریم]]، [[کاروانسرای خواجه نظر]]، [[کلیسای چوپان]]، [[آسیاب خرابه]]، [[روستای اشتبین]]، [[کلیسای مریم مقدس]]، [[امامزاده سید محمد جلفا]]، [[زیارتگاه بابا یعقوب]]، [[قلعه علی بیگ]]، [[حمام تاریخی جلفا]]، امامزاده سید ابراهیم و [[قلعه کردشت]] ،پارک کوهستان هستند.


[[File:رودخانه ارس.jpg|thumb|رودخانه ارس]]
[[File:رودخانه ارس.jpg|thumb|رودخانه ارس]]

نسخهٔ ‏۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۰۷:۲۴

شهرستان جلفا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانآذربایجان شرقی
مرکز شهرستانهادیشهر
سایر شهرهالیوارجان
بخش‌هاسیه رود
نام‌های پیشینگلپا
اداره
فرماندارداود گرشاسبی
مردم
مذهبشیعه ۱۲ امامی
جغرافیای طبیعی
مساحت۱٬۶۷۰ کیلومتر مربع کیلومتر مربع
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه15
داده‌های دیگر
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۴۱

شهرستان جلفا یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیهٔ شمال غربی این استان واقع شده‌است. مرکز این شهرستان شهر هادیشهر است (پیش از آن: جلفا).[۱][۲] شهرستان جلفا پیشتر یکی از بخش‌های شهرستان مرند محسوب می‌شد که به دلیل تجاری بودن و مهم بودن به شهرستانی مستقل تبدیل شد.

موقعیت جغرافیایی

شهرستان جلفا در شمال کوه کیامکی داغ و در حاشیهٔ جنوبی رود ارس واقع است. این شهرستان از جنوب به شهرستان مرند و شهرستان ورزقان، از شرق به شهرستان کلیبر، از غرب به استان آذربایجان غربی و از شمال به جمهوری آذربایجان و ارمنستان محدود است. این شهرستان در گذشته تابع شهرستان مرند بود که بعداً با الحاق برخی روستاهای دیزمار ارسباران به مرکزیت خاروانا تحت عنوان بخش سیه رود یا دیزمار غربی به شهرستان تبدیل شد. بیشتر مکان‌های تاریخی و اماکن مذهبی و جنگلی-توریستی این شهرستان در دیزمار غربی و در روستاهای کردشت، اشتبین، نوجمهر، دوزال و ... قرار دارند.

جمعیت

جمعیت شهرستان جلفا طبق آخرین آمار که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ منتشر شده‌است، ۵۳٫۵۷۹ نفر برآورد شده‌است که از این تعداد ۴۴٫۸۲۹ نفر در بخش مرکزی و ۸٫۷۵۰ نفر در بخش سیه رود ساکن اند. هم چنین جمعیت شهر جلفا ۵٫۳۱۶ نفر، شهر هادی شهر ۲۸٫۵۵۵ نفر و شهر سیه رود ۱٫۵۱۱ نفر است. زبان همه اهالی ترکی آذربایجانی بوده و همگی پیرو شیعه ۱۲ امامی هستند. اهالی شهر جلفا آذربایجانی‌ بوده و به زبان ترکی آذربایجانی و با لهجهٔ محلی خود سخن می‌گویند. شغل اکثر ساکنین این شهر کشاورزی و دامداری است. البته به‌دلیل مرکزیت و اداری بودن جلفا و وجود ادارات مختلف دولتی و خصوصی در آن، عده‌ای نیز به‌کار در این‌گونه مراکز مشغول شده‌اند و عده‌ای از مردم این شهر نیز به کار تجارت با آنسوی مرز مشغولند. جمعیت این شهر براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ خورشیدی، بالغ بر ۴٬۹۸۳ نفر بوده‌است که از این میان ۲٬۵۷۴ نفر مرد و ۲٬۴۰۹ نفر زن بوده‌اند. همچنین تعداد خانوارهای این شهر، ۱٬۳۶۵ خانوار بوده‌است.[۱] از شخصیت‌های نام‌آور این منطقه می‌توان به امیر سیه سرانی پژوهشگر حوزه مهندسی دریا اشاره نمود.

آثار تاریخی و دیدنی

نمای زیبای ارس در مرزی‌ترین نقطه ایران

شهرستان جلفا به دلیل داشتن آثار تاریخی و دیدنی فراوان یکی از شهرستان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهرستان آرامگاه سید ابوالقاسم نباتی، برج دوزال، حمام کردشت، کلیسای سنت استفانوس ، کلیسای ننه مریم، کاروانسرای خواجه نظر، کلیسای چوپان، آسیاب خرابه، روستای اشتبین، کلیسای مریم مقدس، امامزاده سید محمد جلفا، زیارتگاه بابا یعقوب، قلعه علی بیگ، حمام تاریخی جلفا، امامزاده سید ابراهیم و قلعه کردشت ،پارک کوهستان هستند.

رودخانه ارس

ویژگی‌های مهم

برخی ویژگی‌ها هم چون قرار گرفتن شهرستان جلفا در حاشیهٔ رود ارس، قرار گرفتن این شهرستان در مرز ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و قرار گرفتن این شهرستان در یک منطقهٔ تجاری این شهرستان را به یکی از قطب‌های مهم تجاری جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده‌است.

منطقه آزاد تجاری ارس

منطقه آزاد تجاری ارس یکی از قطب‌های بازرگانی در ایران است. در این منطقه پروژه‌های مختلفی هم چون احداث فرودگاه بین‌المللی و دانشگاه بین‌المللی در حال اجرا است.

تقسیمات کشوری

شهرها: جلفا و هادیشهر

شهرها: سیه‌رود

منابع

  1. «مردم هادیشهر با امضاء یک طومار خواستار شدند: الحاق شهر هادیشهر به منطقه آزاد ارس». اعتدال آذربایجان. دریافت‌شده در ۲۷ اوت ۲۰۱۷.
  2. درجه هادیشهر به عنوان مرکز شهرستان جلفا «ارتقاء درجه هادیشهر به عنوان مرکز شهرستان جلفا» مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک). وب‌گاه مجلس شورای اسلامی. دریافت‌شده در ۲۴ فوریهٔ ۲۰۱۷.