آزار مسلمانان در جریان فروپاشی عثمانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Konitsa, Konitsa municipality, Ioannina prefecture, Greece - Ruins of Ottoman Mosque - 07.jpg|بندانگشتی|باقی‌مانده‌ای از بنای متعلق به عثمانی در بلغارستان که طی نسل‌کشی ترکان در این کشور نابود گشته.]]
[[پرونده:Konitsa, Konitsa municipality, Ioannina prefecture, Greece - Ruins of Ottoman Mosque - 07.jpg|بندانگشتی|باقی‌مانده‌ای از بنای متعلق به عثمانی در بلغارستان که طی نسل‌کشی ترکان در این کشور نابود گشته.]]


'''آزار مسلمانان عثمانی''' در دوران نوین و به ویژه قرن‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی شامل کشتار و آزار چندین میلیون ترک به ویژه توسط متفقین و کشورهای واقع در بالکان و اغلب به هنگام و پس از جنگ جهانی اول بود. آزار مسلمانان عثمانی همراه با تبعید، مهاجرت و جایگزینی اجباری، نسل‌کشی و کشتار وسیع عده بسیاری از مردم ترک نژاد ساکن بالکان صورت پذیرفت و معمولاً با نابودی بخش بزرگی از آثار تاریخی، گورستان‌ها، خانه‌ها و دیگر مظاهر تمدنی عثمانی به ویژه در منطقه بالکان و قفقاز همراه بود.
'''آزار مسلمانان عثمانی''' در قرن‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی شامل کشتار و آزار چندین میلیون ترک به ویژه توسط متفقین و کشورهای واقع در بالکان و اغلب به هنگام و پس از جنگ جهانی اول بود. آزار مسلمانان عثمانی همراه با تبعید، مهاجرت و جایگزینی اجباری، نسل‌کشی و کشتار وسیع عده بسیاری از مردم ترک نژاد ساکن بالکان صورت پذیرفت و معمولاً با نابودی بخش بزرگی از آثار تاریخی، گورستان‌ها، خانه‌ها و دیگر مظاهر تمدنی عثمانی به ویژه در منطقه بالکان و قفقاز همراه بود.


== تاریخنمای آزار مسلمانان عثمانی در قرن ۱۹ ==
== تاریخنمای آزار مسلمانان عثمانی در قرن ۱۹ ==

نسخهٔ ‏۲۷ ژوئن ۲۰۱۸، ساعت ۰۵:۱۴

باقی‌مانده‌ای از بنای متعلق به عثمانی در بلغارستان که طی نسل‌کشی ترکان در این کشور نابود گشته.

آزار مسلمانان عثمانی در قرن‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی شامل کشتار و آزار چندین میلیون ترک به ویژه توسط متفقین و کشورهای واقع در بالکان و اغلب به هنگام و پس از جنگ جهانی اول بود. آزار مسلمانان عثمانی همراه با تبعید، مهاجرت و جایگزینی اجباری، نسل‌کشی و کشتار وسیع عده بسیاری از مردم ترک نژاد ساکن بالکان صورت پذیرفت و معمولاً با نابودی بخش بزرگی از آثار تاریخی، گورستان‌ها، خانه‌ها و دیگر مظاهر تمدنی عثمانی به ویژه در منطقه بالکان و قفقاز همراه بود.

تاریخنمای آزار مسلمانان عثمانی در قرن ۱۹

  • شورش صربستان در سال ۱۸۰۶ که به کشته شدن بیش از ۵۰۰۰۰ ترک توسط صرب‌ها منجر گشت.
  • شورش یونان در سال ۱۸۲۱ که به کشته شدن بیش از ۱۰۰۰۰۰ ترک توسط یونانی‌ها منجر گشت. پس از اشغال شرق ترکیه توسط یونانیان از سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۲ بیش از ۱۰۰۰۰ ترک ساکن منطقه توسط سربازان یونانی به قتل رسیدند.
  • شورش بلغارها در سال ۱۸۷۶ که به کشته شدن چندین هزار تن از مردم ترک توسط بلغارها منجر گشت؛ و پس از شکست عثمانی در جنگ میان روسیه و عثمانی در میان سال‌های ۱۸۷۷ تا ۱۸۷۸ بیش از ۷۵۰۰۰۰ ترک توسط روس‌ها و بلغارها قتل‌عام شدند.
  • در سال ۱۸۷۵ بیش از ۱۳۰۰۰۰ ترک توسط بوسنیان به قتل رسیدند.
  • پس از شکست عثمانی از ایتالیا بیش از ۴۰۰۰ ترک توسط سربازان ایتالیایی به قتل رسیدند.
  • پس از شکست عثمانی از فرانسه بیش از ۵۰۰۰ ترک توسط سربازان فرانسوی به قتل رسیدند.
  • در پایان جنگ جهانی اول و شکست عثمانی و تجزیهٔ آن بیش از ۲ میلیون ترک به روش‌های گوناگون، طی کشتارهای متعددی به قتل رسیدند.

جستارهای وابسته

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Persecution of Ottoman Muslims». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵.