گرز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Maces.jpg|بندانگشتی|چند نمونه گرز]]
[[پرونده:Maces.jpg|بندانگشتی|چند نمونه گرز]]
'''گُرز''' نام یک [[جنگ‌افزار]] باستانی است که در جنگهای روزگار پیشین کاربرد داشته است. ساختمان کلی آن از یک دسته و یک گوی سخت گردآمده است. این ابزار را در پارسی '''گُرزه'''،'''کوپال''' و '''دَبوس''' هم می‌گویند که واژه واپسین به [[عربی]] هم راه یافته و جمعش هم ''دبابیس'' گردیده است.
'''گُرز''' نام یک [[جنگ‌افزار]] باستانی است که در جنگهای روزگار پیشین کاربرد داشته است. ساختمان کلی آن از یک دسته و یک گوی سخت گردآمده است. این ابزار را '''گُرزه'''،'''کوپال''' و '''دَبوس''' هم می‌گویند که واژه واپسین به [[عربی]] هم راه یافته و جمعش هم ''دبابیس'' گردیده است.

این واژه در [[پارسی میانه]] به ریخت وارز (''warz'') بوده است. همچنین در این زبان به گرز گاد (''gad'') هم می‌گفتند که از [[اوستایی]] گادا (''gadâ'') گرفته شده بود.


این واژه در [[پارسی میانه]] به ریخت warz بوده است. همچنین در این زبان به گرز gad هم می‌گفتند که از [[اوستایی]] gadâ گرفته شده بود.
== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}

نسخهٔ ‏۲۷ ژوئن ۲۰۱۸، ساعت ۰۰:۰۵

چند نمونه گرز

گُرز نام یک جنگ‌افزار باستانی است که در جنگهای روزگار پیشین کاربرد داشته است. ساختمان کلی آن از یک دسته و یک گوی سخت گردآمده است. این ابزار را گُرزه،کوپال و دَبوس هم می‌گویند که واژه واپسین به عربی هم راه یافته و جمعش هم دبابیس گردیده است.

این واژه در پارسی میانه به ریخت وارز (warz) بوده است. همچنین در این زبان به گرز گاد (gad) هم می‌گفتند که از اوستایی گادا (gadâ) گرفته شده بود.

منابع

  • فرهنگ فارسی صبا
  • واژه‌نامه پهلوی مکنزی