اسپبد: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ایجاد شده توسط ترجمهٔ صفحهٔ «Aspbed»
برچسب‌ها: عدم استفاده از یادکرد و پانویس ترجمهٔ محتوا
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۱۶ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۰۷:۲۰

اسپبد یا آسپبد (برگرفته از فارسی میانه: *aspa-pati-) به عنوان فرمانده سواره نظام یک درجه باستانی نظامی بود که در ارتش اشکانی و ساسانی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تاریخچه

این کلمه ابتدا در کتیبه‌ای از شهر باستانی نسا که متعلق به اشکانیان است دیده شد، جایی که می گوید؛ "تیردات، فرمانده ارشد سواره نظام". این عنوان به احتمال زیاد یکی از بالاترین عناوین ارتش اشکانی بوده است که قدرت اصلی خود را از سواره نظام می‌گرفته است. عنوان ارمنی آسپت از اسپد مشتق شده است. خاندان قدرتمند سورن، امتیاز تاجگذاری به عنوان پادشاه را داشته‌اند، دارای تعداد زیادی عنوان اسپبد در اعضای خودش بوده است.

این عنوان در زمان ساسانیان ها نیز استفاده ‌می‌شد. در یکی از کتیبه های شاپور یکم نوشته شده است که شخصی به نام پیروز این عنوان را داشته است. با این حال، درجه اسپبد در دوران ساسانیان از اهمیت کمتری نسبت به دوران اشکانی برخوردار بود چرا که درجه اسواران سالار جایگزین کاربرد نظامی آن گشت.

جستارهای وابسته

منابع

  • Chaumont, M. L. (1987). Encyclopaedia Iranica, Vol. II, Fasc. 8. pp. 791–792 http://www.iranicaonline.org/articles/aspbed-older-asppat-from-oir. {{cite encyclopedia}}: Missing or empty |title= (help)