هالیوود، لس آنجلس: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۴°۶′۰″ شمالی ۱۱۸°۲۰′۰″ غربی / ۳۴٫۱۰۰۰۰°شمالی ۱۱۸٫۳۳۳۳۳°غربی / 34.10000; -118.33333
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز افزودن برچسب {{ویراستاری}} به مقاله (T)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:
'''هالیوود''' {{انگلیسی|Hollywood}} ناحیه‌ای در [[لس آنجلس]]، از [[کالیفرنیا|کالیفرنیای]] آمریکاست که در شمال غربی مرکز شهر واقع شده‌است. به خاطر شهرت و هویت فرهنگی‌اش به‌عنوان مرکز تاریخی استودیوهای فیلم‌سازی و ستارگان، واژه «هالیوود» اغلب به‌عنوان کنایه‌ای برای «صنعت [[سینما]] و [[تلویزیون]] آمریکایی» بکار برده می‌شود. امروزه بسیاری از صنعت‌های فیلمسازی در مناطقی همانند بربانک و [[وست ساید]] پراکنده شده‌اند؛ ولی صنایع فرعی مهم (همانند [[تدوین]]، جلوه‌ها، وسایل فیلم، [[پیش تولید]]، و کمپانی‌های نور) در هالیوود باقی‌مانده‌اند.
'''هالیوود''' {{انگلیسی|Hollywood}} ناحیه‌ای در [[لس آنجلس]]، از [[کالیفرنیا|کالیفرنیای]] آمریکاست که در شمال غربی مرکز شهر واقع شده‌است. به خاطر شهرت و هویت فرهنگی‌اش به‌عنوان مرکز تاریخی استودیوهای فیلم‌سازی و ستارگان، واژه «هالیوود» اغلب به‌عنوان کنایه‌ای برای «صنعت [[سینما]] و [[تلویزیون]] آمریکایی» بکار برده می‌شود. امروزه بسیاری از صنعت‌های فیلمسازی در مناطقی همانند بربانک و [[وست ساید]] پراکنده شده‌اند؛ ولی صنایع فرعی مهم (همانند [[تدوین]]، جلوه‌ها، وسایل فیلم، [[پیش تولید]]، و کمپانی‌های نور) در هالیوود باقی‌مانده‌اند.


بسیاری از سالن‌های تئاتر تاریخی هالیوود برای صحنه‌های [[کنسرت]]‌ها و [[تئاتر]]های مهم، و میزبانی مراسم آکادمی [[اسکار]] بکار می‌روند. هالیوود مقصد مشهوری برای زندگی‌های شبانه و [[توریست]]‌ها و خانه‌ای برای کسانی که قدم بر شهرت می‌گذارند است.
بسیاری از سالن‌های تئاتر تاریخی هالیوود برای صحنه‌های [['''کنسرت''''''']]‌ها و [[تئاتر]]های مهم، و میزبانی مراسم آکادمی [[اسکار]] بکار می‌روند. هالیوود مقصد مشهوری برای زندگی‌های شبانه و [[توریست]]‌ها و خانه‌ای برای کسانی که قدم بر شهرت می‌گذارند است.


مرزی را که دولت در اوت ۲۰۰۶ برای هالیوود در نظر گرفت از شرق تا ناحیه [[بورلی هیلز]] و هالیوود غربی، از جنوب [[جاده مالهالند]]، دره لورل و بلوار بارهام و شهرهای بربانک و [[گلندل]]، از شمال به خیابان مل رز منتهی می‌شود.
مرزی را که دولت در اوت ۲۰۰۶ برای هالیوود در نظر گرفت از شرق تا ناحیه [[بورلی هیلز]] و هالیوود غربی، از جنوب [[جاده مالهالند]]، دره لورل و بلوار بارهام و شهرهای بربانک و [[گلندل]]، از شمال به خیابان مل رز منتهی می‌شود.
خط ۶۶: خط ۶۶:
[[رده:مناطق مسکونی بنیان‌گذاری‌شده در ۱۸۵۳ (میلادی)]]
[[رده:مناطق مسکونی بنیان‌گذاری‌شده در ۱۸۵۳ (میلادی)]]
[[رده:هالیوود]]
[[رده:هالیوود]]
Amirhosein jamshidi nia

نسخهٔ ‏۲ آوریل ۲۰۱۸، ساعت ۱۴:۲۵

نشان هالیوود در هالیوود هیلز

هالیوود (به انگلیسی: Hollywood) ناحیه‌ای در لس آنجلس، از کالیفرنیای آمریکاست که در شمال غربی مرکز شهر واقع شده‌است. به خاطر شهرت و هویت فرهنگی‌اش به‌عنوان مرکز تاریخی استودیوهای فیلم‌سازی و ستارگان، واژه «هالیوود» اغلب به‌عنوان کنایه‌ای برای «صنعت سینما و تلویزیون آمریکایی» بکار برده می‌شود. امروزه بسیاری از صنعت‌های فیلمسازی در مناطقی همانند بربانک و وست ساید پراکنده شده‌اند؛ ولی صنایع فرعی مهم (همانند تدوین، جلوه‌ها، وسایل فیلم، پیش تولید، و کمپانی‌های نور) در هالیوود باقی‌مانده‌اند.

بسیاری از سالن‌های تئاتر تاریخی هالیوود برای صحنه‌های '''کنسرت'''''''‌ها و تئاترهای مهم، و میزبانی مراسم آکادمی اسکار بکار می‌روند. هالیوود مقصد مشهوری برای زندگی‌های شبانه و توریست‌ها و خانه‌ای برای کسانی که قدم بر شهرت می‌گذارند است.

مرزی را که دولت در اوت ۲۰۰۶ برای هالیوود در نظر گرفت از شرق تا ناحیه بورلی هیلز و هالیوود غربی، از جنوب جاده مالهالند، دره لورل و بلوار بارهام و شهرهای بربانک و گلندل، از شمال به خیابان مل رز منتهی می‌شود.

به عنوان بخشی از شهر لوس آنجلس، هالیوود شهرداری و فرمانداری ندارد، ولی مأمور رسمی‌ای دارد که به‌عنوان شهردار افتخاری برای مقاصد تشریفاتی خدمت می‌کند.

تاریخ

در سال ۱۸۵۳، یک کلبه خشتی بر جایی قرار گرفت که بعدها هالیوود شد. با شروع سال ۱۸۷۰، یک انجمن زراعتی با محصولات غنی ای شکل گرفت.

هالیوود در سال ۱۸۵۵

یک ریشه‌شناسی مشهور محلی این است که نام آن از دوبخش به معنای چوب درخت راش است ولی در این منطقه تعداد بسیار اندکی درخت راش وجود دارد که خود این نوعی نکته انحراف کننده برای جستجو گران حقیقت هالیوود است؛ که با خوشه‌های قرمز روشن که در زمستان‌ها می‌ریزد تمام منطقه تپه را می‌پوشاند. نام هالیوود توسط اچ.جی. هایلی که پدر هالیوود است، انتخاب شد. او و همسرش جیجی Gigi نام را در خلال ماه عسلشان مطرح کردند.

با شروع قرن بیستم، هالیوود متشکل از، انجمنی به نام کاهانگا Cahuenga بعلاوه یک اداره پست، یک روزنامه، یک هتل، و دو سوپرمارکت بزرگ همراه جمعیتی حدود ۵۰۰ نفر بود. در سال ۱۹۰۳ فروش مشروبات الکلی در هالیوود ممنوع بود و تنها داروخانه‌ها اجازه فروش داشتند. همچنین عبور دادن گله‌ها در خیابان‌ها ممنوع شد.

هالیوود و صنعت سینما

آغاز سال ۱۹۱۰، دی. گریفیث، کارگردان همراه گروهی از بازیگرانش همانند، بلانش سوییتBlanche Sweet، لیلیان گیش، Lillian Gish، مری پیکفوردMary Pickford، لایونل بریمور، Lionel Barrymore، و دیگران توسط کمپانی بیوگراف به ساحل غربی فرستاده شد. آنها در جایی خالی نزدیک خیابان جورجیا در مرکز شهر لوس آنجلس شروع به فیلمسازی کردند و کمپانی تصمیم گرفت محدوده‌های جدیدی را بیابد و به سمت شمال، دهکده‌ای در نزدیکی هالیوود رفت که در آنجا گروه فیلمسازی کمپانی را دوستانه پذیرفتند. سپس گریفیث اولین فیلمی را که در هالیوود ساخته شد فیلمبرداری کرد: «در کالیفرنیای قدیمی»In Old California. ملودرامی دربارهٔ زندگی بخش اشغال شده کالیفرنیا توسط مکزیکی‌های لاتین در قرن نوزدهم. کمپانی ماه‌ها آنجا اقامت کرد و پیش از بازگشت به نیویورک چندین فیلم ساخت. بعد از شنیدن دربارهٔ این مکان شگفت‌انگیز، در سال ۱۹۱۳ فیلمسازان بسیاری برای فیلم ساختن به غرب رفتند. اولین فیلم برجسته ساخته شده در هالیوود در سال ۱۹۱۴ با کارگردانی سسیل دمیل Cecil B. DeMille به نام «مرد زن نما» The Squaw Manبود. تمام فیلم‌هایی که بین سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۳ در هالیوود ساخته شده بودند سوژه‌های کوتاه بودند. با این فیلم، صنعت فیلمسازی هالیوود متولد شد. در خلال جنگ جهانی اول هالیوود تبدیل به پایتخت سینمایی جهان شد. قدیمی‌ترین کمپانی فیلمسازی هالیوود که هنوز هم در آمریکا فعالیت دارد توسط ویلیام هورسلیWilliam Horsley بنا شد که نامش «آزمایشگاه فیلم هالیوود»Hollywood Film Laboratory بود و امروزه به «آزمایشگاه دیجیتال هالیوود» Hollywood Digital Laboratory تغییر نام داده‌است.

هالیوود مدرن

در ۲۲ ژانویه ۱۹۴۷، اولین ایستگاه تلویزیونی تبلیغاتی غرب رودخانه می‌سی‌سی‌پی در هالیوود شروع به کار کرد. در دسامبر همان سال، اولین فیلم تولید شده هالیوود برای تلویزیون ساخته شد، «مدعی العموم» The Public Prosecutor. در دهه ۵۰، استودیوهای ضبط موسیقی به هالیوود نقل مکان کردند. حرفه‌های دیگر، هم به جاهای متفاوتی در لوس آنجلس، بخصوص بربانک نقل مکان کردند. بسیاری از صنایع فیلمسازی در هالیوود باقی ماندند و ظاهر خارجی منطقه تغییر کرد.

استودیوهای فیلمسازی هالیوود در سال ۱۹۲۲

در سال ۱۹۵۲، سی‌بی‌اس (شبکه) شهر تلویزیونی CBS را درتقاطع بلوار فیرفاکس Fairfax و بلوار بورلی ساخت. توسعه سی‌بی‌اس (شبکه) در ناحیه فیرفاکس مرزبندی غیررسمی هالیوود به سمت جنوب تغییر داد شعارسی‌بی‌اس (شبکه) برای نمایش‌ها ضبط شد «از شهر تلویزیونی در هالیوود…»

در خلال اوایل دهه ۵۰، بزرگراه مشهور هالیوود از لوس آنجلس بنا شد.

«گام شهرت هالیوود» Hollywood Walk of Fame در سال ۱۹۵۸ ساخته شد و اولین ستاره برای ستایش هنرمندانی که در صنعت سرگرمی کار می‌کنند، در سال ۱۹۶۰ در آن نصب شد. این افتخار بعدها به ستارگانی می‌رسید که یک عمر فعالیت‌های سینمایی، اجرای تئاتر، رادیو، تلویزیون، و موسیقی در کنار همکاری‌های خیریه و مدنی، داشتند.

در سال ۱۹۸۵، ناحیه تجاری و تفریحی بلوار هالیوود برای محافظت از ساختمان‌هایش و حصول اطمینان از اینکه گذشته هالیوود به عنوان بخشی از آینده آن حفظ شود، در لیست رسمی آثار تاریخی ملی قرار گرفت.

در ژوئن ۱۹۹۹، ساخت متروی زیرزمینی هالیوود به اتمام رسید که از مرکز شهر به سمت ولی Valley می‌رفت. کداک تیاتر که در سال ۲۰۰۱ در بلوار هالیوود در خیابان هایلند افتتاح شد، خانه جدید مراسم اسکار شد.


تجدید حیات

بعد از سالها نقصان و تنزل جدی، هالیوود امروز دستخوش تغییرات و تجدید حیات سریعی با هدف تراکم مدنی در ذهن شده‌است. توسعه بسیاری از طرح‌ها کامل شده‌است، و بسیاری هم طرح‌ریزی شده‌اند. هالیوود و مجموعه هایلند، که محل استقرار کداک تیاتر هم هست، تشکیلات اصلی برای توسعه منطقه بوده‌است. بعلاوه، بارهای بیشمار، کلاب‌ها و مشاغل خرده فروشی باز شده‌اند یا در اطراف بلوار هالیوود قرار دارند، و به آن اجازه می‌دهند که یکی از نقاط مهم شبانه تمام لوس آنجلس بشود.

جمعیت‌شناسی

بر اساس آمارگیری سال ۲۰۰۰، در منطقه هالیوود ۱۶۷٬۶۶۴ نفر زندگی می‌کنند. نسبت نژادی مردم شامل ۴۲٫۸۲٪ سفیدپوست (غیر هیسپانیک)، ۴٫۴۸٪ آمریکایی آفریقایی، ۰٫۶۸٪ آمریکایی بومی، ۸٫۹۸٪ آسیایی، ۰٫۱۲٪ جزیره نشینان اقیانوس آرام، ۲۲٫۲۳٪ از نژادهای دیگر و ۶٫۷۶٪ از دو نژاد یا بیشتر از دو نژادند. ۳۹٫۴۳٪ جمعیت لاتین یا هیسپانیک از هر نژادی هستند. درآمد سرانه ۲۶٬۱۱۹ دلار تخمین زده شده بود.

وقایع ویژه

  • جشن سالیانه کریسمس هالیوود: جشن ۲۶ نوامبر ۲۰۰۶، هفتاد و پنجمین سال این جشن بود.
  • جشنواره و نمایشگاه فیلم کلاسیک سینه کن Cinecon: خاطرات فیلم‌های کلاسیک، نمایشگاه‌های تخصصی، اشارات و نمایش‌های مؤلفان، و نمایش فیلم همراه با مهمانان مشهور.
  • مراسم اسکار:

منابع

Amirhosein jamshidi nia