زردپوست: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ویرایش جاوید نورانی (بحث) به آخرین تغییری که Fatemibot انجام داده بود واگردانده شد
برچسب: واگردانی
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۵: خط ۵:
|}]]
|}]]


'''نژاد زرد''' یا '''زردپوست''' یکی از دسته‌های بزرگ و عمده انسان‌هاست که خاستگاهشان آسیای شرقی است. [[نژاد]] زرد به '''نژاد آسیایی''' و '''مونگولوید''' (می‌توان در فارسی به '''مغول‌سان''' برگردانید) نیز شناخته می‌شود. در ایران عامه این نژاد را '''چشم‌بادامی''' می‌خوانند.
'''نژاد زرد''' یا '''زردپوست''' یا '''نژاد مغولی''' یکی از دسته‌های انسان‌هاست که خاستگاهشان آسیای شرقی است. [[نژاد]] زرد به '''منگلوید''' (می‌توان در فارسی به '''مغولی''' برگردانید) نیز شناخته می‌شود. در ایران عامه این نژاد را '''چشم‌بادامی''' یا '''چشم‌تنگ''' می‌خوانند.


== ویژگی‌های فیزیکی ==
== ویژگی‌های فیزیکی ==

نسخهٔ ‏۲۹ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۱۹:۳۹

فرهنگ‌نامه مایر (۹۰–۱۸۸۵).
نژاد سفید:
نژاد سیاه:
نامعلوم:
نژاد زرد:

نژاد زرد یا زردپوست یا نژاد مغولی یکی از دسته‌های انسان‌هاست که خاستگاهشان آسیای شرقی است. نژاد زرد به منگلوید (می‌توان در فارسی به مغولی برگردانید) نیز شناخته می‌شود. در ایران عامه این نژاد را چشم‌بادامی یا چشم‌تنگ می‌خوانند.

ویژگی‌های فیزیکی

اندام مردمی که از نژاد زردند در کل کوچک‌تر از دیگر نژادهاست.[نیازمند منبع] آنان تنی کم‌مو دارند و موهایشان نیز بیشتر لَخت است.[۱] آنان دارای نیروی بدنی کمتری در سنجش با دیگر نژادها هستند ولی چابُکند.[نیازمند منبع] شمار زیادی از مردم مغولستان دارای لکه بزرگی بر روی پوست خود هستند که در اصطلاح پزشکی لکه مغولی نامیده می‌شود.[۲]

گستره و پراکندگی

رنگ آبی نمایانگر پراکندگی طبیعی نژاد زرد پیش از مهاجرت‌های عصر جدید است.

می‌شود گفت همه آسیای شرقی را نژاد زرد در بر می‌گیرد. با تازش مغولان به دیگر سرزمینها پراکندگی آنها به آسیای غربی و اروپا هم کشید[نیازمند منبع]. همچنین کوچ مردمانی که امروزه سرخ‌پوست خوانده می‌شوند در هزاران سال پیش به پراکندگی این نژاد در قاره آمریکا یاری رساند. برخی از آنان در سده‌های پیش حتی توانستند خود را به جزیره‌های دور دست دو اقیانوس هند و آرام برسانند. در آفریقا این نژاد تنها با آمیزش با سیاهان ماداگاسکار توانست رخنه کند.

جمعیت کشورهای نژاد زرد

  • ژاپن: ۲۰۱۶ میلیون نفر
  • چین: ۱میلیارد و ۳۷۹ میلیون نفر
  • هنک کنگ: ۷ میلیون ۳۴۷ هزار
  • فیلیپین: ۱۰۳ میلیون ۳ هزار نفر
  • کره شمالی: ۳۷ میلیون ۳۷ هزار نفر
  • مغولستان :۳۰۲۷میلیون نفر
  • کره جنوبی: ۵۱ میلیون ۲۵ هزار نفر

منابع

پیوند به بیرون