کلات (بندر لنگه): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۹: خط ۹:


==[[نژاد]]==
==[[نژاد]]==
مردم این روستا از نژاد [[عرب]] هستند وبزبان [[عرب]]ی تکلم می‌نمایند. همچنین بجانب زبان [[عربی]] گروهی از اهالی به زبان [[فارسی]] به گویش محلی نیز آشنائی دارند. == [[نژاد]]==
مردم این روستا از نژاد [[عرب]] هستند وبزبان [[عرب]]ی تکلم می‌نمایند. همچنین بجانب زبان [[عربی]] گروهی از اهالی به زبان [[فارسی]] به گویش محلی نیز آشنائی دارند.
مردم این روستا از نژاد [[عرب]] هستند وبزبان [[عرب]]ی تکلم می‌نمایند. همچنین بجانب زبان [[عربی]] گروهی از اهالی به زبان [[فارسی]] به گویش محلی نیز آشنائی دارند.
==حوادث تاریخی==
==حوادث تاریخی==

نسخهٔ ‏۶ ژوئیهٔ ۲۰۰۶، ساعت ۰۶:۰۷

کلات روستای بزرگی از توابع بخش شیبکوه شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است. بندر کلات یکی از بنادر مهم منطقه شیبکوه بوده‌است. و در ۱۴ کیلومتری چیرو واقع شده‌است.

محدوده کلات

از شمال مرباغ ، از جنوب خلیج فارس ، از مغرب چیرو، واز سمت مشرق به گرزه محدود می‌گردد.

جمعیت

در دوران گذشته روستای آبادی بوده‌است اما حالا رونق سابق را ندارد. جمعیتش ۷۷ نفر می‌باشد که اهل سنت واز پیروان امام محمد ادریس شافعی هستند. دارای مسجد، مدرسه، خانه بهداشت می‌باشد.

نژاد

مردم این روستا از نژاد عرب هستند وبزبان عربی تکلم می‌نمایند. همچنین بجانب زبان عربی گروهی از اهالی به زبان فارسی به گویش محلی نیز آشنائی دارند.

حوادث تاریخی

بندر کلات در دوران گذشته جمعیتش بیش از ۲۵۰۰ نفر بوده‌است، مردمش در حدود ۳۰ کشتی باری و غواصی دادشته بودند، وبه امور غواصی و تجارتی اشتغال داشتند، اما بعد از صدور امر شاه ایران رضا شاه پهلوی در سال ۱۳۵۵ هجری قمری که به امر «کشف حجاب» معروف بود، واز آنجائیکه مردم منطقه مسلمان بودن و این امر بر خلاف شریعت اسلامی می‌دانستند، این امر دولتی را نپذیرفتند، بنا براین بین اهالی منطقه ومأمورین دولتی اختلاف شدیدی ایجاد شد و مأمورین ژاندارمری به اذیت اهالی پرداختد، مردم روستا در نیمه شب بر کشتیهای خودشان سوار شده و از روستا فرار می‌کنند وبه آن سوی خلیج فارس می‌روند و به شهر خورفکان می‌روند. هنوز در این شهر گروهی هستند که بنام (کلاتی) مشهور هستند.

پیشهٔ

شغل اهالی صید، ماهی گیری و کشاورزی است. حدود ۵۰۰ اصله نخل دیم و ۶۰ من زمین زیر کشت دیم دارد و در زمینهای آن جو و گندم کشت می‌شود.

منبع

  • الوحیدی الخنجی، حسین بن علی بن احمد، تاریخ لنجه، چاپ دوم، دبی: دار الأمة للنشر والتوزیع، ۱۹۸۸ میلادی.
  • العصیمی ، محمد بن دخیل، عرب فارس ، چاپ اول، دمام (عربستان سعودی): انتشاراتی الشاطیء الحدیثة، ۱۴۱۸ هجری قمری.
  • حاتم ، محمد بن غریب، تاریخ عرب الهولة، چاپ اول، قاهره: دارالعرب للطباعة والنشر والتوزیع، ۱۹۹۷ میلادی.
  • محمد صدیق ، عبدالرزاق، صهوة الفارس فی تاریخ عرب فارس، چاپ

اول ، شارجه: چاپ خانه المعارف، ۱۹۹۳ میلادی.

  • ترجمه این بخش از عربی به فارسی.