جماعت تبلیغ: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش‌های مشکوک به خرابکاری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش‌های مشکوک به خرابکاری ویرایشگر دیداری
خط ۶۵: خط ۶۵:
{{منبع|تاریخ=دسامبر ۲۰۱۳}}
{{منبع|تاریخ=دسامبر ۲۰۱۳}}
'''تبلیغی جماعت'''(به [[اردو]]: تبلیغی جماعت، به [[عربی]]: جماعة التبلیغ، به [[بنگالی]]: तबलीगी जमात)یکی از جنبش های اسلامی معاصر، در سال ۱۹۲۶ [[مولانا محمدالیاس]] این جنبش را به منظور تبلیغ اسلام، از منطقه ای در نزدیکی [[دهلی]]، [[هند]] آغاز کرد.
'''تبلیغی جماعت'''(به [[اردو]]: تبلیغی جماعت، به [[عربی]]: جماعة التبلیغ، به [[بنگالی]]: तबलीगी जमात)یکی از جنبش های اسلامی معاصر، در سال ۱۹۲۶ [[مولانا محمدالیاس]] این جنبش را به منظور تبلیغ اسلام، از منطقه ای در نزدیکی [[دهلی]]، [[هند]] آغاز کرد.
. هدف از جماعت تبلیغ در ابتدا آن بود که مسلمانان اهل هندوستان بدلیل همزیستی با هندوها با دین و احکام اسلامی و شریعت فاصله گرفته بودند و فرهنگ و آداب هندو در آنان رواج یافته بود بویژه در نسل جوان آن زمان. وبرای فهمیدن بهترازاین حرکت به کتاب حیات الصحابه نوشته علامه مولانا محمدیوسف فرزندمولانا الیاس مراجعه شود .دراین جنبش جوانان مسلمان در مساجد نام نویسی می‌کردند و بعد به گروههای چند نفره تقسیم میشوندواز3روزثبت نام کرده تا4ماه و طبق قرعه هر گروه رهسپار یک منطقه میشد که در آنجا با مردم بومی تبادل نظر و اندیشه می‌کردند و خود اعضاء گروه در محیطی قرار میگرفتد که تمام وقت شان به مسائل دینی و اسلامی معطوف میشد و از زندگی روزمره رهایی می یافتند و به نوعی تمرینی بود برای اسلامی زندگی کردن، به سرگروه در جماعت تبلیغ امیر گفته میشود، بتدریج جنبش جماعت تبلیغ از شبه قاره هند به سراسر منطقه و بعدها به سراسر جهان گسترش یافت. در یکصد و شصت کشور مراکز جماعت تبلیغ فعالیت دارند، در مرام نامه جماعت تبلیغ آمده است ک .با سیاست حکام و دولت کاری ندارند و تنها هدف شان فرهنگی و اجتماعی است به همین دلیل مانعی برای گسترش آن تراشیده نشده است، . در بسیاری کشورها حرکت جماعت تبلیغ باعث کاهش جرم و جرایم در میان جوانان کم سواد و فقیر شده است،علتش راکسانی که دربطن این حرکت هستنداین چنین وانمودمیکنندکه این هاافرادی هستندکه باهزینه شخصی خودشان وبدون هیچ چشم داشتی درمساجدبه ارشاددیگران میپردازنددرضمن سبب اصلاح خوداین اشخاص میگرددچون درفضای ملکوتی مسجدقرارمیگیرنداصول این حرکت بر6صفت بناشده اول کلمه طیبه لااله الاالله ومحمدالرسول الله دوم نمازسوم علم وذکرچهارم اکرام مسلم پنجم اخلاص نیت ششم دعوت وتبلیغ . در ایران بزرگترین مرکز جماعت تبلیغ در شهر زاهدان است. همچنین در بندر خمیر، ترکمن صحرا، خواف،تایباد، تربت جام، لنگه، سنندج، تالش و سراوان مراکز جماعت تبلیغ وجود دارد.
. هدف از جماعت تبلیغ در ابتدا آن بود که مسلمانان اهل هندوستان بدلیل همزیستی با هندوها با دین و احکام اسلامی و شریعت فاصله گرفته بودند و فرهنگ و آداب هندو در آنان رواج یافته بود بویژه در نسل جوان آن زمان. وبرای فهمیدن بهترازاین حرکت به کتاب حیات الصحابه نوشته علامه مولانا محمدیوسف فرزندمولانا الیاس مراجعه شود .دراین جنبش جوانان مسلمان در مساجد نام نویسی می‌کردند و بعد به گروههای چند نفره تقسیم میشوندواز3روزثبت نام کرده تا4ماه و طبق قرعه هر گروه رهسپار یک منطقه میشد که در آنجا با مردم بومی تبادل نظر و اندیشه می‌کردند و خود اعضاء گروه در محیطی قرار میگرفتد که تمام وقت شان به مسائل دینی و اسلامی معطوف میشد و از زندگی روزمره رهایی می یافتند و به نوعی تمرینی بود برای اسلامی زندگی کردن، به سرگروه در جماعت تبلیغ امیر گفته میشود، بتدریج جنبش جماعت تبلیغ از شبه قاره هند به سراسر منطقه و بعدها به سراسر جهان گسترش یافت. در یکصد و شصت کشور مراکز جماعت تبلیغ فعالیت دارند، در مرام نامه جماعت تبلیغ آمده است ک .با سیاست حکام و دولت کاری ندارند و تنها هدف شان فرهنگی و اجتماعی است به همین دلیل مانعی برای گسترش آن تراشیده نشده است، . در بسیاری کشورها حرکت جماعت تبلیغ باعث کاهش جرم و جرایم در میان جوانان کم سواد و فقیر شده است،علتش راکسانی که دربطن این حرکت هستنداین چنین وانمودمیکنندکه این هاافرادی هستندکه باهزینه شخصی خودشان وبدون هیچ چشم داشتی درمساجدبه ارشاددیگران میپردازنددرضمن سبب اصلاح خوداین اشخاص میگرددچون درفضای ملکوتی مسجدقرارمیگیرنداصول این حرکت بر6صفت بناشده اول کلمه طیبه لااله الاالله ومحمدالرسول الله دوم نمازسوم علم وذکرچهارم اکرام مسلم پنجم اخلاص نیت ششم دعوت وتبلیغ . در ایران بزرگترین مرکز جماعت تبلیغ در شهر زاهدان است. همچنین در جزیره قشم، بندر خمیر، ترکمن صحرا، خواف،تایباد، تربت جام، لنگه، سنندج، تالش و سراوان مراکز جماعت تبلیغ وجود دارد.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۲۶ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۰۹:۵۹

Tablighi Jamaat
تبلیغی جماعت
2009 Malaysian Annual Congregation of Tablighi Jamaat
Sepang Selangor, Malaysia
بنیانگذار
Muhammad Ilyas
مناطق دارای جمعیت قابل توجه
 بنگلادش
 هند
 پاکستان
 بریتانیا
 اندونزی
 مالزی
 آفریقای جنوبی
 سری‌لانکا
 یمن
 قرقیزستان
 روسیه
 سومالی
 نیجریه
 کانادا
 مکزیک
 هنگ کنگ
 فرانسه
 آلمان
دین‌ها
اسلام
کتاب‌های مقدس
قرآن، حدیث
زبان‌ها
Liturgical: زبان عربی
In Bangladesh: زبان بنگالی
In India & Pakistan:زبان اردو
In the diaspora: In UK: Respective regional languages

تبلیغی جماعت(به اردو: تبلیغی جماعت، به عربی: جماعة التبلیغ، به بنگالی: तबलीगी जमात)یکی از جنبش های اسلامی معاصر، در سال ۱۹۲۶ مولانا محمدالیاس این جنبش را به منظور تبلیغ اسلام، از منطقه ای در نزدیکی دهلی، هند آغاز کرد. . هدف از جماعت تبلیغ در ابتدا آن بود که مسلمانان اهل هندوستان بدلیل همزیستی با هندوها با دین و احکام اسلامی و شریعت فاصله گرفته بودند و فرهنگ و آداب هندو در آنان رواج یافته بود بویژه در نسل جوان آن زمان. وبرای فهمیدن بهترازاین حرکت به کتاب حیات الصحابه نوشته علامه مولانا محمدیوسف فرزندمولانا الیاس مراجعه شود .دراین جنبش جوانان مسلمان در مساجد نام نویسی می‌کردند و بعد به گروههای چند نفره تقسیم میشوندواز3روزثبت نام کرده تا4ماه و طبق قرعه هر گروه رهسپار یک منطقه میشد که در آنجا با مردم بومی تبادل نظر و اندیشه می‌کردند و خود اعضاء گروه در محیطی قرار میگرفتد که تمام وقت شان به مسائل دینی و اسلامی معطوف میشد و از زندگی روزمره رهایی می یافتند و به نوعی تمرینی بود برای اسلامی زندگی کردن، به سرگروه در جماعت تبلیغ امیر گفته میشود، بتدریج جنبش جماعت تبلیغ از شبه قاره هند به سراسر منطقه و بعدها به سراسر جهان گسترش یافت. در یکصد و شصت کشور مراکز جماعت تبلیغ فعالیت دارند، در مرام نامه جماعت تبلیغ آمده است ک .با سیاست حکام و دولت کاری ندارند و تنها هدف شان فرهنگی و اجتماعی است به همین دلیل مانعی برای گسترش آن تراشیده نشده است، . در بسیاری کشورها حرکت جماعت تبلیغ باعث کاهش جرم و جرایم در میان جوانان کم سواد و فقیر شده است،علتش راکسانی که دربطن این حرکت هستنداین چنین وانمودمیکنندکه این هاافرادی هستندکه باهزینه شخصی خودشان وبدون هیچ چشم داشتی درمساجدبه ارشاددیگران میپردازنددرضمن سبب اصلاح خوداین اشخاص میگرددچون درفضای ملکوتی مسجدقرارمیگیرنداصول این حرکت بر6صفت بناشده اول کلمه طیبه لااله الاالله ومحمدالرسول الله دوم نمازسوم علم وذکرچهارم اکرام مسلم پنجم اخلاص نیت ششم دعوت وتبلیغ . در ایران بزرگترین مرکز جماعت تبلیغ در شهر زاهدان است. همچنین در جزیره قشم، بندر خمیر، ترکمن صحرا، خواف،تایباد، تربت جام، لنگه، سنندج، تالش و سراوان مراکز جماعت تبلیغ وجود دارد.

منابع