گره‌های لنفاوی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۰: خط ۲۰:
MeshNumber = |
MeshNumber = |
}}
}}
'''غده‌های لنفاوی''' ([[انگلیسی]]: ''lymphatic glands'') یا '''گره‌های لنفاوی''' ([[انگلیسی]]: ''lymphatic nodes'') اندام بیضی شکل از [[دستگاه ایمنی]] بدن هستند که به‌طور گسترده‌ای در سراسر بدن از جمله زیر بغل و معده و مرتبط با '''[[رگ لنفی|رگ‌های لنف]]''' پخش شده‌اند. غدد لنفاوی شامل سلول‌های B، T و سایر سلولهای ایمنی می‌باشد. غدد لنفاوی به عنوان فیلتر یا تله ذرات بیگانه مانند برخی سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند و در عملکرد صحیح [[سیستم ایمنی بدن]] مهم هستند. آن‌ها شدیداً با گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت‌ها و ماکروفاژها بسته‌بندی شده‌اند. تغییرات ظاهری غدد لنفاوی می‌تواند یک علامت از یک بیماری باشد. تبدیل شدن آن‌ها به التهاب یا بزرگ شدن در شرایط مختلف، که ممکن است از پیش پا افتاده، مانند عفونت گلو محدوده، به تهدیدکننده حیات مانند سرطان غدد لنفاوی، مثانه، خون یا ایدز باشد (در اکثر بیماری‌ها غدد لنفاوی قرمز رنگ هستند و درد شدیدی دارند). وضعیت غدد لنفاوی بسیار مهم است که آن را برای مرحله بندی سرطان، تصمیم می‌گیرد که درمان به کار گرفته شود، استفاده می‌شود و یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص زودهنگام و درمان آن است. تورم هنگامی که التهاب یا بزرگ شدن گره‌های لنفاوی می‌تواند سخت، سفت یا مناقصه است. غدد لنفاوی همچنین می‌تواند با بیوپسی تشخیص داده شود هر زمان که آن‌ها ملتهب است.
'''غده‌های لنفاوی''' ([[انگلیسی]]: ''lymphatic glands'') یا '''گره‌های لنفاوی''' ([[انگلیسی]]: ''lymphatic nodes'') اندام بیضی شکل از [[دستگاه ایمنی]] بدن هستند که حامل مایع '''[[لنف]]''' می‌باشند. این گره‌ها به‌طور گسترده‌ای در سراسر بدن از جمله زیر بغل و معده و مرتبط با [[رگ لنفی|رگ‌های لنف]] پخش شده‌اند. غدد لنفاوی شامل سلول‌های B، T و سایر سلولهای ایمنی می‌باشد. غدد لنفاوی به عنوان فیلتر یا تله ذرات بیگانه مانند برخی سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند و در عملکرد صحیح [[سیستم ایمنی بدن]] مهم هستند. آن‌ها شدیداً با گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت‌ها و ماکروفاژها بسته‌بندی شده‌اند. تغییرات ظاهری غدد لنفاوی می‌تواند یک علامت از یک بیماری باشد. تبدیل شدن آن‌ها به التهاب یا بزرگ شدن در شرایط مختلف، که ممکن است از پیش پا افتاده، مانند عفونت گلو محدوده، به تهدیدکننده حیات مانند سرطان غدد لنفاوی، مثانه، خون یا ایدز باشد (در اکثر بیماری‌ها غدد لنفاوی قرمز رنگ هستند و درد شدیدی دارند). وضعیت غدد لنفاوی بسیار مهم است که آن را برای مرحله بندی سرطان، تصمیم می‌گیرد که درمان به کار گرفته شود، استفاده می‌شود و یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص زودهنگام و درمان آن است. تورم هنگامی که التهاب یا بزرگ شدن گره‌های لنفاوی می‌تواند سخت، سفت یا مناقصه است. غدد لنفاوی همچنین می‌تواند با بیوپسی تشخیص داده شود هر زمان که آن‌ها ملتهب است.


== وظایف گره‌های لنف ==
== وظایف گره‌های لنف ==

نسخهٔ ‏۸ مارس ۲۰۱۸، ساعت ۲۲:۲۷

غدد تنابه‌ای/لنفاوی
Lymph node, showing (1) capsule, (2) subcapsular sinus, (3) germinal centers, (4) lymphoid nodule, (5) trabeculae.
جزئیات
شناسه‌ها
لاتینnodus lymphoideus
MeSHD008198
TA98A13.2.03.001
TA25192
FMA5034

غده‌های لنفاوی (انگلیسی: lymphatic glands) یا گره‌های لنفاوی (انگلیسی: lymphatic nodes) اندام بیضی شکل از دستگاه ایمنی بدن هستند که حامل مایع لنف می‌باشند. این گره‌ها به‌طور گسترده‌ای در سراسر بدن از جمله زیر بغل و معده و مرتبط با رگ‌های لنف پخش شده‌اند. غدد لنفاوی شامل سلول‌های B، T و سایر سلولهای ایمنی می‌باشد. غدد لنفاوی به عنوان فیلتر یا تله ذرات بیگانه مانند برخی سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند و در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن مهم هستند. آن‌ها شدیداً با گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت‌ها و ماکروفاژها بسته‌بندی شده‌اند. تغییرات ظاهری غدد لنفاوی می‌تواند یک علامت از یک بیماری باشد. تبدیل شدن آن‌ها به التهاب یا بزرگ شدن در شرایط مختلف، که ممکن است از پیش پا افتاده، مانند عفونت گلو محدوده، به تهدیدکننده حیات مانند سرطان غدد لنفاوی، مثانه، خون یا ایدز باشد (در اکثر بیماری‌ها غدد لنفاوی قرمز رنگ هستند و درد شدیدی دارند). وضعیت غدد لنفاوی بسیار مهم است که آن را برای مرحله بندی سرطان، تصمیم می‌گیرد که درمان به کار گرفته شود، استفاده می‌شود و یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص زودهنگام و درمان آن است. تورم هنگامی که التهاب یا بزرگ شدن گره‌های لنفاوی می‌تواند سخت، سفت یا مناقصه است. غدد لنفاوی همچنین می‌تواند با بیوپسی تشخیص داده شود هر زمان که آن‌ها ملتهب است.

وظایف گره‌های لنف

در داخل مایع لنفاوی گره‌های لنفاوی (شامل لنفوسیت‌ها)، یک نوع از گلبول‌های سفید خون وجود دارد که به‌طور مداوم از طریق غدد لنفاوی و جریان خون، مولکولهای موجود در دیواره سلولی باکتری یا مواد شیمیایی مترشحه از باکتری‌ها موسوم به آنتی ژن، سلول آنتی ژن اختصاصی ارائه می‌دهند برای مثال مانند انتقال سلولهای دندریتیک به داخل سیستم لنفاوی و سپس به غدد لنفاوی. در پاسخ به آنتی ژن، لنفوسیت در گره‌های لنفاوی یک آنتی بادی که به بیرون رفتن از گره‌های لنفی به گردش خون کمک می‌کند، برای تولید پاتوژن آنتی ژن که با هدف قرار دادن آن برای نابودی توسط سلول‌های دیگر عمل می‌کنند، مکمل است. سایر سلولهای سیستم ایمنی بدن، برای مبارزه با عفونت و بیماری به غدد لنفاوی فرستاده و در نتیجه افزایش تعداد سلول‌های سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت‌ها، گره را گسترش و متورم می‌کنند.

سیستم لنفاوی

این سیستم، مایع میان بافتی را از فضای بافتی به خون حمل می‌کند. تمامی بافت‌های بدن دارای کانال‌های لنفاوی می‌باشند. لنف از مایع میان بافتی منشاء می‌گیرد و ترکیب ان شبیه مایع میان بافتی می‌باشد. این سیستم علاوه بر حمل پروتئین و مایع از فضای میان بافتی گردش خون، یکی از مسیرهای اصلی جذب مواد غذایی از لوله گوارش نیز محسوب می‌شود.

نگارخانه

منابع