صدای مفاصل: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ماني (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
ArianBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز v1.43 - پروژهٔ چک‌ویکی (پیوند به بیرون دارای شکست در خط)
برچسب: WPCleaner
خط ۱۶: خط ۱۶:
'''صدای مفاصل''' یا '''کریپتاسیون''' {{انگلیسی|Crepitus}} به حالتی گفته می‌شود که از [[مفصل|مفصل‌ها]] یا زیر پوست بدن صداهایی مانند ترق‌توروق یا خش‌خش شنیده شود.
'''صدای مفاصل''' یا '''کریپتاسیون''' {{انگلیسی|Crepitus}} به حالتی گفته می‌شود که از [[مفصل|مفصل‌ها]] یا زیر پوست بدن صداهایی مانند ترق‌توروق یا خش‌خش شنیده شود.


زردپی‌هایی که استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند نیز می‌توانند چنین صداهایی ایجاد کنند. گاهی هم این صدا ناشی از گازهایی است که اطراف مفاصل تشکیل می‌شوند. حباب‌هایی از نیتروژن، اکسیژن و دی‌اکسیدکربن هنگام کشش یا حرکت زانوها در [[مایع زلاله‌ای]] (سینوویال) اطراف مفاصل تشکیل می‌شوند که ترکیدن آنها به ایجاد صدا منجر می‌شود. بروز این حالت‌ها معمولاً طبیعی است و نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارد، اما گاهی نیز می‌تواند نشانه وجود مشکل باشد. مفصل صدادار، مشکل نگران‌کننده‌ای نیست و یک مرحله طبیعی ناشی از افزایش سن به‌شمار می‌آید. با افزایش سن، غضروف‌ها ـ بافت‌هایی که استخوان‌ها را می‌پوشانند.<ref>“چرا زانوها صدا می‌دهد؟. ” روزنامه دنیای اقتصاد، [http://donya-e-eqtesad.com/بخش-سایت-خوان-62/3324273-چرا-زانوها-صدا-می-دهد.</ref>
زردپی‌هایی که استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند نیز می‌توانند چنین صداهایی ایجاد کنند. گاهی هم این صدا ناشی از گازهایی است که اطراف مفاصل تشکیل می‌شوند. حباب‌هایی از نیتروژن، اکسیژن و دی‌اکسیدکربن هنگام کشش یا حرکت زانوها در [[مایع زلاله‌ای]] (سینوویال) اطراف مفاصل تشکیل می‌شوند که ترکیدن آنها به ایجاد صدا منجر می‌شود. بروز این حالت‌ها معمولاً طبیعی است و نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارد، اما گاهی نیز می‌تواند نشانه وجود مشکل باشد. مفصل صدادار، مشکل نگران‌کننده‌ای نیست و یک مرحله طبیعی ناشی از افزایش سن به‌شمار می‌آید. با افزایش سن، غضروف‌ها ـ بافت‌هایی که استخوان‌ها را می‌پوشانند.<ref>“چرا زانوها صدا می‌دهد؟. ” روزنامه دنیای اقتصاد، [http://donya-e-eqtesad.com/بخش-سایت-خوان-62/3324273-چرا-زانوها-صدا-می-دهد.]</ref>


از علائم صدا دادن زانو بروز درد، قرمزی مفصل، تورم، سختی هنگام راه رفتن است یکی از رایجترین مکان خش خش کردن مفصل ناشی از [[آرتروز]] ناحیه داخلی زانو است.
از علائم صدا دادن زانو بروز درد، قرمزی مفصل، تورم، سختی هنگام راه رفتن است یکی از رایجترین مکان خش خش کردن مفصل ناشی از [[آرتروز]] ناحیه داخلی زانو است.

نسخهٔ ‏۲۵ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۷:۳۷

صدای مفاصل
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۹-سی‌ام719.60, 756.0

صدای مفاصل یا کریپتاسیون (به انگلیسی: Crepitus) به حالتی گفته می‌شود که از مفصل‌ها یا زیر پوست بدن صداهایی مانند ترق‌توروق یا خش‌خش شنیده شود.

زردپی‌هایی که استخوان‌ها را به هم متصل می‌کنند نیز می‌توانند چنین صداهایی ایجاد کنند. گاهی هم این صدا ناشی از گازهایی است که اطراف مفاصل تشکیل می‌شوند. حباب‌هایی از نیتروژن، اکسیژن و دی‌اکسیدکربن هنگام کشش یا حرکت زانوها در مایع زلاله‌ای (سینوویال) اطراف مفاصل تشکیل می‌شوند که ترکیدن آنها به ایجاد صدا منجر می‌شود. بروز این حالت‌ها معمولاً طبیعی است و نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارد، اما گاهی نیز می‌تواند نشانه وجود مشکل باشد. مفصل صدادار، مشکل نگران‌کننده‌ای نیست و یک مرحله طبیعی ناشی از افزایش سن به‌شمار می‌آید. با افزایش سن، غضروف‌ها ـ بافت‌هایی که استخوان‌ها را می‌پوشانند.[۱]

از علائم صدا دادن زانو بروز درد، قرمزی مفصل، تورم، سختی هنگام راه رفتن است یکی از رایجترین مکان خش خش کردن مفصل ناشی از آرتروز ناحیه داخلی زانو است.

جستارهای وابسته

منابع

  1. “چرا زانوها صدا می‌دهد؟. ” روزنامه دنیای اقتصاد، [۱]