سلول پلاسما: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز Tisfoon صفحهٔ سلول پلاسما را به پلاسماسل که تغییرمسیر بود منتقل کرد: وپ:رایج؛ در ضمن اسامی خاص نباید ترجمه شوند.
Homa khodadady (بحث | مشارکت‌ها)
افزودن مطلب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۸: خط ۱۸:
Code = {{TerminologiaHistologica|2|00|03.0.01006}} |
Code = {{TerminologiaHistologica|2|00|03.0.01006}} |
}}
}}
'''پلاسماسل‌ها''' [[سلول|سلول‌هایی]] هستند بیضوی یا تخم مرغی شکل با [[هسته]] کناری که [[سیتوپلاسم]] آنها به علت وسعت فراوان [[شبکه آندوپلاسمی]] دانه دار، که قسمت عمده سیتوپلاسم را اشغال کرده مانند بازوفیل دیده می‌شود. بارزترین مشخصه پلاسماسل‌ها طرح هسته آنها می‌باشد که نقاط تیره و روشن [[کروماتین]] در آن منظره‌ای شبیه صفحه ساعت یا چرخ ارابه ایجاد می‌نماید. در اغلب پلاسماسل‌ها، در بالای هسته نامیز روشنی جلب توجه می‌کند که با [[دستگاه گلژی]] وسیع سلول مطابقت می‌نماید. پلاسماسل‌ها از سلول‌های [[لنفوسیت]] B مشتق می‌شوند. به این معنی که لنفوسیت B پس از برخورد با [[آنتی‌ژن]] تحریک و تقسیم می‌گردد که یکی از سلولهای حاصل از تقسیم، به پلاسماسل تبدیل می‌شود.
'''پلاسماسل‌ها''' [[سلول|سلول‌هایی]] هستند بیضوی یا تخم مرغی شکل با [[هسته]] کناری که [[سیتوپلاسم]] آنها به علت وسعت فراوان [[شبکه آندوپلاسمی]] دانه دار، که قسمت عمده سیتوپلاسم را اشغال کرده مانند بازوفیل دیده می‌شود. بارزترین مشخصه پلاسماسل‌ها طرح هسته آنها می‌باشد که نقاط تیره و روشن [[کروماتین]] در آن منظره‌ای شبیه صفحه ساعت یا چرخ ارابه ایجاد می‌نماید. در اغلب پلاسماسل‌ها، در بالای هسته نامیز روشنی جلب توجه می‌کند که با [[دستگاه گلژی]] وسیع سلول مطابقت می‌نماید. پلاسماسل‌ها از سلول‌های [[لنفوسیت]] B مشتق می‌شوند. به این معنی که لنفوسیت B پس از برخورد با [[آنتی‌ژن]] تحریک و تقسیم می‌گردد که یکی از سلولهای حاصل از تقسیم، به پلاسماسل تبدیل می‌شود.پلاسماسل ها پادتن ساز هستند.پادتن هایی که آنها ترشح میکنند شبیه گیرنده های آنتی ژنی موجود روی غشای لنفوسیت هایBاولیه است که به روش های مختلف باعث بی اثر یا نابود شدن میکروب ها میشوند.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۷ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۷:۲۶

سلول پلاسما
Malignant plasma cells (plasmacytoma), with the characteristic "clockface nuclei" seen in normal plasma cells. H&E stain.
Plasma cell
جزئیات
شناسه‌ها
لاتینplasmocytus
MeSHD010950
THH2.00.03.0.01006
FMA70574

پلاسماسل‌ها سلول‌هایی هستند بیضوی یا تخم مرغی شکل با هسته کناری که سیتوپلاسم آنها به علت وسعت فراوان شبکه آندوپلاسمی دانه دار، که قسمت عمده سیتوپلاسم را اشغال کرده مانند بازوفیل دیده می‌شود. بارزترین مشخصه پلاسماسل‌ها طرح هسته آنها می‌باشد که نقاط تیره و روشن کروماتین در آن منظره‌ای شبیه صفحه ساعت یا چرخ ارابه ایجاد می‌نماید. در اغلب پلاسماسل‌ها، در بالای هسته نامیز روشنی جلب توجه می‌کند که با دستگاه گلژی وسیع سلول مطابقت می‌نماید. پلاسماسل‌ها از سلول‌های لنفوسیت B مشتق می‌شوند. به این معنی که لنفوسیت B پس از برخورد با آنتی‌ژن تحریک و تقسیم می‌گردد که یکی از سلولهای حاصل از تقسیم، به پلاسماسل تبدیل می‌شود.پلاسماسل ها پادتن ساز هستند.پادتن هایی که آنها ترشح میکنند شبیه گیرنده های آنتی ژنی موجود روی غشای لنفوسیت هایBاولیه است که به روش های مختلف باعث بی اثر یا نابود شدن میکروب ها میشوند.

منابع

دانشنامه رشد.