رموس و رمولوس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏top: اصلاح فاصله مجازی با استفاده از AWB
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:Romolo e remo.jpg|بندانگشتی|255px|رموس و رمولوس در حال شیر خوردن از پستان ماده گرگ؛ در سوی چپ نگارهٔ رئا سیلویا دیده می‌شود. تابلو رُمُلو و رمو اثر [[پتر پاول روبنز]]]]'''رُمولوس و رِموس''' {{به لاتین|Romulus - Remus}} برپایهٔ اسطوره‌های [[روم]]ی دو برادر بنیادگذار شهر [[رم]] بودند.
[[پرونده:Romolo e remo.jpg|بندانگشتی|255px|رموس و رمولوس در حال شیر خوردن از پستان ماده گرگ؛ در سوی چپ نگارهٔ رئا سیلویا دیده می‌شود. تابلو رُمُلو و رمو اثر [[پتر پاول روبنز]]]]'''رُمولوس و رِموس''' {{به لاتین|Romulus - Remus}} برپایهٔ اسطوره‌های [[روم]]ی دو برادر بنیادگذار شهر [[رم]] بودند.


پدربزرگ این دو کودک [[نومیتر]] برادر [[آمولیوس]] و پادشاه [[آلبا لونگا]] بود. [[نومیتر]] دختری به نام [[رئا سیلویا]] و پسری به نام [[لائوس]] داشت. این دو برادر از نسل [[آئیناس]] قهرمان [[تروا]] و بودند. [[آمولیوس]] برادرش نومیتر و فرزند پسر او، [[لائوس]] را می‌کشد و [[رئا سیلویا]] را ناچار می‌کند که راه رهبانیت را بپذیرد تا بدین سان همسری نگزیند و فرزندی که شایسته ی پادشاهی باشد از او زاده نشود. ولی [[مارس]] خدای جنگ شیفتهٔ رئا سیلویا شد و با او گرد آمد. رئا باردار شده و عمویش [[آمولیوس]] از این موضوع آگاه می شود و رئا سیلویا را به زندان می افکند تا زمان زایمانش فرا رسد. او دو پسر دوقلو می زاید به نام‌ها ی [[رموس]] و [[رمولیوس]]. [[آمولیوس]] خشمگین شده، رئا را زنده به گور کرده و دو پسر خردسال دوقلویش -رمولوس و رموس- را به رود [[تیبر]] می سپارد. دو برادر از خیزاب خروشان رهایی می‌یابند و به کرانهٔ رود می‌رسند. ماده گرگی ([[گرگ کاپیتول]]) بدانها شیر می‌دهد. این دو بزرگ می‌شوند و [[آمولیوس]] را نابود می‌کنند. سپس برفراز تپهٔ [[پالاسیوم]] شهر [[رم]] را پی می‌نهند و رمولوس نخستین شاه رم می‌گردد.
پدربزرگ این دو کودک [[نومیتر]] برادر [[آمولیوس]] و پادشاه [[آلبا لونگا]] بود. [[نومیتر]] دختری به نام [[رئا سیلویا]] و پسری به نام [[لائوس]] داشت. این دو برادر از نسل [[آئیناس]] قهرمان [[تروا]] و بودند. [[آمولیوس]] برادرش نومیتر و فرزند پسر او، [[لائوس]] را می‌کشد و [[رئا سیلویا]] را ناچار می‌کند که راه رهبانیت را بپذیرد تا بدین سان همسری نگزیند و فرزندی که شایسته ی پادشاهی باشد از او زاده نشود. ولی [[مارس]] خدای جنگ شیفتهٔ رئا سیلویا شد و با او گرد آمد. رئا باردار شده و عمویش [[آمولیوس]] از این موضوع آگاه می‌شود و رئا سیلویا را به زندان می افکند تا زمان زایمانش فرا رسد. او دو پسر دوقلو می زاید به نام‌ها ی [[رموس]] و [[رمولیوس]]. [[آمولیوس]] خشمگین شده، رئا را زنده به گور کرده و دو پسر خردسال دوقلویش -رمولوس و رموس- را به رود [[تیبر]] می سپارد. دو برادر از خیزاب خروشان رهایی می‌یابند و به کرانهٔ رود می‌رسند. ماده گرگی ([[گرگ کاپیتول]]) بدانها شیر می‌دهد. این دو بزرگ می‌شوند و [[آمولیوس]] را نابود می‌کنند. سپس برفراز تپهٔ [[پالاسیوم]] شهر [[رم]] را پی می‌نهند و رمولوس نخستین شاه رم می‌گردد.


رمولوس پس از چندی برادرش را به دلیل گذر از قانون می‌کشد و خود نیز در توفانی سخت درمی‌گذرد.
رمولوس پس از چندی برادرش را به دلیل گذر از قانون می‌کشد و خود نیز در توفانی سخت درمی‌گذرد.

نسخهٔ ‏۸ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۳:۱۳

رموس و رمولوس در حال شیر خوردن از پستان ماده گرگ؛ در سوی چپ نگارهٔ رئا سیلویا دیده می‌شود. تابلو رُمُلو و رمو اثر پتر پاول روبنز

رُمولوس و رِموس (به لاتین: Romulus - Remus) برپایهٔ اسطوره‌های رومی دو برادر بنیادگذار شهر رم بودند.

پدربزرگ این دو کودک نومیتر برادر آمولیوس و پادشاه آلبا لونگا بود. نومیتر دختری به نام رئا سیلویا و پسری به نام لائوس داشت. این دو برادر از نسل آئیناس قهرمان تروا و بودند. آمولیوس برادرش نومیتر و فرزند پسر او، لائوس را می‌کشد و رئا سیلویا را ناچار می‌کند که راه رهبانیت را بپذیرد تا بدین سان همسری نگزیند و فرزندی که شایسته ی پادشاهی باشد از او زاده نشود. ولی مارس خدای جنگ شیفتهٔ رئا سیلویا شد و با او گرد آمد. رئا باردار شده و عمویش آمولیوس از این موضوع آگاه می‌شود و رئا سیلویا را به زندان می افکند تا زمان زایمانش فرا رسد. او دو پسر دوقلو می زاید به نام‌ها ی رموس و رمولیوس. آمولیوس خشمگین شده، رئا را زنده به گور کرده و دو پسر خردسال دوقلویش -رمولوس و رموس- را به رود تیبر می سپارد. دو برادر از خیزاب خروشان رهایی می‌یابند و به کرانهٔ رود می‌رسند. ماده گرگی (گرگ کاپیتول) بدانها شیر می‌دهد. این دو بزرگ می‌شوند و آمولیوس را نابود می‌کنند. سپس برفراز تپهٔ پالاسیوم شهر رم را پی می‌نهند و رمولوس نخستین شاه رم می‌گردد.

رمولوس پس از چندی برادرش را به دلیل گذر از قانون می‌کشد و خود نیز در توفانی سخت درمی‌گذرد.

روایتی ساده تر

فئودور پتروویچ کوروفکین، در کتاب «تاریخ روم باستان» روایت سرراست تر و ساده تری از «افسانهٔ پیدایش شهر روم» که همان افسانه «رومولو و رما» می باشد، دارد:

زمانی دراز بعد از پیدایش شهر روم[=رُم]، افسانه ای بوجود آمد مبنی بر اینکه این شهر چگونه و بوسیلهٔ چه کسی ساخته شده است. بر طبق این افسانه، سزار یکی از شهرهای لاتینی دستور داد فرزندان خواهرزاده اش، یعنی رومولو و رِما را به رودخانهٔ تیبر افکنند. زیرا از این می ترسید که این دو چون بزرگ شوند، وی را از تخت به زیر آورند.

کودکان در نقطهٔ کم آبی از رودخانه فروافتادند و ماده گرگی آنها را نجات داد. گرگ با شیر خود ایشان را سیر می کرد تا زنده بمانند. سپس چوپانی آن دو کودک را یافت و به خانه بُرد و بزرگشان نمود.

برادران که بزرگ شدند، به جان یکدیگر افتادند. رومولو، رما را کشت و سپس شهر روم را در همانجایی که چوپان ایشان را یافته بود، بنا کرد. سپس آن را به یاد برادر مقتولش(رِما یا همان رموس)، روم نامید و خود سزار این شهر شد.

منابع

  • لغتنامهٔ دهخدا؛ سرواژهٔ رمولوس
  • کوروفکین، فئودور.پتروویچ (۱۳۷۹تاریخ روم باستان، ترجمهٔ غلامحسین متین، تهران: انتشارات محور، شابک ISBN ۹۶۴-۶۷۹۶-۰۶-۰ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک) پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)