قورولتای: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
FreshmanBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ←‏منابع: اصلاح فاصله مجازی با استفاده از AWB
خط ۷: خط ۷:
==منابع==
==منابع==


[http://www.loghatnaameh.org/dehkhodasearchresult-fa.html?searchtype=0&word=2YLZiNix24zZhNiq2KfbjA%3d%3d لغت نامه دهخدا] : قوریلتای . (معرب ، اِ) قورولتای . به لغت مغولی مجمع عظیم بود که برای مشاوره و کنکاش انعقاد یابد. (سنگلاخ ).
[http://www.loghatnaameh.org/dehkhodasearchresult-fa.html?searchtype=0&word=2YLZiNix24zZhNiq2KfbjA%3d%3d لغت‌نامه دهخدا] : قوریلتای . (معرب ، اِ) قورولتای . به لغت مغولی مجمع عظیم بود که برای مشاوره و کنکاش انعقاد یابد. (سنگلاخ ).


== پیوند به بیرون ==
== پیوند به بیرون ==

نسخهٔ ‏۷ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۶:۲۹

قورولتای (به ترکی استانبولی: Kurultay) همچنین قوریلتای به ترکی به معنی مجمع عظیم برای مشاوره می‌باشد. مجمعی که ریش سفیدان ترک جمع شده و تصمیمات سیاسی گرفته و تصمیمات این مجمع حالت قانونی می‌گیرد، قورولتای گفته می‌شود. می‌توان قورولتای را به نوعی مجلس قانون گذاری محسوب می‌شود.

قوریلتای یا قوریلتای گردهمایی به منظور مشورت یا حل و فصل اختلافات که بین چندین ایل بزرگ مغول یا ترک که معمولاً به دعوت ایلخان یا ریش‌سفیدان قبایل رخ می‌دهد. تصمیمی که در این جمع گرفته شود خود به خود جنبه رسمی گرفته تمام ایلها، ایلچه ها، اوبه‌ها و اویماق‌ها موظف به دفاع هستند.

اکثر خان‌های مغول همچون چنگیز خان در قوریلتای منتخب می‌شدند. در کاربرد مدرن این واژه به معنی گردهم‌آیی مجلس شورا و پارلمان نیز در گروههای سیاسی مختلف ترک استفاده می‌شود.

منابع

لغت‌نامه دهخدا : قوریلتای . (معرب ، اِ) قورولتای . به لغت مغولی مجمع عظیم بود که برای مشاوره و کنکاش انعقاد یابد. (سنگلاخ ).

پیوند به بیرون