دانشگاه کمبریج: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۵۲°۱۲′۱۹″ شمالی ۰°۷′۲″ شرقی / ۵۲٫۲۰۵۲۸°شمالی ۰٫۱۱۷۲۲°شرقی / 52.20528; 0.11722
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Hamid Hassani (بحث | مشارکت‌ها)
برداشتن برچسب خرد
خط ۱۰۸: خط ۱۰۸:
{{دانشگاه‌ها در بریتانیا}}
{{دانشگاه‌ها در بریتانیا}}
{{اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های تحقیقاتی}}
{{اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های تحقیقاتی}}

{{دانشگاه-خرد}}


[[رده:دانشگاه کمبریج|کمبریج]]
[[رده:دانشگاه کمبریج|کمبریج]]

نسخهٔ ‏۴ فوریهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۱۶:۳۵

دانشگاه کمبریج
شعارHinc lucem et pocula sacra (لاتین) دست‌آورد ما در اینجا فراگیری معرفت و دانسته‌های ارزشمنداست
نوععمومی
بنیانگذاری شده۱۲۰۹
دانشجویان۱۸٫۴۴۸
موقعیتکمبریج
وبگاه


دانشگاه کمبریج (به انگلیسی: University of Cambridge) در شهر کمبریج (بریتانیا) در کناره رودخانهٔ کَم، واقع شده‌است. این دانشگاه در سال ۱۲۰۹ تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در منطقه انگلیسی زبان و سومین دانشگاه قدیمی در جهان به‌شمار می‌آید. از آنجا که دانشگاه آکسفورد نیز قدمتی قدیمی دارد، از این رو به این دو دانشگاه، «دانشگاه‌های باستان» می‌گویند و نام آنها را آکسبریج نهاده‌اند.

تاریخچه

اولین سند رسمی که به تأسیس دانشگاه کمبریج اشاره می‌کند سندی است مربوط به هنری سوم انگلستان که به دانشگاه کمبریج اجازه تربیت اعضای خود و یکسری امتیازاتی همچون معافیت‌های مالیاتی را می‌دهد. سند بعدی نیز گرگوری نهم در سال ۱۲۳۳ در این ارتباط دارد که به دانش‌آموخته‌های این دانشگاه اجازه تدریس به جامعه مسیحی را می‌دهد.

دانشکده‌ها

تأسیس دانشکده‌های دانشگاه کمبریج کاملاً اتفاقی بود و از روز اول قرار بر تأسیس چنین جاهایی نبود. عمر هیچ‌کدام از دانشکده‌های موجود در کمبریج به اندازه عمر خود دانشگاه کمبریج نمی‌رسد. اما با این حال، اولین دانشکده این دانشگاه با نام پترهوس (Peterhouse) در سال ۱۲۸۴ تأسیس شد. بعد از آن و خصوصاً در قرون چهاردهم و پانزدهم نیز دانشکده‌های دیگری نیز تأسیس شدند.

تحصیلات خانم‌ها

در ابتدا فقط مردها اجازه ورود و تحصیل در کمبریج را داشتند. اولین دانشکده خانم‌ها با نام کالج گیرتن، توسط امیلی دیویس در سال ۱۸۶۹ تأسیس شد؛ بعد از آن و در سال ۱۸۷۲ دانشکده نون‌هام تشکیل شد. کالج‌های دیگری نیز برای خانم‌ها در سال‌های ۱۸۸۵، ۱۹۵۴ و ۱۹۶۵ تشکیل یافت.

اولین امتحانی که از دانشجویان خانم گرفته شد در سال ۱۸۸۲ بود ولی تا سال ۱۹۴۸ خانم‌ها به عنوان عضو کامل دانشگاه محسوب نمی‌شدند.

موقعیت

مرکز اصلی دانشگاه در شهر کمبریج قرار دارد و بیشتر دانشجویان در همین شهر ساکن هستند. دانشجویان ساکن حدود ۲۰٪ کل جمعیت شهر را تشکیل می‌دهند.

ساختار

دانشکده‌ها

دانشکده‌ها هرکدام خودمختار بوده و دارایی و محل کسب درآمد خود را جداگانه دارند و عضو جداناپذیر دانشگاه محسوب می‌شوند. تمام دانشجویان عضوی یکی از این دانشکده‌ها هستند.

کمبریج ۳۱ دانشکده دارد که از این میان، ۳ دانشکده فقط مخصوص خانم‌ها و باقی دانشکده‌ها مختلط است. البته پیش‌تر و در سال‌های دور همه دانشکده‌ها فقط برای مردها بودند. دانشکده داروین اولین دانشکده کمبریج بود که حاضر به پذیرفتن مختلط هم آقایان و هم خانم‌ها شد.

هزینه‌های دانشکده‌ها نیز برای دانشجویان (اقامت و تغذیه) بستگی به دانشکده دارد و با هم فرق دارند.

دپارتمان‌ها

علاوه بر ۳۱ دانشکده موجود، بیش از ۱۵۰ دپارتمان و مرکز مختلف دیگر در این دانشگاه در حال کار هستند. اعضای این مراکز معمولاً از اعضای یکی از همان ۳۱ دانشکده اصلی هستند.

مدیریت مرکزی

ریاست دانشگاه بیشتر تشریفاتی بوده و مدت زمان مشخصی ندارد. این ریاست در حال حاضر در اختیار پروفسور لسزک بوریسیوکز است.

سال تحصیلی

هر سال تحصیلی بر اساس قوانین دانشگاه به ۳ دوره (ترم) تقسیم می‌شود. یک ترم از ماه اکتبر تا دسامبر. ترم دیگر از ژانویه تا مارس و ترم دیگر از آوریل تا ژوئن.

مدت زمان ترم‌ها به نسبت دانشگاه‌های دیگر بسیار کوتاه است.

تدریس

امور مالی

دانشگاه کمبریج ثروتمندترین دانشگاه در کل بریتانیا و قاره اروپا است. دارایی این دانشگاه در سال ۲۰۱۱ برابر بود با ۴٫۱ میلیارد یورو که ازاین رقم ۱٫۶ میلیارد یورو مستقیماً مربوط به خود دانشگاه و ۲٫۷ میلیارد یورو مربوط به دانشکده‌هاست. (دارایی دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۱۱ برابر بود با ۳٫۳ میلیارد یورو).
بودجه عملیاتی این دانشگاه ۱ میلیارد دلار در هر سال است.

عمداً درآمد دانشگاه کمبریج توسط دولت انگلیس بخاطر تدریس و تحقیقات علمی به دانشگاه داده می‌شود. در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ حدود یک سوم درآمد این دانشگاه را دولت انگلیس بخاطر تحقیقات پرداخته کرده بود. همچنین انتشارات دانشگاه کمبریج نیز محل خوبی برای کسب درآمدهای بالا برای این دانشگاه است.

کلکسیون‌ها

کتابخانه

کمبریج۱۱۴ کتابخانه دارد. کتابخانه دانشگاه کمبریج کتابخانه مرکزی و محل تحقیقات بوده که به تنهایی بیش از ۸ میلیون جلد کتاب دارد.

موزه

زندگی دانشجویی

اتحادیه دانشجویی دانشگاه کمبریج

تمامی دانشجویان جدید الورود به محض رسیدن به شکل خودکار عضو این اتحادیه می‌شوند. این اتحادیه تأسیس ۱۹۶۴ است.

ورزش

روئینگ یکی از ورزش‌های محبوب در کمبریج است. معمولاً دانشکده‌های مختلف در این رشته با هم مسابقاتی نیز می‌دهند.

انجمن‌ها

انجمن‌های دانشجویی زیادی در دانشگاه کمبریج وجود دارد که توسط خود دانشجویان اداره می‌شود. این انجمن‌ها معمولاً مسئول برگزاری جلسات و گفتگوها در موضوعات مختلف هستند.

رادیو و روزنامه

دانشجویان این دانشگاه روزنامه‌های مختلفی را به چاپ رسانده و حتی شبکه‌ای رادیویی به نام «کم اف‌ام» را به راه انداخته‌اند.

دانشجویان مشهور دانشگاه

منابع