فدراسیون شطرنج ایران: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MPahlevan (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: متن دارای ویکی‌متن نامتناظر ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۷: خط ۷:
----
----
* '''نام:''' فدراسیون شطرنج ایران
* '''نام:''' فدراسیون شطرنج ایران
* '''رئیس فدراسیون:''' [[مهرداد پهلوان زاده]]
* '''رئیس فدراسیون:''' [[مهرداد پهلوان‌زاده]]
* '''وب‌گاه:''' [http:/ث/www.ircf.ir/Default.aspx?tabid=429]
* '''وب‌گاه:''' [[http:/ث/www.ircf.ir/Default.aspx?tabid=429]]
|}
|}


'''فدراسیون شطرنج ایران''' از فدراسیون‌های ورزشی در ایران می‌باشد که ریاست کنونی آن بر عهدهٔ [[مهندس مهرداد پهلوان زاده]] است.<ref>{{یادکرد وب |نشانیhttp://ircf.ir |عنوان=ریاست فدراسیون | ناشر = وبگاه فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران}}</ref> کلیه فعالیت‌های مربوط به ورزش [[شطرنج]] در استان‌های ایران و نیز سازماندهی و برگزاری مسابقات به عهده این نهاد است. ساختمان مرکزی فدراسیون شطرنج ایران واقع در بلوار کشاورز، خیابان حجاب است.
'''فدراسیون شطرنج ایران''' از فدراسیون‌های ورزشی در ایران می‌باشد که ریاست کنونی آن بر عهدهٔ مهندس مهرداد پهلوان‌زاده]] است.<ref>{{یادکرد وب |نشانیhttp://ircf.ir |عنوان=ریاست فدراسیون | ناشر = وبگاه فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران}}</ref> کلیه فعالیت‌های مربوط به ورزش [[شطرنج]] در استان‌های ایران و نیز سازماندهی و برگزاری مسابقات به عهده این نهاد است. ساختمان مرکزی فدراسیون شطرنج ایران واقع در بلوار کشاورز، خیابان حجاب است.


== تاریخچه ==
== تاریخچه ==

نسخهٔ ‏۹ ژانویهٔ ۲۰۱۸، ساعت ۲۲:۵۰

فدراسیون شطرنج ایران

فدراسیون شطرنج ایران از فدراسیون‌های ورزشی در ایران می‌باشد که ریاست کنونی آن بر عهدهٔ مهندس مهرداد پهلوان‌زاده]] است.[۱] کلیه فعالیت‌های مربوط به ورزش شطرنج در استان‌های ایران و نیز سازماندهی و برگزاری مسابقات به عهده این نهاد است. ساختمان مرکزی فدراسیون شطرنج ایران واقع در بلوار کشاورز، خیابان حجاب است.

تاریخچه

در سال ۱۳۲۹ انجمن تربیت بدنی رسماً تأسیس فدراسیون شطرنج ایران را اعلام کرد و آقای حسین فرزانه به عنوان اولین رئیس فدراسیون شطرنج ایران منصوب گردید. در سال ۱۳۳۱ فدراسیون شطرنج ایران به عضویت فدراسیون بین‌المللی شطرنج (فیده) درآمد. در سال ۱۳۳۴ که دکتر جمال الدین عصار به ریاست فدراسیون منصوب شد، اولین مسابقه رسمی قهرمانی تهران زیر نظر فدراسیون شطرنج برگزار گردید که استاد عباس لطفی به مقام قهرمانی رسید. یک سال بعد در سال ۱۳۳۵ نیز اولین دوره مسابقات قهرمانی کشور زیر نظر فدراسیون برگزار شد که استاد یوسف صفوت به مقام قهرمانی دست یافت. در سال ۱۳۳۶ برای اولین بار تیم ملی شطرنج ایران به المپیاد جهانی شطرنج که در شهر مسکو برگزار می‌شد اعزام گردید. اولین قهرمان شطرنج سریع ایران استاد حسن نوایی بود که تا سالها قهرمان بلامنازع این رشته محسوب می‌شد وی اولین قهرمان بازی سیمولتانه در ایران نیز بود. استاد حسن نوایی در المپیاد جهانی شطرنج وارنا۱۹۶۲ سرپرستی تیم ایران را بر عهده داشت. در سال ۱۳۵۴ با کسب عنوان قهرمانی کشورهای منطقه غرب آسیا توسط استاد خسرو هرندی، ایران صاحب اولین استاد بین‌المللی در تاریخ شطرنج خود گردید.

در سال ۱۳۶۹ دو سال پس از فتوای تاریخیِ آیت الله خمینی، فدراسیون شطرنج توانست فعالیت مجدد خود را آغاز کند. کسب مقام نایب قهرمانی منطقه ۱/۳ غرب آسیا در سال ۱۳۷۶ توسط امیر باقری و دستیابی به عنوان استاد بین‌المللی نقطه عطف دوران جدید شطرنج بود تا اینکه در سال ۱۳۸۱ احسان قائم مقامی به مقام استاد بزرگ شطرنج دست یافت و بدین ترتیب ایران صاحب اولین استاد بزرگ تاریخ شطرنج خود شد. پس از بازگشایی مجدد فدراسیون شطرنج، ایران در رده‌های مختلف سنی (نوجوانان، جوانان و بزرگسالان) بارها به کسب مدال و مقامهای مختلف در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان و بازی‌های آسیایی در قسمت‌های انفرادی و تیمی نائل گردیده است.[۲]

در بهمن سال ۱۳۸۲ مهندس محمد جعفر کامبوزیا استعفا دارد و در اسفند سال ۱۳۸۳دکتر محمد ابراهیم مداحی به این سمت انتخاب شد و ایشان به مدت ۵ سال در این سمت باقی بود تا آنکه در سال ۱۳۸۹ آقای محمد جعفر کامبوزیا مجدداً به ریاست فدراسیون شطرنج انتخاب شد و در سال ۱۳۹۴ از این سمت استعفا داد و در سال ۱۳۹۴ مهرداد پهلوان زاده با رای مجمع فدراسیون شطرنج به عنوان رئیس فدراسیون به مدت چهار سال برگزیده شد.

پانویس

  1. «ریاست فدراسیون». وبگاه فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران. پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)
  2. «تاریخچه شطرنج در ایران». وبگاه فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران. پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک)