امپراتوری مقدس روم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatranslator (بحث | مشارکت‌ها)
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۲۴: خط ۱۲۴:
{{داده‌های کتابخانه‌ای}}
{{داده‌های کتابخانه‌ای}}
{{قرون وسطی}}
{{قرون وسطی}}

[[رده:امپراتوری مقدس روم]]
[[رده:امپراتوری مقدس روم]]
[[رده:آلمان قرون وسطی]]
[[رده:آلمان قرون وسطی]]
خط ۱۳۳: خط ۱۳۴:
[[رده:ایالت‌ها و قلمروهای بنیان‌گذاری‌شده در ۹۶۲ (میلادی)]]
[[رده:ایالت‌ها و قلمروهای بنیان‌گذاری‌شده در ۹۶۲ (میلادی)]]
[[رده:ایالت‌ها و قلمروهای منحل‌شده در ۱۸۰۶ (میلادی)]]
[[رده:ایالت‌ها و قلمروهای منحل‌شده در ۱۸۰۶ (میلادی)]]
[[رده:بلژیک در قرون وسطی]]
[[رده:بنیان‌گذاری‌های ۹۶۲ (میلادی) در اروپا]]
[[رده:بنیان‌گذاری‌های ۹۶۲ (میلادی) در اروپا]]
[[رده:بنیان‌گذاری‌های ۹۶۲ (میلادی) در امپراتوری مقدس روم]]
[[رده:بنیان‌گذاری‌های ۹۶۲ (میلادی) در امپراتوری مقدس روم]]
خط ۱۴۹: خط ۱۵۱:
[[رده:سویس قرون وسطی]]
[[رده:سویس قرون وسطی]]
[[رده:کشورهای سابق در اروپا]]
[[رده:کشورهای سابق در اروپا]]
[[رده:لوکزامبورگ در قرون وسطی]]
[[رده:هلند در قرون وسطی]]

نسخهٔ ‏۳ نوامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۴:۵۸

امپراتوری مقدس روم[۱]

Imperium Romanum Sacrum
Heiliges Römisches Reich
Sacro Romano Impero
امپراتوری مقدس روم
۹۶۲–۱۸۰۶میلادی
پرچم امپراتوری مقدس روم
پرچم امپراتوری
عقاب زره‌پوش امپراتوری مقدس روم
عقاب زره‌پوش
سرود: نداشته‌است.
گسترهٔ امپراتوری روم مقدس در سال ۱۳۶۰. هلند به رنگ روشن‌تر نشان داده شده زیرا در آن سال تنها اسماً بخشی از این امپراتوری بود.
گسترهٔ امپراتوری روم مقدس در سال ۱۳۶۰. هلند به رنگ روشن‌تر نشان داده شده زیرا در آن سال تنها اسماً بخشی از این امپراتوری بود.
پایتختپایتخت مشخصی نداشت.؛ مرکزیت رژیم از ۱۵۹۴ تا ۱۸۰۶ در رگنسبورگ بود.
زبان(های) رایجلاتین، آلمانی، ایتالیایی، چندین ژرمنی غربی، زبان‌های رومی‌تبار و زبان‌های اسلاوی
دین(ها)
کلیسای کاتولیک؛ لوتارگرایی (رسماً پس از صلح آوگسبورگ ۱۵۵۵در) و کالوینیسم (رسماً پس صلح وستفالی در ۱۶۴۸)
حکومتپادشاهی گزینشی
امپراتور 
• ۹۶۲–۹۷۳
اتوی بزرگ (نخستین)
• ۱۷۹۲–۱۸۰۶
فرانسیس دوم (واپسین)
قوه مقننهرژیم امپراتوری
دوره تاریخیقرون وسطی
عصر جدید نخستین
• اتوی بزرگ به عنوان امپراتور مقدس روم تاج بر سر نهاد.
۲ فوریه ۹۶۲
• کنراد دوم
    عهده‌دار تاج و تخت بورگونی شد.
۳ فوریهٔ ۱۰۳۳
۲۵ سپتامبر ۱۵۵۵
۲۴ اکتبر ۱۶۴۸
• فرانسیس دوم کناره‌گیری نمود.
۶ اوت ۱۸۰۶میلادی
پیشین
پسین
فرانک میانی
فرانک خاوری
کنفدراسیون کهن سوئیس
جمهوری هلند
کنفدراسیون راین
امپراتوری اتریش
[[نخستین امپراتوری فرانسه]]
پادشاهی ایتالیا (ناپلئونی)
پادشاهی پروس
ایالات متحد بلژیک
شاهزاده‌نشین لیختن‌اشتاین
امروز بخشی از آلمان
 اتریش
 بلژیک
 جمهوری چک

 لیختن‌اشتاین
 لوکزامبورگ
 موناکو
 هلند
 سان مارینو
 اسلوونی
  سوئیس

و بخش‌های همجوار:
 کرواسی
 فرانسه
 ایتالیا
 لهستان

امپراتوری رومی مقدس بعدها امپراتوری رومی مقدسِ ملت آلمان (آلمانی: Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation، لاتین: Sacrum Romanum Imperium Nationis Germanicae)، نام رسمی کشوری بود که در زمان حکومت اتوی یکم از امپراتوری فرانک شرقی کارولنژی تشکیل شد و تا سال ۱۸۰۶ ادامه پیدا کرد. اصطلاح امپراتوری روم (لاتین: Romanum Imperium)از زمان کارل بزرگ (شارلمانی) نیز مرسوم بوده‌است و این امپراتوری لقب مقدس (لاتین: Sacrum) را برای نخستین بار در ادبیات سلطنتی، در زمان فریدریش یکم سال ۱۱۵۷ به دست می‌آورد. واژهٔ ملت آلمان (لاتین: Nationis Germanicae) در ابتدا به سال ۱۴۳۸ برمی‌گردد و از زمان ۱۵۱۲ نام کامل رسمی این امپراتوری، امپراتوری مقدس روم ملت آلمان می‌شود. با برکنارگذاشتن تاج سلطنتی توسط فرانسیس دوم، امپراتوری مقدس روم ملت آلمان ۶ اوت۱۸۰۶ منقرض و از بین می‌رود.

این امپراتوری با نامش از یک سو ابتدا مدعی جایگزینی امپراتوری روم بوده و بنابراین بر حکومت جهان تأکید داشته‌است و از سوی دیگر با استفاده از واژهٔ مقدس ادعای خود را بر جهان خاکی محکم‌تر کرده‌است.

خصوصیات و سیستم امپراتوری

تاجِ امپراتوری مقدس روم ملت آلمان

امپراتوری روم مقدس جانشین امپراتوری فرانک شرقی بود. این امپراتوری شامل تمام مناطق آلمانی‌زبان می‌شد و بیشتر امپراتوران و پادشاهان آن از خانواده‌های نجیب آلمانی بودند ولی هیچگاه به یک کشورِ ملی مانند انگلستان یا فرانسه تبدیل نشد و از لحاظ ایدئولوژی نیز هیچوقت کشور به حساب نمی‌آمد. در ضمن این امپراتوری اصالتاً، بیشتر از امارت‌ها و دوک‌نشینهای خودمختار (و نسبتاً مستقل) تشکیل می‌شد که امپراتور را به عنوان فرمانروای خود قبول می‌داشتند.

با بزرگ‌ترین وسعت خود این امپراتوری از کشورهای آلمان، اتریش، اسلوونی، سوئیس، لیختن‌اشتاین، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، جمهوری چک، شرق فرانسه، شمال ایتالیا و غرب لهستان کنونی تشکیل شده بود. به این ترتیب در این امپراتوری به غیر از زبان آلمانی (و لهجه‌های آن) بسیاری زبان‌های اسلاوی و دیگر صحبت و نوشته می‌شد. زبان لاتین در این حین نقش زبان دین و مذهب را بازی می‌کرد.

از لحاظ سیستماتیک این امپراتوری دارای مجلس (آلمانی: Reichstag)، دادگاه عالی (Reichskammergericht)، شورای دربار (Reichshofrat) و در زمان جنگ یک ارتش تدارک دیده، ولی فاقد دولت ویا حتی پایتخت به معنای واقعی بود. بعد از صلح وستفالی سال ۱۶۴۸ که به پایان جنگ سی‌ساله (جنگ داخلیِ دو مذهب) انجامید این امپراتوری بیشتر یک اتحادیه بسیار ضعیف از مناطق آلمانی بود یا همان‌طور که ولتر نویسنده فرانسوی عصر روشنگری به کنایه نوشته؛ این تشکیلات درهم و برهم نه مقدس، نه رومی و نه اصلاً امپراتوری بود.[۲]

تاریخ

عقاب دوسر، نشان امپراتوری مقدس رم

تشکیل امپراتوری

دگرگونی‌ها در امپراتوری روم مقدس از ۹۶۲ تا میلادی ۱۸۰۶

با تاجگذاری شارلمانی به عنوان امپراتور توسط پاپ لئو سوم، وی مدعی جانشینی امپراتوری روم شد. سعی شارلمانی برای به ابرقدرت رساندن امپراتوری فرانک در کنار خلافت اسلامی و امپراتوری روم شرقی تنها در زمان سلطنت او موفق بود. با مرگ وی و بعدها تقسیم امپراتوری بین نوادگانش، کلیسا سعی کرد به خاطر علائق مشترک سیاسی، امپراتوری را متحد نگه دارد. با این وجود سیستم تجزیه پیشروی کرد و بالاخره امپراتوریِ فرانکها به دو قسمت مجزای فرانک غربی (فرانسه امروزی) و فرانک شرقی (آلمان امروزی) تقسیم شد. لقب امپراتور ولی با فرانکِ شرقی باقی‌ماند، هنگامی که اتو یکم سال ۹۶۲ در حین لشکرکشی به ایتالیا در رم تاجگذاری کرد.

با تاجگذاری اتو، بر این عادت شد که پادشاهان فرانکِ شرقی خود را به عنوان امپراتور تاجگذاری کنند. به این ترتیب با گذشتِ زمان فرانکِ شرقی به عنوان جانشین امپراتوری روم شناخته شد و به این سبب که برعکس رومِ باستان مسیحی بود، به آن لقب مقدس داده شد. عبارت ملت آلمان که به فریدریش یکم برمی‌گردد هم با پایان قرون وسطی رسمی شد.

قرون وسطی

در سده‌های میانه نظام اداری امپراتوری به‌کلی در حال تغییر بود. حتی در فرانک شرقی رایج بود که در تقسیمات کشوری از واحدهای بزرگ‌تری برای اداره سیاسی استفاده شود. این واحدهای جدید، دوک‌نشین نام داشتند. دوک‌نشین‌ها واحدهای نسبتاً بسته‌ای بودند و اختیارات خاص خود را داشتند و همچنین بارها بر ضد قدرت امپراتور به مبارزه برمی‌خواستند.

در اوج قرون وسطی یعنی حدود قرن ۱۱، امپراتوری تقریباً ۸۰۰٬۰۰۰–۹۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت و حدود ۸–۱۰ میلیون جمعیت داشت که البته با پایان اوج این قرون یعنی اواخر قرن ۱۳ این تعداد به ۱۲–۱۴ میلیون نفر رسید.

زمان جدید

تقسیمات امپراتوری در ۱۵۱۲ میلادی

با آغاز قرون جدید، تغییراتی در سیستم حکومتی به وجود آمد، به طوری که قدرت امپراتور به آهستگی رو به انحطاط گذاشت. بین نخبگان امپراتوری (کسانی که در پارلمان کرسی و حق رای داشتند، مانند امرا، شوالیهها، دوک‌ها و شهرهای آزاد)، اتحادهای مذهبی ایجاد شد که با یکدیگر بارها به جنگ پرداختند. در اواخر قرن ۱۶، به نخبگان امپراتوری اختیار تعیین مذهب برای مناطق تحت کنترل آنها داده شد که باعث یکسانی مذهبی بیشتر برای منتخبین می‌شد و با یکسانی مذهبی در یک منطقه، راه تجزیه‌طلبیِ آن هموارتر می‌شد. این تغییرات در نقطه اوج خود منجر به جنگ سی‌ساله شد. در همین ادامه امپراتور سعی کرد برای آخرین بار قدرت از دست‌رفته‌اش را دوباره صاحب شود و اتحاد با کلیسا را تشکیل دهد که به موفقیت نرسید. به این ترتیب، امپراتوریِ ازهم‌گسیخته‌ای به وجود آمد که امپراتور در آن تنها نقش تشریفاتی داشت ولی از لحاظ قدرت تنها به عنوان دوک اطریش در پارلمان با نخبگان دیگر همپایه بود.

پایان امپراتوری

امپراتوری در زمان جنگ‌های ناپلئونی فروپاشید، هنگامی که به‌وسیله و فشار ناپلئون، تعدادی از امارت‌های آلمانی همبستگی راین را تشکیل دادند. این فروپاشی در اصل به صلح وستفالی که به لائیکی و بازشدنِ جهانیِ آلمان منجر شد، برمی‌گردد. سال ۱۸۰۶ امپراتور فرانس دوم، که از سال ۱۸۰۴ با نامِ فرانس یکم پادشاه اطریش نیز خوانده می‌شد تاجِ امپراتوری مقدس روم ملت آلمان را بر زمین گذاشت.

بر اساس کنفرانس وین سال ۱۸۱۵، حکومت‌های آلمانی به تشکیلِ یک همبستگی آلمانی اقدام کردند، که نقش بیشترِ آن، زنده نگه‌داشتن لقب و مقام امپراتور بود. با پیشنهاد امپراتوریِ به فرانس یکم اتریش، انتظار می‌رفت که وی اختیارات کامل یک فرمانروا را به دست نیاورد، زیرا حامیان آن، امارت‌های کوچک و متوسط بودند که قدرت کمی داشتند؛ بنابراین فرانس این پیشنهاد را رد کرد. از طرف دیگر اطریش نمی‌خواست که لقب امپراتور به پادشاهان قدرتمند دیگر همچون پادشاه پروس برسد. به این ترتیب کنفرانس وین به هم خورد بی‌آنکه امپراتور جدیدی تعیین شود و همبستگی آلمان به عنوان یک اتحاد ضعیف بین حکومت‌های آلمانی به‌وجود آمد.

پانویس

  1. Names of the Holy Roman Empire in other languages:
  2. Original text: Ce corps qui s'appelait et qui s'appelle encore le saint empire romain n'était en aucune manière ni saint, ni romain, ni empire. In Essai sur l'histoire générale et sur les mœurs et l'esprit des nations, Chapter 70 (1756)

منابع