زرنکه (ساتراپی هخامنشی): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
TXiKiBoT (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات افزودن: hr:Drangijana
Adlerbot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: اصلاح نیم فاصله مجازی
خط ۱: خط ۱:
'''زَرَنگ''' یا '''زرنکا''' (به [[یونانی]]: درنگیانا) سرزمینی باستانی که یکی از ساتراپی‌های هخامنشیان بشمار میرفت و در سرزمین‌های امروزی [[افغانستان]]، [[پاکستان]] و جنوب شرقی [[ایران]] واقع بوده‌است. اين سرزمین در [[سنگ‌نبشته بیستون]] [[داریوش بزرگ]] و [[نقش رستم]] در دورهٔ [[هخامنشیان]] به [[پارسی باستان]] «زرنگه» ناميده شده است.
'''زَرَنگ''' یا '''زرنکا''' (به [[یونانی]]: درنگیانا) سرزمینی باستانی که یکی از ساتراپی‌های هخامنشیان بشمار می‌رفت و در سرزمین‌های امروزی [[افغانستان]]، [[پاکستان]] و جنوب شرقی [[ایران]] واقع بوده‌است. اين سرزمین در [[سنگ‌نبشته بیستون]] [[داریوش بزرگ]] و [[نقش رستم]] در دورهٔ [[هخامنشیان]] به [[پارسی باستان]] «زرنگه» ناميده شده است.


گفته می‌شود که زرنگ را [[گرشاسب]] بنا کرده است. آنرا زره نيز می نامیدند. در قديم «زرنكه» (درنژينه) بعدها «سكستنه» سجستان، سيستان شده معرب آن زرنج است.
گفته می‌شود که زرنگ را [[گرشاسب]] بنا کرده است. آنرا زره نيز می نامیدند. در قديم «زرنكه» (درنژينه) بعدها «سكستنه» سجستان، سيستان شده معرب آن زرنج است.

نسخهٔ ‏۲۰ ژوئن ۲۰۰۹، ساعت ۲۳:۲۶

زَرَنگ یا زرنکا (به یونانی: درنگیانا) سرزمینی باستانی که یکی از ساتراپی‌های هخامنشیان بشمار می‌رفت و در سرزمین‌های امروزی افغانستان، پاکستان و جنوب شرقی ایران واقع بوده‌است. اين سرزمین در سنگ‌نبشته بیستون داریوش بزرگ و نقش رستم در دورهٔ هخامنشیان به پارسی باستان «زرنگه» ناميده شده است.

گفته می‌شود که زرنگ را گرشاسب بنا کرده است. آنرا زره نيز می نامیدند. در قديم «زرنكه» (درنژينه) بعدها «سكستنه» سجستان، سيستان شده معرب آن زرنج است.

نام قدیم آن (سيستان) زرنگ بود پس از مهاجرت سکا‌ها... در زمان فرهاد دوم اشکانی (۱۳۶ – ۱۲۸ ق.م.) و اردوان دوم (۱۲۷ – ۱۲۴ ق.م.) به طرف جنوب گروهى از آنان در زرنگ مستقر شدند. از اين زمان زرنگ بنام آنان سكستان خوانده شد.

جستارهای وابسته

منبع