پیشاهنگی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
Av14a (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۶: خط ۶:
|f-date=۱۹۰۷ میلادی
|f-date=۱۹۰۷ میلادی
|founder=[[رابرت بادن پاول]]}}
|founder=[[رابرت بادن پاول]]}}
'''پیشاهنگی''' {{انگلیسی|Scouting}} جنبشی بین‌المللی برای امداد و کمک‌رسانی در مواقع اضطراری است. این جنبش در سال ۱۹۰۷ توسط [[رابرت استفنسن بادن پاول]] پایه‌گذاری شد و به سرعت در جهان توسعه یافت.
'''پیشاهنگی''' {{انگلیسی|Scouting}} جنبشی بین‌المللی برای امداد و کمک‌رسانی در مواقع اضطراری است. این جنبش در سال ۱۹۰۷ توسط [[رابرت استفنسن بادن پاول]] پایه‌گذاری شد (البته برخی از مستندات تاریخی بر این باورند که پیش آهنگی بطور رسمی در سال 1908 پایه گذاری شده است )و به سرعت در جهان توسعه یافت.


پیشاهنگان به رده‌های زیر تقسیم می‌شوند:
پیشاهنگان به رده‌های زیر تقسیم می‌شوند:

نسخهٔ ‏۱۸ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۲۱:۰۷

Scouting
کشورجهانی
بریتانیا (خاستگاه)
تاریخ تأسیس۱۹۰۷ میلادی
بنیان‌گذاررابرت بادن پاول
 درگاه پیشاهنگی

پیشاهنگی (به انگلیسی: Scouting) جنبشی بین‌المللی برای امداد و کمک‌رسانی در مواقع اضطراری است. این جنبش در سال ۱۹۰۷ توسط رابرت استفنسن بادن پاول پایه‌گذاری شد (البته برخی از مستندات تاریخی بر این باورند که پیش آهنگی بطور رسمی در سال 1908 پایه گذاری شده است )و به سرعت در جهان توسعه یافت.

پیشاهنگان به رده‌های زیر تقسیم می‌شوند:

غنچه‌های پیشاهنگ: مهربان / مدد، پیشاهنگان: مهرآفرین / نیک آفرین، پیشاهنگان: مهرآور / نیک آور، پیشاهنگان: مهر گستر / نیک گستر، پیشاهنگان: مهر ورز / نیک ورز، یاورمربی پیشاهنگی: یاورمهرپرور / یاورنیک پرور، مربی پیشاهنگی: مهرپرور / نیک پرور، یاورمدرس پیشاهنگی، مدرس پیشاهنگی، مدرس ارشد پیشاهنگی، استاد تمام پیشاهنگی، لیدر پیشاهنگی.

یکی از هدف‌های پیشاهنگی، ایجاد اعتماد به نفس است. هدف دیگر، ترویج روحیهٔ کمک به همنوع در میان مردم است.

پیش آهنگی در ایران

پیش آهنگی
کشورایران
تاریخ تأسیس۱۳۰۴ شمسی
بنیان‌گذاراحمد امین‌زاده
 درگاه پیشاهنگی

پیش آهنگی در ایران در سال ۱۳۰۴ شمسی توسط آقای احمد امین زاده تأسیس گردید و در خردادماه سال ۱۳۱۴ اولین دوره مربیگری پیشاهنگی، در اردوگاه منظریه تهران (اردوگاه شهید باهنر) برگزار گردید و فعالیت‌های این سازمان تا سال ۱۳۲۰ ادامه یافت؛ اما به علت وقوع جنگ جهانی، از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۳۲ فعالیت پیشاهنگی در ایران کمتر گسترش یافت. فعالیت‌های پیشاهنگی از سال ۱۳۳۲ توسط حسین بنایی به طور کامل و جهانی در سراسر ایران گسترش یافت و مجدداً با قوت بیشتری فعالیت‌های خویش را پی گرفت و تا سال ۱۳۶۴ ادامه داشت.

جستارهای وابسته

منابع

  • دائرةالمعارف کودکان و نو جوانان-جلد دوم