الکترونیک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ویرایش 89.165.55.169 (بحث) به آخرین تغییری که Metagalaxy انجام داده بود واگردانده شد
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴: خط ۴:
'''الکترونیک''' دانش مطالعهٔ عبور جریان الکتریکی از مواد مختلف - مانند [[نیمه‌رسانا]]ها، مقاومت‌ها، [[القاگر]]ها و [[خازن]]ها و آثار آن است. الکترونیک همچنین به عنوان شاخه‌ای از فیزیک نظری شناخته می‌شود. طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی برای حل مشکلات عملی، قسمتی از مباحث موجود در [[مهندسی الکترونیک]] را تشکیل می‌دهد.<ref>[http://www.aftab.ir/lifestyle/view/9121/الکترونیک الکترونیک(آفتاب)]</ref>
'''الکترونیک''' دانش مطالعهٔ عبور جریان الکتریکی از مواد مختلف - مانند [[نیمه‌رسانا]]ها، مقاومت‌ها، [[القاگر]]ها و [[خازن]]ها و آثار آن است. الکترونیک همچنین به عنوان شاخه‌ای از فیزیک نظری شناخته می‌شود. طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی برای حل مشکلات عملی، قسمتی از مباحث موجود در [[مهندسی الکترونیک]] را تشکیل می‌دهد.<ref>[http://www.aftab.ir/lifestyle/view/9121/الکترونیک الکترونیک(آفتاب)]</ref>


در برخی موارد مطالعه المان‌های جدید نیمه‌رسانا و فن‌آوری‌های نزدیک به آن، شاخه‌ای از فیزیک در نظر گرفته می‌شود. این مقاله بیشتر به مفاهیم مهندسی الکترونیک می‌پردازد.
در برخی موارد مطالعه المان‌های جدید نیمه‌رسانا و فن‌آوری‌های نزدیک به آن، شاخه‌ای از فیزیک در نظر گرفته می‌شود. این مقاله بیشتر به مفاهیم مهندسی الکترونیک می‌پردازد.---------> XNR ;-)


== ادوات و مدارهای الکترونیکی ==
== ادوات و مدارهای الکترونیکی ==

نسخهٔ ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۴:۰۶

یک نمونه چیپ الکترونیکی SMD

الکترونیک دانش مطالعهٔ عبور جریان الکتریکی از مواد مختلف - مانند نیمه‌رساناها، مقاومت‌ها، القاگرها و خازنها و آثار آن است. الکترونیک همچنین به عنوان شاخه‌ای از فیزیک نظری شناخته می‌شود. طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی برای حل مشکلات عملی، قسمتی از مباحث موجود در مهندسی الکترونیک را تشکیل می‌دهد.[۱]

در برخی موارد مطالعه المان‌های جدید نیمه‌رسانا و فن‌آوری‌های نزدیک به آن، شاخه‌ای از فیزیک در نظر گرفته می‌شود. این مقاله بیشتر به مفاهیم مهندسی الکترونیک می‌پردازد.---------> XNR ;-)

ادوات و مدارهای الکترونیکی

قطعات الکترونیکی

مدارهای الکترونیکی برای ایفا کردن وظایف مختلفی استفاده می‌شوند. کاربردهای اصلی مدارهای الکترونیکی عبارتند از:

۱) کنترل و پردازش داده‌ها

۲) تبدیل و توزیع توان الکتریکی

۳) اجرای عملیات خاص

هر ردیف این کاربردها با ایجاد و آشکارسازی میدان الکترومغناطیسی و جریان الکتریکی سرو کار دارند. گرچه از انرژی الکتریکی در سال‌های انتهایی قرن ۱۹ برای انتقال پیام به وسیله تلگراف و تلفن استفاده می‌شد اما بیشتر پیشرفت‌های مربوط به علم الکترونیک پس از ساخت رادیو شکل گرفت. در یک نگاه ساده، یک سیستم الکترونیکی را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:

  • ورودی: حسگرهای الکترونیکی و مکانیکی (یا مبدل‌های انرژی). این تجهیزات سیگنال‌ها یا اطلاعات را از محیط خارج دریافت کرده و سپس آنها را به جریان، ولتاژ یا سیگنال‌های دیجیتال تبدیل می‌کنند.
  • پردازشگر سیگنال: این مدارها در واقع وظیفه اداره کردن، تفسیر کردن و تبدیل سیگنال‌های ورودی برای استفاده آنها در کاربرد مناسب را بر عهده دارند. معمولاً در این بخش پردازش سیگنال‌های مرکب بر عهده پردازشگر سیگنال‌های دیجیتال است.
  • خروجی: فعال کننده‌ها یا دیگر تجهیزات (مانند مبدل‌های انرژی) که سیگنال‌های ولتاژ یا جریان را به صورت خروجی مناسب در خواهند آورد (برای مثال با ایفای یک وظیفه فیزیکی مانند چرخاندن یک موتور).

برای مثال یک تلویزیون دارای هر سه بخش بالا است. ورودی تلویزیون سیگنال‌های پراکنده شده را دریافت کرده (به وسیله یک آنتن یا کابل) و آنها را به ولتاژ و جریان مناسب برای کار دیگر تجهیزات تبدیل می‌کند. پردازشگر سیگنال پس از دریافت داده‌ها از ورودی اطلاعات مورد نیاز مانند میزان روشنایی، رنگ و صدا را از آن استخراج می‌کند. در نهایت قسمت خروجی این اطلاعات را دوباره به صورت فیزیکی در خواهد آورد این کار به وسیله یک لامپ اشعه کاتدیک و یک بلندگوی آهنربایی انجام خواهد شد.

تاریخچه قطعات الکترونیکی

لوله‌های خلاء (سوپاپ گرمایونی) یکی از اولین قطعات الکترونیکی بودند. آنها الکترونیک را تا اواسط از دهه ۱۹۸۰ میلادی تحت سلطه داشتند.[۲] از آن زمان به بعد، قطعات حالت جامد بیشتر دنیای الکترونیک را در دست گرفتند. با این حال لوله‌های خلاء هنوز هم در برخی از دستگاه‌های تخصصی مانند تقویت کننده‌های قدرت بالا RF، لامپهای پرتوی کاتدی، تجهیزات صوتی تخصصی، تقویت کننده‌های گیتار و برخی از دستگاه‌های مایکروویو استفاده می‌شوند.[۳] که بعدها با بالا رفتن فرکانس کاری و پیشرفت میکرو الکترونیک قطعات کوچک شده و به اشکال امروزی درآمدند. امروزه مدارات از حالت سخت‌افزاری خارج شده وبا وجود میکرو کنترلرها و پیشرفت روزافزون آن‌ها تمامی کارها روی نرم‌افزار می‌روند ریز کنترل گر

قطعاتی مثل ترانسیستور-آی سی-خازن عدسی-خازن شیمیایی-دیود-مقاومت و ... قطعاتی هستند که بر روی مدار های الکترونیکی پیاده میشوند.

انواع مدارات الکترونیکی

مدارات و قطعات را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: آنالوگ و دیجیتال. یک دستگاه الکترونیکی ممکن است که از یک نوع یا ترکیبی از این دو نوع تشکیل شده باشد.

آنالوگ

اغلب دستگاه‌های الکترونیکی آنالوگ، مانند گیرنده‌های رادیویی، از ترکیبی از چند مدار اولیه ساخته شده‌اند. مدارهای آنالوگ از رنج متناوبی از ولتاژ بر خلاف مدارهای دیجیتال که از دو سطح ولتاژ استفاده می‌کنند، بهره می‌برند.

جستارهای وابسته

منابع

[۴]

  1. الکترونیک(آفتاب)
  2. Sōgo Okamura (1994). History of Electron Tubes. IOS Press. p. 5. ISBN 978-90-5199-145-1. Retrieved 5 December 2012.
  3. http://en.wikipedia.org/wiki/Electronics
  4. حافظی مطلق، ناصر. "الکترونیک کاربردی، جلد نحست: آزمایشگاه الکترونیک1". نگاران سبز، مشهد: 1391. شابک: 0-5-90536-600-978 :ISBN

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Electronics». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۷ ژانویه ۲۰۰۸.

پیوند به بیرون