زکریا یوسفی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Hardy Heron (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
Hardy Heron (بحث | مشارکت‌ها)
جز این مقاله بسیار ضعیف است، لطفا محتوای آن را تا حد امکان بهبود دهید
خط ۱: خط ۱:
{{تصویر-نیاز}}
{{گسترش ۲}}
{{ویکی‌سازی}}
{{جعبه اطلاعات هنرمند موسیقی
{{جعبه اطلاعات هنرمند موسیقی
| نام = زکریا یوسفی
| نام = زکریا یوسفی

نسخهٔ ‏۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷، ساعت ۲۰:۴۷

این الگو در جای مناسبش قرار نگرفته. الگو متعلق به صفحهٔ بحث است: بحث:زکریا یوسفی.
زکریا یوسفی
نام تولدزکریا یوسفی
زاده۱۳۶۲
پاوه، کرمانشاه، ایران
ژانرسنتی، کردی، فولکلور
ساز(ها)سازهای کوبه‌ای
سازهای اصلی
دف
تحصیلاتکارشناسی موسیقی
دانشگاهدانشگاه سوره
استاد(ها)هوشنگ کامکار، بیژن کامکار، جمشید عندلیبی، عبدالنقی افشارنیا
بنیانگذارمؤسسه فرهنگی هنری چریکه هورامان
آلبوم پرآوازهدر حلقه دف
اورامان تا بادیان
شارو

زکریا یوسفی (زاده: ۱۷ شهریور ۱۳۶۲[۲] در پاوه) نوازنده کردتبار سازهای کوبه‌ای چون دف است.

زندگی و فعالیت هنری

زکریا یوسف در سال ۱۳۶۲ در خانواده‌ای هنردوست در شهر پاوه یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه متولد شد.[۱][۳] او پس از گذراندن دوره‌های متعدد آموزشی در زمینه‌های تئوری موسیقی، نوازندگی تمبک و دف در هنرستان موسیقی حسن کامکار در سنندج و نزد اساتید صاحب‌نام کردستان پیشرفت‌های چشمگیر و قابل توجهی را از آن خود کرد و پس از آن از سال۱۳۷۹ وارد دانشکده موسیقی دانشگاه سوره شد و در رشته موسیقی فارغ‌التحصیل شد.[۱][۴] او هم اکنون مدرس موسیقی در دانشگاه سوره است.[۵] یکی از کارهای مهم او می‌توان به ایجاد مؤسسه فرهنگی هنری چریکه هورامان اشاره کرد.[۶] او همچین کنسرت‌های در بلغارستان، مالزی، عراق، سنگاپور، چین، پاکستان، ژاپن، آلمان، پرتقال، سوئد، ترکیه، کردستان عراق و … برگزار نموده است.[۷] از جمله اساتید او می‌توان به کسانی چون هوشنگ کامکار بیژن کامکار ارژنگ کامکار جمشید عندلیبی، عبدالنقی افشارنیا و محمدعلی حدادیان اشاره کرد که او نزد آن‌ها آموزش می‌بیند و تجربه کسب می‌کند.[۷] از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به؛ اجرای کنسرت در نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت مولانا در ترکیه، اجرای کنسرت در جشنواره بین‌المللی کشور پرتغال، شرکت در بزرگداشت خواننده عرب، محمد قبانچی در عراق و ... اشاره کرد.[۳][۵] او همچنین به عنوان نوازنده در آلبوم‌های متعددی از جمله: اجرای سازهای کوبه‌ای در آلبوم تلفیقی اثر احمد پژمان، اجرای نوازندگی سازهای کوبه‌ای در آلبوم‌های کردی ناله شکینه و کونه‌هوار، ذوق پرواز و نوازندگی در چندین مجموعه مستند تلویزیونی از جمله مستند مولانا و چند آلبوم دیگر همکاری داشته است. پژوهشگری در زمینه موسیقی کردستان و فعالیت در زمینه آوانگاری از فعالیت‌های دیگر اوست.[۵]

آثار

آلبوم‌ها

۱۳۹۰: اورامان تا بادیان

اورمان تا بادیان، آلبومی است که براساس موسیقی کردستان و سازهای کوبه‌ای به سرپرستی زکریا یوسفی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری در دی ماه ۱۳۹۰ منتشر شده‌است.[۸] در این آلبوم که ضبط آن در تهران و سلیمانیه صورت گرفته است[۹] هنرمندانی همچون اردشیر کامکار، ارسلان کامکار، خلیل عبدالله، فردین لاهورپور، صابر نظرگاهی، هومن مهدویان، محسن پوربخت، جلال رحیمی، عزیز شاهرخ، عثمان هورامی، محمدحسین کمنه‌ای و شکر خیاط همکاری دارند.[۱۰][۱۱][۱۲][۱۳]

۱۳۹۱: در حلقه دف

آلبوم در حلقه دف، آلبومی است که در آبان ۱۳۹۱ توسط شرکت نشر آوای باربد منتشر شد.[۱۴][۱۵]
خود زکریا درباره آلبوم اینگونه می‌گوید:[۱۶]

با توجه به اینکه مجموعه قطعات در حلقهٔ دف را با این هدف جمع‌آوری کرده بودم، تا هنر جویان عزیز در دوره عالی نوازندگی این ساز با کمبود مراجع آموزشی مواجه نشوند و به قطعاتی با ریتم‌های متنوع‌تر دست پیدا کنند، اقدام به اجرا و ضبط قطعات کتاب کردم تا بخش شنیداری هم به مجموعه اضافه گردد. در این بخش علاوه بر رعایت اصول آموزشی، به شیوهٔ نوازندگی به گونه‌ای پرداخته شده تا قطعات برای آنانی که علاقه‌مند به ریتم هستند جذابیتش را حفظ کند. در نظر داشته باشید که در این مجموعه هدف پیچیدگی تنها نیست بلکه آنست که زیبایی‌شناسی در شیوه نوازندگی و تکنیک آن به گونه‌ای آکادمیک به هنر جویان آموزش داده شود، امیدارم این اثر هنر جویان گرامی را به کمال و هنر دوستان بزرگوار را به شناسایی قابلیت‌های این ساز حتی یک گام نزدیک‌تر کند.

۱۳۹۳: شارو

آلبوم شارو نیز با تنظیم و آهنگسازی زکریا یوسفی و نیز با آواز عثمان هورامی که در سال ۹۱ ضبط و در مرداد ۱۳۹۳ نیز منتشر شد.[۱۷][۱۸][۱۹]
زکریا درباره آلبوم اینگونه می‌گوید:[۲۰]

تصنیف‌های این آلبوم توسط دو نفر از برجسته‌ترین خواننده‌های کرد که حدوداً ۴۰ سال پیش ضبط شده بود خوانده شده است و با توجه به نوع موسیقی و سبک آوازی خاصی که آنها اجرا کرده‌اند، با سازهای کوبه‌ای آن را بازسازی و تنظیم کردم تا برای مخاطبان موسیقی منطقه کردستان جذابیت بیشتری داشته باشد. همچنین به دلیل اینکه بدون همراهی هیچ‌سازی این آوازها خوانده شده‌اند و همان‌طور که در مقدمه آلبوم هم اشاره کردم با توجه به غنای ریتمیک ملودی‌ها، از سازهای پرکاشن در جهت نشان دادن وزن و نیز جذابیت بیشتر شنیداری برای مخاطبانی که با این نوع از موسیقی کردستان آشنا نبوده‌اند استفاده شده است.

در ضمن زکریا یوسفی ۱۰۰ عدد از این آلبوم را به انجمن الیتام پاوه اهدا نموده است.[۲۱]

کتاب‌ها

در حلقه دف

این کتاب، نوشته زکریا یوسفی با مقدمه احمد پژمان و بیژن کامکار در سال ۱۳۸۹ چاپ شد.[۱۶] یادداشت احمد پژمان بر کتاب اینگونه است:

س از مطالعه و شنیدن مجموعه ریتم‌ها و قطعاتی که آقای زکریا یوسفی آنرا تالیف کرده‌اند، نکاتی که توجه اینجانب را بخود جلب نمود، ریتم‌های جالب و متفاوت و جملات ریتمیک غیر متداول و غیر مرسوم و همچنین استفاده مناسب از فیگورهای ریتمیک مناطق مختلف بود، که ایشان آنها را ساخته و تنظیم کرده‌اند که بنوعی می‌توان آنرا یک نوع آهنگسازی ریتمیک نامید.

هر چند ریتم‌های این مجموعه جهت اجرا برای دف تهیه و تنظیم گردیده، ولی می‌تواند منبع و راهنمای مفیدی نیز برای نوازندگان غیر کوبه‌ای و هنرجویان رشته آهنگسازی هم باشد، که با ریتم‌های گوناگون و جملات مختلف ریتمیک آشنا گردند.

این تلاش قابل ستودن است و خوشحالم از اینکه ایشان کوششی با ارزش در زمینه نگهداری و ارتقاء بخشی از موسیقی این سرزمین و نواحی مختلف آن نموده‌اند.

و یادداشت بیژن کامکار اینگونه است:

با توجه به اینکه مجموعه قطعات در حلقهٔ دف را با این هدف جمع‌آوری کرده بودم، تا هنر جویان عزیز در دوره عالی نوازندگی این ساز با کمبود مراجع آموزشی مواجه نشوند و به قطعاتی با ریتم‌های متنوع‌تر دست پیدا کنند، اقدام به اجرا و ضبط قطعات کتاب کردم تا بخش شنیداری هم به مجموعه اضافه گردد. در این بخش علاوه بر رعایت اصول آموزشی، به شیوهٔ نوازندگی به گونه‌ای پرداخته شده تا قطعات برای آنانی که علاقه‌مند به ریتم هستند جذابیتش را حفظ کند. در نظر داشته باشید که در این مجموعه هدف پیچیدگی تنها نیست بلکه آنست که زیبایی‌شناسی در شیوه نوازندگی و تکنیک آن به گونه‌ای آکادمیک به هنر جویان آموزش داده شود، امیدارم این اثر هنر جویان گرامی را به کمال و هنر دوستان بزرگوار را به شناسایی قابلیت‌های این ساز حتی یک گام نزدیک‌تر کند.

پانویس

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ زکریا یوسفی:حرمتِ ساز را نگه دارید، پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا.
  2. جلد آلبوم اورامان تا بادیان، وب‌گاه بییپ‌تونز.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ زکریا یوسفی، وب‌گاه بییپ‌تونز
  4. آوای انتظار همراه اول آلبوم در حلقه دف - زکریا یوسفی، پردیس.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ در باب موسیقی کردستان | گفتگو با زکریا یوسفی نوازنده دف، بانک اطلاعات نشریات ایران - روزنامه ایران | شماره 3965 10/4/87 - صفحه 20 (فرهنگ و هنر)
  6. مصاحبه با زکریا یوسفی موسس چریکه هورامان، وب‌گاه پینوس.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ یوسفی زکریا، Biography Of Iranian Contemporary Musicians and Sound Technicians | بیوگرافی صدابرداران و موسیقیدانان معاصر ایران.
  8. آلبوم اورامان تا بادیان، وب‌گاه بییپ‌تونز.
  9. آلبوم اورامان تا بادیان، وبگاه موسیقی ما.
  10. اورامان تا بادینان، سایت خانه موسیقی - سرویس خبر.
  11. مرکز موسیقی حوزه هنری آلبوم ˈ اورامان تا بادینانˈ را منتشر کرد، ایرنا - خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران.
  12. مرکز موسیقی حوزه هنری آلبوم " اورامان تا بادینان" را منتشر کرد | آلبوم موسیقایی «اورامان تا بادینان» (براساس موسیق کردستان و سازهای کوبه‌ای) به سرپرستی زکریا یوسفی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.، خبرگزاری موج.
  13. توسط مرکز موسیقی حوزه هنری: آلبوم موسیقی کردی اورامان تا بادینان منتشر شد، خبرگزاری فارس.
  14. آلبوم در حلقه دف، موسیقی ما.
  15. آلبوم در حلقه دف، وب‌گاه بییپ‌تونز.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ زکریا یوسفی در گفتگو با موسیقی ایرانیان عنوان کرد: مجموعهٔ آموزشی «در حلقهٔ دف» منتشر شد، موسیقی ایرانیان.
  17. آلبوم شارو، موسیقی ما.
  18. آلبوم شارو، وبگاه بییپ‌تونز.
  19. آلبوم شارو به خوانندگی عثمان هورامی منتشر شد.، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  20. آلبوم «شارو» لالایی‌های هورامان است/ گزنفون از جایگاه موسیقی در بین کردها سخن رانده است، خبرگزاری کردپرس
  21. زکریا یوسفی یکصد عدد از آلبوم “شارو” را به انجمن التیام پاوه اهدا نمود.، خبرگزاری پاوه‌پرس.
  22. ۲۲٫۰ ۲۲٫۱ با مقدمه احمد پژمان و بیژن کامکار | کتاب «شصت قطعه برای دف» تالیف زکریا یوسفی منتشر شد، وب‌گاه موسیقی ایرانیان.

الگو:زکریا یوسفی