زهران علوش: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
با فرض حسن نیت ویرایش 5.122.98.65 (بحث) خنثی‌سازی شد. (توینکل)
خط ۲۳: خط ۲۳:
}}
}}
|death_date = {{Death date|2015|12|25|mf=yes}}|death_place = [[سوریه]]|death_cause = حمله هواییِ روسیه}}
|death_date = {{Death date|2015|12|25|mf=yes}}|death_place = [[سوریه]]|death_cause = حمله هواییِ روسیه}}
'''زَهران عَلوش''' از رهبران نظامی و مذهبی فعال در [[جنگ داخلی سوریه]] بود که رهبریِ گروهِ تروریستی [[جیش الشیطان]] (از گروه‌های ائتلاف موسوم به جبهه اسلامی سوریه) را بر عهده داشت. وی یکی از نیرومندترین فرماندهانِ نظامی در [[سوریه|سوریهٔ]] تحتِ کنترلِ انقلابیون بشمار می‌آمد. عَلوش در حملهٔ هواییِ نیروی‌های روس به یکی از جبهات جنگ در منطقه غوطه شرقی دمشق کشته شد.
'''زَهران عَلوش''' از رهبران نظامی و مذهبی فعال در [[جنگ داخلی سوریه]] بود که رهبریِ گروهِ انقلابی [[جیش الاسلام]] (از گروه‌های ائتلاف موسوم به جبهه اسلامی سوریه) را بر عهده داشت. وی یکی از نیرومندترین فرماندهانِ نظامی در [[سوریه|سوریهٔ]] تحتِ کنترلِ انقلابیون بشمار می‌آمد. عَلوش در حملهٔ هواییِ نیروی‌های روس به یکی از جبهات جنگ در منطقه غوطه شرقی دمشق کشته شد.


== زندگی ==
== زندگی ==

نسخهٔ ‏۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۷:۴۰

Zahran Alloush
زادهٔ۱۹۷۱
دوما، سوریه
درگذشت۲۵ دسامبر ۲۰۱۵
سوریه
علت مرگحمله هواییِ روسیه
ملیتسوریه
شناخته‌شده برایجیش الاسلام
پیشینه نظامی
وفاداری جبهه اسلامی (سوریه)
(نوامبر ۲۰۱۳-دسامبر ۲۰۱۵)
شاخه نظامی جیش الاسلام
(۲۰۱۱-دسامبر ۲۰۱۵)
سال‌های خدمت۲۰۱۱–۲۰۱۵
درجه
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ داخلی سوریه

زَهران عَلوش از رهبران نظامی و مذهبی فعال در جنگ داخلی سوریه بود که رهبریِ گروهِ انقلابی جیش الاسلام (از گروه‌های ائتلاف موسوم به جبهه اسلامی سوریه) را بر عهده داشت. وی یکی از نیرومندترین فرماندهانِ نظامی در سوریهٔ تحتِ کنترلِ انقلابیون بشمار می‌آمد. عَلوش در حملهٔ هواییِ نیروی‌های روس به یکی از جبهات جنگ در منطقه غوطه شرقی دمشق کشته شد.

زندگی

علوش در سال ۱۹۷۱ در شهر دوما در حومه دمشق به دنیا آمده‌است. وی سه همسر داشت و فرزند شیخ عبدالله علوش از مفتیان سلفی سوریه است که اکنون در عربستان زندگی می‌کند. زهران در دانشکده حقوق دانشگاه دمشق و دانشگاه اسلامی مدینه تحصیل کرده‌است. از جمله اساتید وی می‌توان از :محمد ناصر الدین الالبانی، عبد العزیز بن باز، محمد بن صالح العثیمین، عبدالله بن عقیل، عبد المحسن العباد، عبدالله الغنیمان، محمد بن محمد المختار الشنقیطی و محمد الحسن الددو الشنقیطی نام برد.

فعالیت‌های تبلیغی

از سال ۱۹۸۷ فعالیت‌های تبلیغی خود را شروع کرد و به همین دلیل مورد تعقیب حکومت سوریه قرار گرفت. وی از سال ۲۰۰۹ زندانی شد و در سال ۲۰۱۱ سه ماه بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه در پی عفو عمومی ۱۵۰۰ زندانی سلفی و اسلام‌گرا از زندان آزاد شد. این اقدام دولت سوریه از سوی برخی تحلیلگران به عنوان تلاش در جهتِ اسلامی‌کردنِ نیروهای مخالف و در نتیجه بی‌اعتبار کردن آنها به عنوان متعصبینِ مذهبی و تروریست‌ها تعبیر شد.[نیازمند منبع]

پس از آزادی

علوش بلافاصله پس از آزادی از زندان وارد جبهه‌های جنگ علیه حکومت اسد شد. وی از مخالفان حکومت دمکراتیک بود و اعتقاد داشت که این شیوه باعث تفرقه بین مردم می‌شود و به جای آن طرفدار تشکیل یک حکومت اسلامی بود.

ایده‌ها

از نظر ایدئولوژی مرز بندی فکری میان علوش و برخی گروه‌ها همچون القاعده و داعش وجود داشت، جیش الاسلام جز اولین گروه‌های انقلابی سوری به رهبری علوش بود که تنها در عرض چند روز منطقه غوطه شرقی دمشق را از داعش پاکسازی کرد.

همچنین در کلیپی که پس از کشته شدن علوش از وی منتشر شد به شدت تئوریسین‌های گروه القاعده (ابومحمد مقدسی و ابوقتاده فلسطینی) سرزنش می‌کند و آن‌ها را خوارج می‌نامد[۲]

علوش و گروه جیش الاسلام خواستار برپایی حکومت و دولت اسلامی در سوریه بودند، در همین راستا رئیس دفتر سیاسی این گروه محمد علوش در تویتر خودش گفته بود:ما حکومت اسلامی می‌خواهیم اما نه به روش القاعده و داعش.

مرگ

زهران علوش به گفته مسئولین جیش الاسلام و نزدیکان وی سرانجام در روز ۲۵ دسامبر ۲۰۱۵ در حمله هوایی روسیه به یکی از مناطق درگیری غوطه شرقی دمشق کشته شد و پس از وی عصام البویضانی توسط مجلس شورای جیش الاسلام به عنوان جانشین وی تعیین شد.[۳][۴][۵][۶][۷][۸]

جستارهای وابسته

منابع

  1. "The wars of the Eastern Ghouta grind on". The Daily Star (Lebanon). 30 September 2014. Retrieved 11 June 2015.
  2. "مقطع حصری للشیخ الشهید بإذن الله زهران علوش وهو یتکلم عن المقدسی" (به انگلیسی). Retrieved 2015-12-25. {{cite web}}: Unknown parameter |وب‌گاه= ignored (help)
  3. http://www.bbc.com/persian/world/2015/12/151225_l45_zahran_allough_syria_jaysh_islam
  4. http://orient-news.net/ar/news_show/98080/0/تعرّف-على-أبو-همام-البويضاني-قائد-جيش-الإسلام-الجديد
  5. http://www.aljazeera.net/news/arabic/2015/12/25/مقتل-زهران-علوش-وقيادات-بجيش-الإسلام-بغارة-بالغوطة
  6. https://www.youtube.com/watch?v=Y8mkI3lE0lw
  7. https://www.youtube.com/watch?v=5RqOoAkKkN8
  8. https://www.youtube.com/watch?v=f5Pwlpkfsic