سقی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۵۵: خط ۵۵:
==توابع روستا==
==توابع روستا==
روستاي سقي و آباديهاي تابعه آن اگر چه 16 قنات کوچک و و يک چشمه دارد ليکن از روستاهاي به شدت کم آب منطقه بحساب مي آيد. وسعت اراضي قابل کشت روستا 188 هکتار است.
روستاي سقي و آباديهاي تابعه آن اگر چه 16 قنات کوچک و و يک چشمه دارد ليکن از روستاهاي به شدت کم آب منطقه بحساب مي آيد. وسعت اراضي قابل کشت روستا 188 هکتار است.
کلاته آخوند، کلاته برگریزان ،کلاته بالا ، حصار بالا، حصار میانی، حصار پایین، برانیک علیا ، برانیک سفلی، بهسقی ، نوده ،چراچ ، کلاته نو ، کلاته کشتلگ ، تیغ بلند ، کلاته پلنگی و قنات مرکزی سقی 16 قنات مربوط به این روستا می باشند.
کلاته آخوند، کلاته برگریزان ،کلاته بالا ، حصار بالا، حصار میانی، حصار پایین، برانیک علیا ، برانیک سفلی، بهسقی ، نوده ،چراچ ، کلاته نو ، کلاته کشتلگ ، تیغ بلند ، کلاته پلنگی و قنات مرکزی سقی 16 قنات مربوط به این روستا می باشند. مدار آبياري روستاي سقي بر 13 مي باشد بدين گونه كه از دوم مدار شروع و به سيزده ختم مي شود و سر مدار كه بعد از سيزدهم است همان اول مدار است .




==منابع==
==منابع==

نسخهٔ ‏۲۶ مهٔ ۲۰۰۹، ساعت ۱۱:۵۱

سقی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانگناباد
بخشبخش مرکزی
دهستانزیبد
سقی بر ایران واقع شده‌است
سقی
مختصات: ناتوان در تجزیه عرض جغرافیایی به عنوان یک رقم:14/34
{{#coordinates:}}: عرض جغرافیایی نامعتبر
مردم
جمعیت287
رشد جمعیتمنفی
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا1600
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن0535739


سقی نام روستایی است در دامنه کوه‌های جنوبی شهرستان گناباد. از شمال به یک دشت وسیع که به شهر گناباد منتهی می‌شود و از جنوب به کوه‌هایی متصل می‌باشد که به شهر باغستان از توابع فردوس منتهی می‌شود و از غرب به روستای روچی و از شرق با روستای کلات همجوار است. روستای سقی در عرض جغرافيايي 14/34 و طول جغرافيايي 31/58 واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دريا 1600 متر است. فاصله سقي تا مرکز دهستان زیبد 5 کيلومتر و تا مرکزشهرستان گناباد 27 کيلومتر است.


سقي به فتح سين آنگونه كه در لغت نامه دهخدا جلد 16 صفحه 550آمده است دهي از دهستان زيبد بخش جويمند حومه شهرستان گناباد است و آب آن از چشمه و نيز محصولات آن غلات ، ابريشم و زعفران مي باشد

== جمعیت==

در حاليکه اين روستا در سال 1355 ، 816 نفر جمعيت داشته است جمعيت آن در سال 1385 به 287 نفر کاهش يافته است و مهاجر فرستي شديد داشته است. ولی در اعیاد و مراسم مذهبی از جمله محرم جمعیت آن به مراتب بیشتر می شود. ضمنا پيش شماره اين روستا از 0535739 به 0533739 تغيير يافته است

اقتصاد

مردم روستای سقی در فصول مختلف به کارهای متعددی اشتغال دارند. کار اصلی مردم روستا کشاورزی است که از اواخر زمستان با کاشت غلات شروع می‌شود. پس از کشت غلات نوبت به کشتهای بهاره نظیر سبزیجات و صیفی جات می‌رسد. این محصولات شامل خیار لوبیا سبز و گوجه فرنگی می‌شود. مردم روستا در کنار کشاورزی خود کارهای متعددی از قبیل دامداری نیز دارند. به این منظور در کنار کشت محصولات یاد شده کاشت علوفه‌های دامی نظیر یونجه، شبدر، ذرت علوفه‌ای و چغندر به منظور تامین نیاز دامهای اهالی نیز انجام می‌شود. دامهای تحت پرورش شامل گوسفند، گاو و مرغ می‌شود. البته در فصل بهار پرورش کرم ابریشم که از کارهای با درآمد مناسب است نیز انجام می‌شود. از دیگر اقلام کشت در روستا زعفران می‌باشد. این محصول مدتهاست که در این منطقه کشت می‌شود و پیشینه کاشت آن اگر قدیمی تر از زعفران قائنات نباشد هم دوره با آن می‌باشد. اقتصاد چند محصولی این منطقه این امکان را به مردم داده‌است که در صورت افت قیمت یا خسارات طبیعی وارده به برخی از محصولات، مردم را دچار تنگدستی و فقر نکند. از مشاهير و علماي اين روستا مي توان به افرادي همچون مرحوم عسكري معصومي ، حجت الاسلام عباس معصومي ، حجت الاسلام محمد حسين يوسفي ، حجت الاسلام حسن قاسميان ، حجت الاسلام عباس رفيعي ، حجت الاسلام محمد دهقان ، حجت الاسلام غلامرضا قاسمي و نيز دكتر حسين قاسمي ، دكتر علي قاسمي داراي فوق تخصص اطفال اشاره نمود . افتخارمردم اين روستا تعداد 5 شهيد در جريان جنگ تحميلي است .

توابع روستا

روستاي سقي و آباديهاي تابعه آن اگر چه 16 قنات کوچک و و يک چشمه دارد ليکن از روستاهاي به شدت کم آب منطقه بحساب مي آيد. وسعت اراضي قابل کشت روستا 188 هکتار است. کلاته آخوند، کلاته برگریزان ،کلاته بالا ، حصار بالا، حصار میانی، حصار پایین، برانیک علیا ، برانیک سفلی، بهسقی ، نوده ،چراچ ، کلاته نو ، کلاته کشتلگ ، تیغ بلند ، کلاته پلنگی و قنات مرکزی سقی 16 قنات مربوط به این روستا می باشند. مدار آبياري روستاي سقي بر 13 مي باشد بدين گونه كه از دوم مدار شروع و به سيزده ختم مي شود و سر مدار كه بعد از سيزدهم است همان اول مدار است .

منابع

اطلاعات مرکز آمار ایران در سال 85

http://www.gonabadnews.com/news/2009/01/_2.html