فقر: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezaeir28 (بحث | مشارکت‌ها)
رده:صنعت اضافه شد
Rezaeir28 (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۸: خط ۸:


== فقر مطلق ==
== فقر مطلق ==
[[فقر]]، را باید کشت.<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=مقاله، فقر در جهان |نام خانوادگی=Marc Henry|نام=Paul|ناشر=خبرگزاری ها ایران|سال=1395|}}</ref>''فقر مطلق'' به اینکه فرد به نیازهای ابتدایی زندگی دسترسی نداشته باشد، اشاره دارد. یعنی چیزهایی نظیر [[آب]] پاکیزه، [[تغذیه]]، [[خدمات بهداشتی]]، [[آموزش]]، [[پوشاک]] و [[سرپناه]]. امروزه تخمین زده می‌شود که حدود ۱٫۷ میلیارد نفر در جهان در فقرِ مطلق زندگی می‌کنند.
[[فقر]]، را باید کشت.<ref>{{یادکرد کتاب|عنوان=مقاله، فقر را باید کشت ،فقر در جهان |نام خانوادگی=Marc Henryمحمد ادریسی|نام=Paul|ناشر=خبرگزاری ها ایران و جهان|سال=۲۲ شهريور1395|}}</ref>''فقر مطلق'' به اینکه فرد به نیازهای ابتدایی زندگی دسترسی نداشته باشد، اشاره دارد. یعنی چیزهایی نظیر [[آب]] پاکیزه، [[تغذیه]]، [[خدمات بهداشتی]]، [[آموزش]]، [[پوشاک]] و [[سرپناه]]. امروزه تخمین زده می‌شود که حدود ۱٫۷ میلیارد نفر در جهان در فقرِ مطلق زندگی می‌کنند.




خط ۴۰: خط ۴۰:
== پیوندها مرتبط ==
== پیوندها مرتبط ==
* [https://www.webyad.com/blog/poverty-geography/ جغرافیای فقر پروژه‌ی مستند دیجیتالی که مت بلک (Matt Black) عکس‌هایی از جوامع فقیر آمریکا را نشان دهد.]
* [https://www.webyad.com/blog/poverty-geography/ جغرافیای فقر پروژه‌ی مستند دیجیتالی که مت بلک (Matt Black) عکس‌هایی از جوامع فقیر آمریکا را نشان دهد.]
* [http://www.bultannews.com/fa/news/393739/%D9%81%D9%82%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D8%AA/مقاله فقر]
* [http://www.bultannews.com/fa/news/393739/%D9%81%D9%82%D8%B1-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%D8%AA/مقاله محمد ادریسی فقر]
== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس|چپ‌چین=بله}}
{{پانویس|چپ‌چین=بله}}
خط ۵۳: خط ۵۳:
[[رده:کمک‌های بشردوستانه]]
[[رده:کمک‌های بشردوستانه]]
[[رده:صنعت]]
[[رده:صنعت]]
[[رده:جهان]]

نسخهٔ ‏۸ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۲۲:۲۸

زندگیِ زاغه‌نشینی در حومهٔ جاکارتا

فقر یا تهیدستی یا تنگدستی به معنای وضعیتی است که فرد فاقدِ میزان معینی دارایی‌های مادی یا پول است.[۱]

واژه Pauvre «فقر» از ریشه لاتین Pauper می آید که با Paucus و یونانی Pénes (فقیر) و Pénia (فقر) قرابت داشته و با Penia (گرسنه) هم خانواده و با واژه Ponos (درد) و واژه Poiné (مکافات، مجازات) نیز هم خانواده است ولی خویشی دورتری دارد. بنابراین «فقر» را در یونانی با واژه aporia (راه به جایی نداشتن) تعریف می کنند.[۲]

فقر مطلق

فقر، را باید کشت.[۳]فقر مطلق به اینکه فرد به نیازهای ابتدایی زندگی دسترسی نداشته باشد، اشاره دارد. یعنی چیزهایی نظیر آب پاکیزه، تغذیه، خدمات بهداشتی، آموزش، پوشاک و سرپناه. امروزه تخمین زده می‌شود که حدود ۱٫۷ میلیارد نفر در جهان در فقرِ مطلق زندگی می‌کنند.


فقر نسبی

فقرِ نسبی اشاره دارد به نداشتنِ سطحی معمول یا اجتماعاً پذیرفته از منابع یا درآمد در مقایسه با سایر افراد آن جامعه یا کشور.[۱] در اغلب زمان‌های تاریخ، از آنجا که شیوه‌های سنتی تولید برای تأمین استانداردهای یک زندگی راحت برای همهٔ جمعیت کافی نبودند فقر غالباً اجتناب‌ناپذیر در نظر گرفته می‌شد.[۱][۴]

سطح زندگی

درصد جمعیتی که کمتر از ۱$ در روز درآمد دارند(۲۰۰۹).
امید به زندگی (سال ۲۰۰۸)

سطح زندگی اصطلاحی است که برای نشان دادن حدود مصارف مادی و معنوی اهالی یک کشور به کار می‌رود.

سطح زندگی به میزان و چگونگی برآوردن نیازهای مادی و معنوی بستگی داشته و در ساختارهای اقتصادی - اجتماعی و در مراحل مختلف رشد تاریخی و بر حسب کشورهای مختلف فرق می‌کند. سطح زندگی مستقیماً به تولید اجتماعی، درآمد اهالی، میزان مصرف کالاهای بلند مدت و کوتاه مدت و چگونگی برطرف کردن نیازهای فرهنگی و بهداشتی وابسته است.

علت‌ها

قبل از انقلاب صنعتی فقر بخاطر اقتصاد ضعیف غیر قابل اجتناب بود. در دو تا از بزرگترین شهرهای غرب اروپا به نام Antwerp و Lyons تا سال ۱۶۰۰ سه چهارم کل جمعیت به حدی فقیر بودند که حتی نمی‌توانستند مالیات بدهند.

در قرن ۱۸ در انگلستان نیمی از جمعیت حداقل گاهی اوقات برای امرار معاش به خیریه وابسته بودند. در تاریخ معاصر کمبود غذا بطور قابل توجهی کاهش یافته است که آن را مدیون پیشرفت‌های تکنولوژی د بخش کشاورزی هستیم. تکنولوژی‌هایی مانند بکارگیری کودهای نیتروژنه، آفت کش‌ها و روش‌های جدید آبیاری که باعث افزایش تولید بخش کشاورزی شده‌اند. تولید بالای محصول در بعضی از مناطق مانند کشور چین باعث شده است کالاهایی که زمانی کالای لوکس وگران قیمت محسوب می‌شدند مانند خودرو و کامپیوتر الان ارزان تر در دسترس مردم قرار گیرند در نتیجه قابل دسترس برای مردمی با استطاعت مالی کمتر شده است. افزایش هزینه‌های زندگی جاری باعث شده است مردم فقیر کمتر استطاعت خرید اجناس را داشته باشند. افراد فقیر سهم بیشتری از پول خود را صرف خرید مواد غذایی می‌کنند در نتیجه افراد فقیر و آنهایی که در آستانه فقر هستند بطور بخصوص در برابر افزایش قیمت غذا آسیب پذیر هستند.

مواردی تولید و تأمین غذا را تهدید می‌کند از جمله خشکسالی، بحران قحطی آب و همچنین کشت مکرر بر روی زمین باعث کاهش حاصل خیزی آن و کاهش راندمان تولید محصول می‌شود. تقریباً ۴۰ درصد زمین‌های کشاورزی بطور جدی فرسایش یافته‌اند. در آفریقا اگر فرسایش خاک با همین سرعت پیش برود تا سال ۲۰۲۵ فقط می‌تواند غذای مورد نیاز ۲۵ درصد جمعیتش را تامین کند.

مراقبت‌های بهداشتی برای فقرا بطور گسترده در دسترس نیست. مهاجرت کارکنان بخش بهداشت و درمان از کشورهای فقیر صدمه جبران ناپذیری دارد بطور مثال تخمین زده می‌شود ۱۰۰۰۰۰ پرستار فلیپینی در بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۶ مهاجرت کرده باشند و تعداد دکترهای اتیوپیایی در ایالت شیکاگو آمریکا بیش از خود کشور اتیوپی است این باعث صدمه بیشتر به فقرا و حتی افزایش فقر در آن کشورها می‌شود.

همچنین جمعیت بالا و عدم کنترل سرعت رشد جمعیت می‌تواند از عوامل مؤثر در رشد فقر در یک کشور باشد.

جستارهای وابسته

پیوندها مرتبط

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ "Poverty (sociology)". Poverty (sociology). britannica.com. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/473136/poverty. Retrieved 2010-10-24.
  2. Marc Henry، Paul (۱۳۷۴). فقر، پیشرفت و توسعه. ترجمهٔ مسعود محمدی. تهران: موسسه چاپ و انتشارت وزارت امور خارجه. صص. ۸۰.
  3. Marc Henryمحمد ادریسی، Paul (۲۲ شهريور1395). مقاله، فقر را باید کشت ،فقر در جهان. خبرگزاری ها ایران و جهان. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)
  4. Krugman, Paul, and Robin Wells. Macroeconomics. 2. New York City: Worth Publishers, 2009. Print.