گئورگ بوشنر: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۳۰) +مرتب+تمیز (۱۴.۷ core): + رده:نویسندگان اهل هسن
خط ۷۱: خط ۷۱:


[[گوتفرید بن]]، [[پاول سلان]]، [[اینگه‌بورگ باخمن]]، [[الیاس کانتی]]، [[پتر هاندکه]]، [[ماکس فریش]]، [[اریش فرید]]، [[گونتر گراس]]، [[هاینریش بل]] از برندگان این جایزه در سال‌های بعد از [[جنگ جهانی دوم]] هستند.
[[گوتفرید بن]]، [[پاول سلان]]، [[اینگه‌بورگ باخمن]]، [[الیاس کانتی]]، [[پتر هاندکه]]، [[ماکس فریش]]، [[اریش فرید]]، [[گونتر گراس]]، [[هاینریش بل]] از برندگان این جایزه در سال‌های بعد از [[جنگ جهانی دوم]] هستند.

== جستارهای وابسته ==
* [[فهرست مشاهیری که در اوج شهرت درگذشتند]]


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۷ ژوئن ۲۰۱۷، ساعت ۰۷:۱۱

گئورگ بوشنر
گئورگ بوشنر، سال ۱۸۳۰
گئورگ بوشنر، سال ۱۸۳۰
نام اصلی
کارل گئورگ بوشنر
زاده۱۷ اکتبر ۱۸۱۳
گودلاو، نزدیکی دارمشتات
درگذشته۱۹ فوریهٔ ۱۸۳۷ (۲۳ سال)
زوریخ، سوئیس (تیفوس)
پیشهنمایش‌نامه‌نویس، پزشک و انقلابی
ملیتآلمانی

کارل گئورگ بوشنر (به آلمانی: Karl Georg Büchner) (آلمان ۱۸۱۳ تا ۱۸۳۷) نویسنده، پزشک و انقلابی آلمانی بود.

زندگینامه

گئورگ بوشنر سال ۱۸۱۳ در منطقه گودلاو در نزدیکی دارمشتات متولد شد. او در خانواده‌ای زاده شد که تمام اعضای آن تحصیل کرده و سرشناس بودند.

بوشنر در مدرسه‌ای تحصیل کرد که به زبان‌های فرانسه، ایتالیا و انگلیسی توجه خاصی می‌کرد. او در استراسبورگ در رشته پزشکی تحصیل کرد.

در ۱۵ سالگی به سیاست علاقه‌مند شد و به تدریج به یک فعال سیاسی تبدیل شد. او از نوجوانی به مطالعه فلسفه و تاریخ انقلاب فرانسه پرداخت.

او به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود در سال‌های آغاز جوانی به زوریخ تبعید شد و همان جا در سن ۲۴ سالگی در اثر ابتلا به بیماری تیفوس درگذشت.

فعالیت سیاسی

بوشنر از نخستین دموکراتهای انقلابی در اروپا به شمار می‌آید. هنگامی که او شبنامه موسوم به پیام ایالتی را پخش می‌کرد مارکس تنها ۱۵ سال داشت.

این جزوه انقلابی، پیش از انتشار مانیفست کمونیسم، مورد توجه رهبران انقلاب آلمان قرار گرفت.

از دیگر آثار اجتماعی بوشنر مرامنامه حقوق بشر است که در تاریخ مبارزات اجتماعی اهمیتی به اندازه مانیفست کمونیسم دارد. شعار معروف صلح برای کلبه‌ها - جنگ به درون کاخ‌ها از شعارهای بوشنر است.

آثار

اغلب آثاری که از بوشنر باقی‌مانده، نمایشنامه هستند. او را از پایه گذاران نمایشنامه نویسی مدرن اروپا می‌دانند.

اقتباس سینمایی

از نمایشنامه‌های او بارها اقتباس سینمایی شده‌است. از نمایشنامه وُیتسک ۱۲ بار فیلم سینمایی ساخته شده که معروفترین آنها به کارگردانی ورنر هرتزوگ بوده‌است.

جایزه ادبی گئورگ بوشنر

از سال ۱۹۲۳ جایزه‌ای به یاد گئورگ بوشنر تأسیس شد که تنها به هنرمندانی اهداء می‌شد که در شهر و ایالت هسن متولد شده باشند.

اما از سال ۱۹۵۱ این جایزه هر ساله از سوی آکادمی زبان و شعر آلمان به یکی از نویسندگان و شاعران آلمانی زبان اهداء می‌شود.

ارزش این جایزه ۴۰ هزار یورو است و معتبرترین جایزه ادبی در آلمان به شمار می‌رود. تاکنون نویسندگان مهمی این جایزه را دریافت کرده‌اند.

گوتفرید بن، پاول سلان، اینگه‌بورگ باخمن، الیاس کانتی، پتر هاندکه، ماکس فریش، اریش فرید، گونتر گراس، هاینریش بل از برندگان این جایزه در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم هستند.

جستارهای وابسته

منابع

پیوند به بیرون