نام پرونده (رایانه): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Minamsrz (بحث | مشارکت‌ها)
اصلاح ارقام، اصلاح نویسه، اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح نویسه‌های عربی
Minamsrz (بحث | مشارکت‌ها)
اصلاح نویسه، اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح ارقام
خط ۴۰: خط ۴۰:


طراحی سایر فایل سیستم‌ها به گونه ایست که تنها یک نام پرونده را در هر پرونده مقرر می‌کند. این طراحی تضمین می‌کند که تغییرات فایل یک نام پرونده، فایل نام پروندهٔ دیگری را تغییر ندهد.
طراحی سایر فایل سیستم‌ها به گونه ایست که تنها یک نام پرونده را در هر پرونده مقرر می‌کند. این طراحی تضمین می‌کند که تغییرات فایل یک نام پرونده، فایل نام پروندهٔ دیگری را تغییر ندهد.
==محدودیت‌های طول==
بعضی فایل سیستم‌ها طول نام پرونده را محدود می‌کنند. در بعضی موارد این طول‌ها در نام کامل پرونده اعمال می‌شوند مانند ۴۴ کاراکتر در IBM S/370.<ref name="44_char">{{cite web|title=ddname support with FTP, z/OS V1R11.0 Communications Server IP User's Guide and Commands z/OS V1R10.0-V1R11.0 SC31-8780-09 |publisher=IBM.com |url=http://publib.boulder.ibm.com/infocenter/zos/v1r11/index.jsp?topic=/com.ibm.zos.r11.halu001/dd_name_support.htm }}</ref>در سایر موارد، ممکن است محدودیت‌های طول در بخش‌های خاصی از نام پرونده، از قبیل نام فایل در فهرست یا نام فهرست اعمال شوند. برای مثال: ۹ کاراکتر یا بایت(مانند [[جدول تخصیص فایل]] ۸ بیتی در Standalone Disk BASIC)، ۱۱ کاراکتر یا بایت(مانند [[جدول تخصیص فایل]]۱۲، [[جدول تخصیص فایل]]۱۶، [[جدول تخصیص فایل]]۳۲ در DOS)، ۱۴ کاراکتر یا بایت(مانند Unix اولیه)،۲۱ کاراکتر یا بایت(Human68K)، ۳۱، ۳۰ کاراکتر یا بایت(مانند Apple DOS ورژن ۳٫۳ و۳٫۲)، ۱۵ کاراکتر یا بایت(مانند Apple ProDOS)، ۴۴کاراکتر یا بایت(مانند IBM S/370)، یا۲۵۵ کاراکتر یا بایت(مانند Berkeley Unix اولیه). محدودیت‌های طول عموما نتیجهٔ تخصیص فضای معینی در فایل سیستم برای ذخیرهٔ مولفه‌های نام است، به همین دلیل محدودیت‌های بیشتر همانند اختصاص دادن فضای بیشتر نیازمند یک تغییر ناسازگارند.

یک مسئلهٔ مهم در رابطه با فایل سیستم‌هایی که اطلاعات را در فهرست‌های تودرتو ذخیره می‌کنند این است که شاید امکان ایجاد پرونده‌ای که اسم کامل آن از محدودیت‌های پیاده سازی تجاوز کند وجود داشته باشد، زیرا ممکن است بررسی طول به جای نام کامل برای بخش‌های مجزای نام به تنهایی انجام شود.حداکثر محدودهٔ (MAX_PATH) بسیاری از نرم افزارهای کاربردی ویندوز ۲۶۰ است، درحالی که نام پرونده‌های ویندوز به راحتی می‌توانند از این محدوده تجاوز کنند.
==افزونه ها(extensions) نام پرونده==

== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
* [[سیستم پرونده]]
* [[سیستم پرونده]]

نسخهٔ ‏۲۸ آوریل ۲۰۱۷، ساعت ۱۵:۴۰

نام پرونده یا نام فایل (به انگلیسی: Filename) فراداده‌ای پیرامون یک پرونده است. این فراداده، به منظور شناسایی یک پرونده در میان سایر پرونده‌های موجود در سیستم به کار می‌رود. این نام ممکن است در حالت‌های گوناگون دچار اعمال محدودیت‌هایی مانند طول نام و یا نوع حروف و نویسه‌های مختلف نیز شود.

یک نام پرونده، به طور معمول از اجزای زیر تشکیل می‌گردد:

  • میزبان(یا گره یا کارگزار(سرور))-دستگاه شبکه‌ای که پرونده‌ها را در بر می‌گیرد.
  • دستگاه(یا درایو)-دستگاه یا درایو سخت افزاری
  • شاخه (Directory) یا مسیر (Patch)- (مانند: \TEMP, [USR.LIB.SRC], etc.)
  • نام پرونده
  • پسوند نام فایل(مانند: txt, exe, com)
  • نسخه (Version)-شمارهٔ تولید یا چاپ اصلاح شده

ترکیب و قالب یک فایل معتبر مانند مولفه‌های لازم برای شناسایی فایل، در سیستم عامل‌های مختلف متفاوتند.

مباحث پیرامون نام پرونده به دلیل فقدان استانداردسازی این واژه پیچیده هستند.نام پرونده گاهی برای نام کامل مانند نام ویندوز مثل c:\directory\myfile.txt به کار می‌رود. گاهی برای اشاره به اجزا استفاده می‌شود؛ در این مثال myfile.txt. بعضا ارجاعیست که یک افزونه را مشخص می‌کند، بنابر این در این حالت نام پروندهmyfile خواهد بود.چنین ابهاماتی متداول است و این مقاله تلاش نمی‌کند هیچ یک از معانی را تعریف کند،و فعلا ممکن است هریک از آن‌ها را استفاده کنیم. بعضی سامانه‌ها ممکن است نام گذاری استاندارد خود را پذیرفته باشند مانند "نام مسیر"(path name)، ولی همین اسامی نیز در سراسر سیستم استاندارد نیستند.

تاریخچه

در حدود سال ۱۹۶۲سیستم اشتراک زمانی سازگارمفهوم پرونده(پروندهٔ بدون کاغذ) را معرفی کرد.

تقریبا در همین زمان نقطه(برای توقف کامل یا کوتاه)به عنوان جداکنندهٔ افزونهٔ نام فایل به وجود آمد و افزونه به سه حرف محدود شد.[۱]

در گذشته، تنها نویسه ها(کاراکترها)ی حرفی عددی در نام پرونده مجاز بودند اما با گذشت زمان تعداد کاراکترهای مجاز افزایش یافت. که این باعث ایجاد مشکلات همسازی در زمان انتقال پرونده‌ها از یک فایل سیستم به دیگری شد.[۲]


در حدود سال ۱۹۹۵، یکی از افزونه‌های فایل سیستم FAT به نام جدول تخصیص فایل دروینوز۹۵ و ویندوزNT3.5 معرفی شد. در این افزونه علاوه بر نام‌های کلاسیک "۸٫۳" نام پرونده‌های طولانی یونی کد نیز مجاز بود.

در سال ۱۹۸۵، RFC959 تعریف رسمی زیر را برای نام مسیر(path name) ارائه کرد:رشته‌ای از کاراکترهاکه باید توسط کاربر برای شناسایی فایل وارد فایل سیستم شود.[۳]

مهاجرت به یونی کد

یک مسئله تغییر شیوهٔ نام گذاری به یونی کد بود. به این منطور شرکت‌ها ی نرم افزاری بسیاری، نرم افزارهایی برای مهاجرت نام پرونده‌ها به رمزگذاری یونی کد جدید فراهم کردند.

  • Microsoft برای تمامی کاربران تکنولوژی vfat، نرم افزار migration transparent را ارئه داد
  • Apple نرم افزارFile Name Encoding Repair Utility v1.0 را ارائه کرد[۴]
  • Linux community نرم افزار convmv را ارائه داد[۵]

Mac OS X 10.3 marked Apple's adoption of Unicode 3.2 character decomposition, superseding the Unicode 2.1 decomposition used previously. This change caused problems for developers writing software for Mac OS X.[۶]

ارجاعات:مطلق در مقایسه با نسبی

یک ارجاع مطلق تمام سطوح فهرست را شامل می‌شود. در بعضی سیستم‌ها ، اگر ارجاع یک نام پرونده شامل مسیر کامل فهرست نباشد به طور پیش فرض فهرست جاری در نظر گرفته می‌شود. این یک ارجاع نسبی است. یکی از مزایای استفاده از ارجاع نسبی در فایل‌های پیکربندی برنامه یا اسناد این است که نمونه‌های مختلفی از سند یا برنامه می‌توانند در پرونده‌های مختلف استفاده شوند.

بنابراین یک ارجاع نسبی یا مطلق مرکب از دنباله‌ای از نام پرونده هاست.

تعداد نام‌های هر فایل

فایل سیستم‌های شبیه به Unix به یک فایل اجازه می‌دهند بیش از یک نام داشته باشد؛ نام‌ها در فایل سیستم‌های به سبک Unix قدیمی پیوندهایی سخت به آی‌نود یا معادل فایل هستند. ویندوز از پیوندهای سخت فایل سیستم‌های ان‌تی‌اف‌اس پشتیبانی می‌کند، و برای ساخت آنها فرمان fsutil را در ویندوز XP، و mklink را در نسخه‌های بعدی ارائه می‌دهد..[۷][۸] پیوندهای سخت با کلیدهای میانبر ویندوز، یا پیوند نمادین متفاوتند. معرفی LFNها با جدول تخصیص فایل اسم‌های مستعار نام پرونده را مجاز کردند. برای مثال،

longfi~1.???

با حداکثر هشت به علاوهٔ سه کاراکتر یک اسم مستعار برای

"long file name.???"

است. این نام مستعار جهت مطابقت با محدوده‌های ۸٫۳ برای برنامه‌های قدیمی تر است.

این ویژگی توسط الگوریتم فرمان move که ابتدا یک نام پروندهٔ ثانویه ایجاد می‌کند سپس تنها نام پروندهٔ اولیه را حذف می‌کند، استفاده می‌شد.

طراحی سایر فایل سیستم‌ها به گونه ایست که تنها یک نام پرونده را در هر پرونده مقرر می‌کند. این طراحی تضمین می‌کند که تغییرات فایل یک نام پرونده، فایل نام پروندهٔ دیگری را تغییر ندهد.

محدودیت‌های طول

بعضی فایل سیستم‌ها طول نام پرونده را محدود می‌کنند. در بعضی موارد این طول‌ها در نام کامل پرونده اعمال می‌شوند مانند ۴۴ کاراکتر در IBM S/370.[۹]در سایر موارد، ممکن است محدودیت‌های طول در بخش‌های خاصی از نام پرونده، از قبیل نام فایل در فهرست یا نام فهرست اعمال شوند. برای مثال: ۹ کاراکتر یا بایت(مانند جدول تخصیص فایل ۸ بیتی در Standalone Disk BASIC)، ۱۱ کاراکتر یا بایت(مانند جدول تخصیص فایل۱۲، جدول تخصیص فایل۱۶، جدول تخصیص فایل۳۲ در DOS)، ۱۴ کاراکتر یا بایت(مانند Unix اولیه)،۲۱ کاراکتر یا بایت(Human68K)، ۳۱، ۳۰ کاراکتر یا بایت(مانند Apple DOS ورژن ۳٫۳ و۳٫۲)، ۱۵ کاراکتر یا بایت(مانند Apple ProDOS)، ۴۴کاراکتر یا بایت(مانند IBM S/370)، یا۲۵۵ کاراکتر یا بایت(مانند Berkeley Unix اولیه). محدودیت‌های طول عموما نتیجهٔ تخصیص فضای معینی در فایل سیستم برای ذخیرهٔ مولفه‌های نام است، به همین دلیل محدودیت‌های بیشتر همانند اختصاص دادن فضای بیشتر نیازمند یک تغییر ناسازگارند.

یک مسئلهٔ مهم در رابطه با فایل سیستم‌هایی که اطلاعات را در فهرست‌های تودرتو ذخیره می‌کنند این است که شاید امکان ایجاد پرونده‌ای که اسم کامل آن از محدودیت‌های پیاده سازی تجاوز کند وجود داشته باشد، زیرا ممکن است بررسی طول به جای نام کامل برای بخش‌های مجزای نام به تنهایی انجام شود.حداکثر محدودهٔ (MAX_PATH) بسیاری از نرم افزارهای کاربردی ویندوز ۲۶۰ است، درحالی که نام پرونده‌های ویندوز به راحتی می‌توانند از این محدوده تجاوز کنند.

افزونه ها(extensions) نام پرونده

جستارهای وابسته

منابع

  1. Howard, Randall (December 31, 2008). "General, History". Randalljhoward.com. Retrieved September 17, 2013.
  2. David Robinso; Ienup Sung; Nicolas Williams (March 2006). "Solaris presentations: File Systems, Unicode, and Normalization" (PDF). San Francisco: Sun.com. Archived from the original (PDF) on July 4, 2012.
  3. RFC 959 IETF.org RFC 959, File Transfer Protocol (FTP)
  4. "File Name Encoding Repair Utility v1.0". Support.apple.com. June 1, 2006. Retrieved September 17, 2013.
  5. "convmv - converts filenames from one encoding to another". J3e.de. Retrieved September 17, 2013.
  6. "Re: git on MacOSX and files with decomposed utf-8 file names". KernelTrap. May 7, 2010. Archived from the original on March 15, 2011. Retrieved July 5, 2010.
  7. "Fsutil command description page". Microsoft.com. Retrieved September 15, 2013.
  8. "NTFS Hard Links, Directory Junctions, and Windows Shortcuts". Flex hex. Inv Softworks. Retrieved March 12, 2011.
  9. "ddname support with FTP, z/OS V1R11.0 Communications Server IP User's Guide and Commands z/OS V1R10.0-V1R11.0 SC31-8780-09". IBM.com.

ویکی‌پدیای انگلیسی

پیوند به بیرون