پیر امیدیار: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Siavash13 (بحث | مشارکت‌ها)
تکمیل اطلاعات
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
Siavash13 (بحث | مشارکت‌ها)
تکمیل اطلاعات
برچسب‌ها: ویرایشگر دیداری ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۳: خط ۱۳:


== زندگی‌نامه ==
== زندگی‌نامه ==
امیدیار در سال ۱۹۶۷ از پدری و مادری ایرانی به نام الهه میرجلالی<ref>[http://books.google.com/books?id=Phf9ZBA5tyUC&pg=PA16&lpg=PA16&dq=ELAHE+MIR+DJALALI+OMIDYAR&source=bl&ots=9X1KmyQoUR&sig=G99BPwqWkec4dmeA4suEcOTKxNg&hl=en&sa=X&oi=book_result&resnum=3&ct=result%23PPA14,M1 books.google.com]</ref> در [[پاریس]] به‌دنیا آمد. و نام ایرانی او را پرویز گذاشته شد. ۶ ساله بود که با خانواده اش به [[مریلند]] [[آمریکا]] رفت و در ۱۴ سالگی با نوشتن دومین برنامه رایانه‌ای برای کتابخانه مدرسه پا به دنیای بیتها گذاشت. وی دانش‌آموخته [[دانشگاه تافتز]] است.
امیدیار در سال ۱۹۶۷ از پدری و مادری ایرانی<ref>[http://books.google.com/books?id=Phf9ZBA5tyUC&pg=PA16&lpg=PA16&dq=ELAHE+MIR+DJALALI+OMIDYAR&source=bl&ots=9X1KmyQoUR&sig=G99BPwqWkec4dmeA4suEcOTKxNg&hl=en&sa=X&oi=book_result&resnum=3&ct=result%23PPA14,M1 books.google.com]</ref> در [[پاریس]] به‌دنیا آمد. و نام ایرانی او را پرویز گذاشته شد. مادر او الهه میرجلالی دکترای زبانشناسی از [[سوربن (دانشگاه)|دانشگاه سوربن]] است. نام پدر او که در [[دانشگاه جان هاپکینز|دانشگاه جانز هاپکینز]] اورولوژیست است اعلام نشده است.۶ ساله بود که بخاطر شغل پدرش همراه با خانواده اش به [[مریلند]] [[آمریکا]] رفت و در ۱۴ سالگی با نوشتن دومین برنامه رایانه‌ای برای کتابخانه مدرسه پا به دنیای بیتها گذاشت. وی دانش‌آموخته [[دانشگاه تافتز]] است.


== حرفه ==
== حرفه ==

نسخهٔ ‏۲۴ مارس ۲۰۱۷، ساعت ۰۶:۳۴

پیر امیدیار
امیدیار در سال ۲۰۰۷.
زادهٔ۲۱ آوریل ۱۹۶۷ ‏(۵۷ سال)
پاریس،  فرانسه
پیشهبنیانگذار شرکت eBay
دارایی خالصافزایش ۸٫۰ بیلیون دلار (ژوئیه ۲۰۱۴)
همسر(ها)پاملا کر امیدیار

پی‌یِر امیدیار (به انگلیسی: Pierre Omidyar) (زادهٔ ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ در پاریس)[نیازمند منبع] بنیانگذار و رئیس ایرانی-آمریکایی سایت حراج ای‌بی (e-bay) است و مدیر آن از سال ۱۹۹۸ تا ۲٠۱۵ بود. همچنین وی یک کارآفرین نیکوکار است. او در سال ۱۹۹۸ خورشیدی و در سن ۳۱ سالگی به عنوان یک میلیاردر شناخته شده است. امیدیار و همسرش پامِلا به عنوان یک نیکوکار نیز شناخته شده هستند.

زندگی‌نامه

امیدیار در سال ۱۹۶۷ از پدری و مادری ایرانی[۱] در پاریس به‌دنیا آمد. و نام ایرانی او را پرویز گذاشته شد. مادر او الهه میرجلالی دکترای زبانشناسی از دانشگاه سوربن است. نام پدر او که در دانشگاه جانز هاپکینز اورولوژیست است اعلام نشده است.۶ ساله بود که بخاطر شغل پدرش همراه با خانواده اش به مریلند آمریکا رفت و در ۱۴ سالگی با نوشتن دومین برنامه رایانه‌ای برای کتابخانه مدرسه پا به دنیای بیتها گذاشت. وی دانش‌آموخته دانشگاه تافتز است.

حرفه

پی‌یر امیدیار رئیس و مؤسس سایت ای‌بی (e-bay) اولین و معروفترین وب‌گاه مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی که تا آخر سال ۱۹۹۸ ۱/۲ میلیون عضو ۷۵۰ میلیون دلار حجم معاملات و حدود ۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود به طوری که بیش از ۶۰۰۰ کارمند ۴۶ میلیون مشتری ثبت شده و ۴۴۱ میلیون دلار سود خالص در سال ۲۰۰۵ داشته‌است.

ثروت

بر پایهٔ اطلاعات فوربز، پی‌یر امیدیار ۱۴۱امین شخص ثروتمند در جهان و ۴۷امین در ایالات متحده آمریکا است. او صاحب ۸ میلیارد دلار آمریکا تا ماه ژوئیه ۲۰۱۴ بود و او دومین ثروتمند ایرانی است.

کمک به بنیاد ویکی‌مدیا

امیدیار در سال ۲۰۰۹ حدود ۲ میلیون دلار به بنیاد ویکی‌مدیا کمک رساند.[۲]

پانویس

منابع