هنری بسمر: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: انتقال رده به درخواست Modern Sciences از رده:مدفونان در گورستان وست نوروود‏ به [[:رده:خاک‌سپاری‌ها در گورستان وست...
خط ۴۵: خط ۴۵:
[[رده:متالورژیست‌های اهل بریتانیا]]
[[رده:متالورژیست‌های اهل بریتانیا]]
[[رده:مخترعان اهل انگلستان]]
[[رده:مخترعان اهل انگلستان]]
[[رده:مدفونان در گورستان وست نوروود]]
[[رده:خاک‌سپاری‌ها در گورستان وست نوروود]]

نسخهٔ ‏۴ مارس ۲۰۱۷، ساعت ۱۷:۳۸

هنری بسمر
زادهٔ۱۹ ژانویهٔ ۱۸۱۳
درگذشت۱۵ مارس ۱۸۹۸ (۸۵ سال)

هنری بسمر (انگلیسی: Henry Bessemer؛ زاده ۱۹ ژانویهٔ ۱۸۱۳ درگذشته ۱۵ مارس ۱۸۹۸) یک مهندس[۱] اهل بریتانیا بود. او روشی برای تولید فولاد ابداع کرد که به مهمترین روش تولید فولاد در قرن ۱۹ تبدیل شد و شهر شفیلد را به یک مرکز مهم صنعتی تبدیل کرد. هدف بسمر، کاهش هزینه تولید فولاد برای صنعت توپخانه بود. او با دمیدن اکسیژن از میان توده چدن گداخته (pig iron) توانست ناخالصیها را جدا کند. این روش تولید فولاد را ارزان و سریع ساخت و باعث تحول در صنعت مهندسی سازه‌ها شد. علاوه بر کوره بسمر، او بیش از صد اختراع دیگر در زمینه تولید آهن، فولاد و شیشه داشت. برخلاف بسیاری از مخترعان، او توانست نوآوریهای خود را به مرحله تولید صنعتی برساند و از منفعت مادی آنها استفاده کند.

آنتونی بسمر

آنتونی، پدر هنری، در لندن زاده شده بود، اما در ۲۱ سالگی به پاریس مهاجرت کرد. او در ضرابخانه پاریس مشغول شده و اختراعاتی داشت و به دلیل اصلاح میکروسکوپ، عضو آکادمی علوم فرانسه شده بود، اما پس از انقلاب فرانسه مجبور به مراجعه به بریتانیا شده بود. در آنجا او روش موفقی برای تولید زنجیر طلا اختراع کرد که کمک کرد او املاکی در نزدیکی چارلتون بخرد. هنری در آنجا متولد شد.

نگارخانه

منابع

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Henry Bessemer». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۹ مارس ۲۰۱۴.
  • «Henry Bessemer». دریافت‌شده در ۹ مارس ۲۰۱۴.

پیوند به بیرون