گذار فاز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Hamid Hassani (بحث | مشارکت‌ها)
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۳۰) +املا+تمیز (۱۴.۶ core): + رده:پدیده‌های بحرانی
خط ۱: خط ۱:
{{ترمودینامیک}}
{{ترمودینامیک}}
{{منبع}}
{{بدون منبع}}
'''تغییر فاز''' عبارتست از انتقال یک سیستم [[ترمودینامیک]]ی از یک فاز یا حالت ماده به حالتی دیگر به توسط [[انتقال گرما]] گفته می‌شود. این نام بیشتر برای تعریف گذر ماده بین جامد، مایع و گاز، و به ندرت برای پلاسما نیز استفاده می‌شود. فاز یک سیستم ترمودینامیکی و حالت ماده خواص فیزیکی یکنواختی دارا می‌باشد. در طی یک تغییر فاز محیط برخی مشخصات محیط، بصورت ناممتد بر اثر تغییر برخی از شرایط خارجی مانند دما، فشار، یا دیگر خواص تغییر می‌کند. برای مثال مایع ممکن است در اثر گرمایش تا نقطه جوش تغییر فاز داده و به گاز تبدیل شود، که در نتیجه آن حجم آن بسیار افزایش می‌یابد. تغییرات فاز بطور گسترده در طبیعت انجام می‌شود و در فن‌آوری‌های گوناگون نیز از تغییرات فاز بهره جسته‌شده‌است.
'''تغییر فاز''' عبارتست از انتقال یک سیستم [[ترمودینامیک]]ی از یک فاز یا حالت ماده به حالتی دیگر به توسط [[انتقال گرما]] گفته می‌شود. این نام بیشتر برای تعریف گذر ماده بین جامد، مایع و گاز، و به ندرت برای پلاسما نیز استفاده می‌شود. فاز یک سیستم ترمودینامیکی و حالت ماده خواص فیزیکی یکنواختی دارا می‌باشد. در طی یک تغییر فاز محیط برخی مشخصات محیط، بصورت ناممتد بر اثر تغییر برخی از شرایط خارجی مانند دما، فشار، یا دیگر خواص تغییر می‌کند. برای مثال مایع ممکن است در اثر گرمایش تا نقطه جوش تغییر فاز داده و به گاز تبدیل شود، که در نتیجه آن حجم آن بسیار افزایش می‌یابد. تغییرات فاز بطور گسترده در طبیعت انجام می‌شود و در فناوری‌های گوناگون نیز از تغییرات فاز بهره جسته‌شده‌است.


به طور عمده دو نوع گذار فاز وجود دارد:
به طور عمده دو نوع گذار فاز وجود دارد:
خط ۱۹: خط ۱۹:


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
{{انبار-رده|Phase changes}}
{{ویکی‌انبار-رده|Phase changes}}
* [[گذار آلوتروپیک]]
* [[گذار آلوتروپیک]]
{{حالت‌های ماده}}
{{حالت‌های ماده}}
خط ۲۷: خط ۲۷:
{{مواد-خرد}}
{{مواد-خرد}}


[[رده:پدیده‌های بحرانی]]
[[رده:تغییرات فازی]]
[[رده:تغییرات فازی]]
[[رده:فازهای ماده]]
[[رده:فازهای ماده]]

نسخهٔ ‏۲۵ فوریهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۰۸:۱۲

تغییر فاز عبارتست از انتقال یک سیستم ترمودینامیکی از یک فاز یا حالت ماده به حالتی دیگر به توسط انتقال گرما گفته می‌شود. این نام بیشتر برای تعریف گذر ماده بین جامد، مایع و گاز، و به ندرت برای پلاسما نیز استفاده می‌شود. فاز یک سیستم ترمودینامیکی و حالت ماده خواص فیزیکی یکنواختی دارا می‌باشد. در طی یک تغییر فاز محیط برخی مشخصات محیط، بصورت ناممتد بر اثر تغییر برخی از شرایط خارجی مانند دما، فشار، یا دیگر خواص تغییر می‌کند. برای مثال مایع ممکن است در اثر گرمایش تا نقطه جوش تغییر فاز داده و به گاز تبدیل شود، که در نتیجه آن حجم آن بسیار افزایش می‌یابد. تغییرات فاز بطور گسترده در طبیعت انجام می‌شود و در فناوری‌های گوناگون نیز از تغییرات فاز بهره جسته‌شده‌است.

به طور عمده دو نوع گذار فاز وجود دارد:

تعدادی از گذارهای جامد/مایع/گاز درجهٔ اول هستند، چرا که نسبت به چگالی (که خود مشتق اول انرژی آزاد نسبت به پتانسیل شیمیایی‌ست) ناپیوسته هستند.

  • گذارهای درجه دوم: این گذارها به تغییر جهشی در مشتقات درجه دوم انرژی آزاد گیبس بستگی دارند. (مثلاً ظرفیت گرمایی، تراکم پذیری و ...)

انواع گذارهای دوتایی

جستارهای وابسته