پنگوئن: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۹: خط ۲۹:
نام راسته و خانواده آن‌ها نمایانگر شکل [[گوه|گوه‌ای]] بدن آن‌ها است.
نام راسته و خانواده آن‌ها نمایانگر شکل [[گوه|گوه‌ای]] بدن آن‌ها است.


نام پنگوئن در واقع نام [[ماهی‌گیرک بزرگ]] پرنده‌ای بومی [[اقیانوس منجمد شمالی]] که شباهت ظاهری زیادی به پنگوئن‌ها داشت و در قرن نوزدهم منقرض شد. زمانی که ملوانها به اقیانوس منجمد جنوبی رسیدند همین نام را به پرندگان آنجا دادند که قادر به پرواز نبودند.به دروازبان تیم استقلال ایران پنگوئن هم گفته می شود
نام پنگوئن در واقع نام [[ماهی‌گیرک بزرگ]] پرنده‌ای بومی [[اقیانوس منجمد شمالی]] که شباهت ظاهری زیادی به پنگوئن‌ها داشت و در قرن نوزدهم منقرض شد. زمانی که ملوانها به اقیانوس منجمد جنوبی رسیدند همین نام را به پرندگان آنجا دادند که قادر به پرواز نبودند.به دروازبان تیم استقلال ایران هم (پنگوئن) گفته می شود.


== رده‌بندی ==
== رده‌بندی ==

نسخهٔ ‏۱۷ فوریهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۱:۰۰

پنگوئن
محدودهٔ زمانی: پالئوسن-recent, ۶۲ تا ۰ میلیون سال پیش
پنگوئن ریش‌خطی، Pygoscelis antarctica
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرنده
فرورده: نوآروارگان
بالاراسته: Aequornithes
راسته: پنگوئن‌سانان
Sharpe, 1891
تیره: پنگوئنیان
شارل لوسین بناپارت، ۱۸۳۱
Range of penguins, all species (aqua)

پنگوئن‌های بی‌بال
پنگوئن‌های کاکل‌دار
پنگوئن‌های کاکل‌دار کوچک
پنگوئن‌های چشم‌زرد
پنگوئن‌های منقاردراز
پنگوئن‌های گوه‌ای
For prehistoric genera, see Systematics

پَنگوئن (راسته پنگوئن‌سانان،[۱] تیره پنگوئنیان[۲]) پرندگان بی‌پروازی از راسته گُوِه‌سانان (Sphenisciformes) از خانواده گُوگان (Spheniscidae) که از ماهی‌ها تغذیه می‌کنند آن‌ها بال‌های کلفتی دارند که به عنوان باله شنا از آن بهره می‌گیرند. پنگوئنها در جاهای سردسیر نیمگردی پایینی زمین زیست می‌کنند.

نام راسته و خانواده آن‌ها نمایانگر شکل گوه‌ای بدن آن‌ها است.

نام پنگوئن در واقع نام ماهی‌گیرک بزرگ پرنده‌ای بومی اقیانوس منجمد شمالی که شباهت ظاهری زیادی به پنگوئن‌ها داشت و در قرن نوزدهم منقرض شد. زمانی که ملوانها به اقیانوس منجمد جنوبی رسیدند همین نام را به پرندگان آنجا دادند که قادر به پرواز نبودند.به دروازبان تیم استقلال ایران هم (پنگوئن) گفته می شود.

رده‌بندی

تیره گُوگان – پنگوئن‌های نوین

منابع

  1. «پنگوئن‌سانان» [زیست‌شناسی- علوم جانوری] هم‌ارزِ «Sphenisciformes»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  2. «پنگوئنیان» [زیست‌شناسی- علوم جانوری] هم‌ارزِ «Spheniscidae»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)

پیوند به بیرون