گوسفند رومانف: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع}} اين صفحه با غرض ساخته شده است و لينك دودمان رومانوف از صفحه نيكولاي قديس به اين صفحه اشتباه است
{{بدون منبع}} لينك دودمان رومانوف از صفحه نيكولاي قديس به اين صفحه اشتباه است
[[File:Pure Romanov Ewe - Chimera Modern Farms - Iran.jpg|thumb|ایمی (Amy) - میش رومانوف خالص ۷ ماهه - ژنوم B9040 فرانسوی - مزرعه‌های مدرن شیمرا - ایران]]
[[File:Pure Romanov Ewe - Chimera Modern Farms - Iran.jpg|thumb|ایمی (Amy) - میش رومانوف خالص ۷ ماهه - ژنوم B9040 فرانسوی - مزرعه‌های مدرن شیمرا - ایران]]
گوسفند '''رومانوف''' نژادی از گوسفندان اهلی متعلق به دره ولگای شمالی در شمال شرق مسکو در کشور روسیه می‌باشد. نام این نژاد از دهکده‌ای به همین نام در این منطقه گرفته شده.
گوسفند '''رومانوف''' نژادی از گوسفندان اهلی متعلق به دره ولگای شمالی در شمال شرق مسکو در کشور روسیه می‌باشد. نام این نژاد از دهکده‌ای به همین نام در این منطقه گرفته شده.

نسخهٔ ‏۹ فوریهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۵:۲۰

لينك دودمان رومانوف از صفحه نيكولاي قديس به اين صفحه اشتباه است

ایمی (Amy) - میش رومانوف خالص ۷ ماهه - ژنوم B9040 فرانسوی - مزرعه‌های مدرن شیمرا - ایران

گوسفند رومانوف نژادی از گوسفندان اهلی متعلق به دره ولگای شمالی در شمال شرق مسکو در کشور روسیه می‌باشد. نام این نژاد از دهکده‌ای به همین نام در این منطقه گرفته شده.

در قرن ۱۸ میلادی این نژاد در خارج از روسیه دیده شد. بعد از آن ابتدا به آلمان و از آنجا به فرانسه برده شد. در سال ۱۹۸۰ تعداد ۱۴ میش و ۴ قوچ به کانادا وارد شد و ۵ سال قرنطینه گردید. پس از آن تعدادی انتخاب شده نیز به آمریکا برده شد و در حال حاضر در اکثر نقاط جهان به پرورش این نژاد با خواص بی نظیر می‌پردازند.

استفاده اصلی این نژاد جهت اصلاح گله گوشتی می‌باشد.

خواص ظاهری

این گوسفندان به آب و هوای سرد و خوراک محلی عادت دارند. رومانف‌ها یکی از نژادهای گوسفندان دم کوتاه شمال اروپا می‌باشند.

بره رومانف خالص در زمان تولد سیاه رنگ با لکه‌ای سفید بر روی پیشانی می‌باشد، ولی با رشد بره پشم سفیدرنگ مایل به خاکستری از زیر لایه موی سیاه بیرون می‌زند و گوسفند خاکستری رنگ می‌گردد ولی لکه سفید روی پیشانی را حفظ می‌کند و بسته به زیر نژاد، کم وبیش موی مشکی از سینه تا پشت به صورت حلقه بیرون می‌زند و خطی سیاه همانند تاج گل دور گردن حیوان ظاهر می‌گردد که ظاهری منحصر به فرد، مخصوصاً به قوچ این نژاد می‌بخشد. وزن متوسط قوچها از ۵۵ تا ۸۰ کیلو و برای میشها از ۴۰ تا ۵۰ کیلو در گله‌های فضای باز، بسته به نوع خوراک متفاوت است.

تولید مثل

بره این نژاد در سه تا چهار ماهگی به بلوغ می‌رسد و در هر فصلی به جفتگیری می‌پردازد. به همین دلیل جداسازی بره نر در ۸ تا ۱۰ هفتگی صورت می‌گیرد.

در گله‌های آزاد زایش در ۷ ماهگی نیز دیده شده است.

برخلاف دیگر نژادهای گوسفندان که در هر شکم یک یا گاهی دو بره می‌زایند، میش رومانف در هر زایش دو، سه، چهار، پنج یا شش بره تولید می‌کند. رکورد ۹ بره در روسیه و ۷ بره در آمریکا ثبت شده است. در بسیاری نقاط جهان رکورد ۱۴ بره در دو زایش متمادی یک میش ثبت شده است.

دوران آبستنی این نژاد تقریباً ۱۴۴ روز بوده و از همه گوسفندان دیگر کوتاهتر می‌باشد. میش این نژاد، در صورت مدیریت درست خوراک به راحتی از قبل شیردهی به بره‌های خود بر می‌آید و به ندرت و در زایشهای ۵ قلو به بالا فقط نیاز به کمک دارد.

قوچ رومانف از زمان بلوغ زودرس خود (۱۰ تا ۲۰ هفته) در تمامی فصول آماده و قادر به جفتگیری می‌باشد و توانایی باردارسازی ۶۰ تا ۷۰ میش را دارا می‌باشد.

استفاده اصلی

لازم است ذکر شود این نژاد، نژادی خالص است بدون دستکاری ژنتیکی و یا مخلوط کردن نژادهای دیگر، و ژنی متفاوت با دیگر نژادهای خالص و میکس دیگر دارد، و به همین دلیل گزینه‌ای مناسب جهت بهینه‌سازی گله‌های داشتی و گوشتی می‌باشد.

بسیاری از گله داران سراسر دنیا به دلیل شرایط سخت اقتصادی موجود در بازار داخلی و خارجی و نیاز به تولید بیشتر با منابع کمتر اقدام به جایگزینی قوچ گله محلی خود با قوچ رومانف کرده‌اند. بره حاصل (اصطلاحا f1) از خواص مشابه زایشی به پدر خود (رومانف) برخوردار است و خواص پرواری و سازگار بودن با محیط را نیز از مادر محلی خود به ارث می‌برد. در نتیجه با خرید یک قوچ، گله‌ای محلی با ۷۰ راس میش در طی ۱۳ تا ۱۴ ماه با گله‌ای بالغ از نژاد میکس جایگزین می‌شود که خواص عالی چندقلوزایی، آمادگی جفتگیری در تمام فصول، آبستنی کوتاهتر، خوش پرواری و همساز بودن با محیط را دارا می‌باشد و زایش و بازده گله بین ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌یابد.

پیوند به بیرون