هسته (سیستم‌عامل): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Jila kashani (بحث | مشارکت‌ها)
Jila kashani (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۰: خط ۱۰:


== هسته (سیستم عامل) ==
== هسته (سیستم عامل) ==
=== کارکرد هسته ===
=== کارکردهای هسته ===
کارکرد‌های اصلی هسته را می‌توان به قسمت‌هایی برای برای مدیریت منابع سیستم تقسیم کرد، از جمله:
کارکرد‌های اصلی هسته را می‌توان به قسمت‌هایی برای برای مدیریت منابع سیستم تقسیم کرد، از جمله:
==== مدیریت حافظه ====
==== مدیریت حافظه ====

نسخهٔ ‏۱۰ ژانویهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۷:۳۹

نقش هسته در سیستم‌عامل. واسطه‌ای میان برنامه‌های کاربری و سخت‌افزار است.

در علوم رایانه، هسته[۱] مهم‌ترین قسمت هر سیستم‌عامل است. و در اصل واسطی است بین نرم‌افزارهای سطح کابر و سخت افزار.

هسته سیستم‌عامل، عبارت است از یک مجموعه نرم‌افزار، که وظیفه مدیریت منابع سیستم، و ارتباطات بین نرم‌افزارها و سخت‌افزار، آغاز به کار برنامه‌ها و مدیریت زمان را بر عهده دارد.

پس از راه اندازی سیستم عامل بخش ضروری آن که همان هسته است وارد حافظه اصلی می شود. هسته به مولفه‌هایی تقسیم شده‌است که هر کدام، وظیفه خاصی بر عهده دارد.

هسته (سیستم عامل)

کارکردهای هسته

کارکرد‌های اصلی هسته را می‌توان به قسمت‌هایی برای برای مدیریت منابع سیستم تقسیم کرد، از جمله:

مدیریت حافظه

هسته بايد اجازه دهد در صورت نياز فرايندهاي دسترسي به حافظه دسترسي كامل به سيستم داشته باشند، اغلب اين كار با صفحه بندي يا قطعه بندي صورت مي پذيرد. حافظه ي مجازي اين اجاره را به هسته مي دهد تا مثل يك ادرس فيزيكي داده به نظر مي رسد. فضاي ادرس مجازي ممكن است براي فرايند هاي مختلف متفاوت باشد. حافظه ي مجازي حافظه ايست كه يك فرايند دسترسي در يك ادرس خاص با فرايند ديگري در همان ادرس حافظه اي متفاوت داشته باشد. استفاده از ان ادرس اين اجازه را مي دهد كه هر برنامه در حال اجرا مانع اجراي برنامه هاي كاربردي ديگر نشود . حافظه ي مجازي همچنين اين اجازه را مي دهد حافظه به دو دسته (فضاي هسته )و (فضاب كاربر) تقسيم كرده و از اسيب به يك برنامه ي در حال اجرا در هسته مي شود .

مدیریت ورودی و خروجی

دستگاه هاي ورودي/خروجي شامل لوازم جانبي به عنوان موس، كيبورد، هاردديسك،پرينتر، اداپتورهاي شبكه و دستگاه هاي صفحه نمايش مي باشد. هسته درخواست برنامه هاي كاربردي به يك دستگاه مناسب و اختصاص يك I/O مناسب را مي كند.

جنبه هاي كليدي لازم در مديريت منابع ، تعريف دامنه (فضاي ادرس ) و مكانيسم هاي حفاظت به واسطه ي دسترسي به منابع در يك دامنه استفاده مي شود . مغز نيز معمولا روش براي هماهنگ سازي و ارتباط بين فرايند هابه نام (IPC) فراهم مي كند.

مدیریت دستگاه‌ها

براي انجام توابع مفيد ، فرايند هاي نياز به دسترسي به لوازم جانبي متصل به كامپيوتر كه به وسيله ي كرنل از طريق درايور ها ي دستگاه كنترل مي شود دارد . درايور دستگاه يك برنامه كامپيوتري است كه باعث ارتباط برقرار كردن سيستم عامل با يك دستگاه سخت افزاري مي شود . درايور يك قطعه مهم و حياتي يك برنامه است .

فراخوان سیستمی

فراخوان سیستمی یک برنامه درخواستي از سيستم عامل در مد ویژه است . یک فراخوان سیستمی رابط بين فرايند و سيستم عامل است . فراخوان سیستمی يك مكانيسم است كه توسط برنامه نرم‌افزار به درخواست يك سرويس از سيستم عامل استفاده مي شود . به طور كلي سيستم عامل يك كتابخانه است كه بين سيستم عامل و برنامه هاي عادي مي باشد. براي فراخواني‌های سیستمی چند راه وجود دارد : ١. با استفاده از يك وقفه ي نرم افزاري ٢. با استفاده از يك دروازه ي پاسخ ٣. با استفاده از يك دستتورالعمل سيستم پاسخ خاص ٤. با استفاده از يك صف مبتني بر حافظه

جستارهای وابسته

منابع

  1. هسته برابرنهاد «واژه‌نامه مرجع برای ترجمه محیط لینوکس» برای واژهٔ کرنل (به انگلیسی: Kernel) است.