محمدجلیل عندلیبی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
خط ۱۰۳: خط ۱۰۳:


* ۱- زود شناخت ریتم برای سازهای کوبی دف...
* ۱- زود شناخت ریتم برای سازهای کوبی دف...
* ۲- کتاب اموزش سنتور
* ۲- کتاب آموزش سنتور
* ۳- اوا نویسی اثار عرفانی کردستان
* ۳- آوا نویسی آثار عرفانی کردستان
* ۴- مجموعه اثار متکوب انتشار یافته
* ۴- مجموعه آثار متکوب انتشار یافته


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۲۲ نوامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۰:۲۲

محمدجلیل عندلیبی
زاده۱۳۳۳ خورشیدی
سنندج
ساز(ها)سنتور، فاگوت

زندگینامه

محمدجلیل عندلیبی (زاده ۱۳۳۳ سنندج) آهنگساز و نوازنده سنتور اهل ایران است. وی در محلهٔ چهار باغ سنندج متولد شد؛ در خانواده ای پرورش یافت که هم از طرف مادری، یعنی داییش که خوانندهٔ رادیو بود به نام حکمت نوبری و هم از طرف پدری، ایرج عندلیبی که از خواننده‌های خوش صدا و مشهور رادیو و تلویزیون بود، کمک و راهنمایی شد. به همین جهت در ۱۲ سالگی به مدت ۳ سال خواننده فرهنگ و هنر سنندج به سرپرستی حسن کامکار گردید از ۱۵ سالگی نوازندگی سنتور را شروع نمود. وی قبل از رفتن به تهران و شروع تحصیلات آکادمیک، در دبیرستان هدایت ارکستری تشکیل داد که در جشن‌ها شرکت می‌کردند. در سال 1352 وارد دانشكده هنرهاي زيبای دانشگاه تهران شد و پیش اساتيد بنامی همچون نورعلی خان برومند، دكتر داريوش صفوت،‌ احمد پژمان، عليرضا مشايخی، هرمز و شاهين فرهت، دكتر تقی مسعوديه و دكتر بركشلی آموزش یافت. عندلیبی به سال 1354 در دانشكده‌ي هنرهاي زيبا علاوه بر ساز تخصصی سنتور و ساز الزامی پيانو، ساز دوم فاگوت را زير نظر استاد پرژرف بلغاري فرا گرفت كه باعث گرديد عملاً‌ به طور آكادميک موسيقي كلاسيك غربی را تجربه نمايد. در سال 1355 به دعوت دكتر داريوش صفوت وارد تنها مركز حرفه ای موسيقي سنتی يعنی مركز حفظ و اشاعه‌ی موسيقی ايران گرديد و ضمن تدريس سنتور، گروه مشتاق يا مولانا را تشكيل داد. ضمناً‌ گروه مولانا ادامه‌ی همان اركستر فوق برنامه دانشگاه تهران بود. وی با خوانندگان بنام ایران مانند حمیرا، شهرام ناظری و علی‌رضا افتخاری همکاری داشته است. کنسرت‌ های زیادی در سرتاسر دنیا با گروه مولانا به سرپرستی و آهنگسازی خویش اجرا نموده‌. و به معرفی و شناسایی موسیقی سنتی در تمام دنیا مبادرت ورزید. وی دارای دو فرزند به نام های سالار و سانوا است. همسر وی، مینو افتاده نیز از نوازندگان سرشناس ویلن و کمانچه است.

تاکنون حدود ۳۰ آلبوم به نام‌های شعر و عرفان، بی قرار، کیش مهر (شهرام ناظری) سروستان و بیاد یاران، مولانا با صدای زنده یاد رضوی سروستانی، شکوفه‌های جاویدان و گل افشان با صدای شاپور رحیمی، قسم با صدای کامیا بهزاد، جاده ابریشم، غریبستان، امان از جدایی، خداحافظ و تازه به تازه و اخیراً‌ آلبوم گرفتار برای علیرضا افتخاری را ساخته‌. آثار کردی و عرفانی هی گل را در سال ۱۳۶۵ با صدای بهروز توکلی، از دست عشق عزیز شاهرخ، دوری با همکاری حسینی شریفی، صدای تازه با صدای سالار عندلیبی، با قدسیان ۱-۲-۳ با پیام عزیزی و حسام لرنژاد و با قدسیان ۴ را با صدای جمیل خالدی کار کرده است. تُنگ شکر با صدای احمد کامیار و آلبوم جدید وی در زمینهٔ موسیقی اصیل که حاوی تجربیات جدید آهنگسازی به نام «صدای بی صدایی» با صدای خوانندهٔ جوان رسول شریفی که وارد بازار موسیقی گردید. وی برای حمیرا تعدادی آهنگ ساخت که در دو آلبوم به نام های عشق و عرفان و سرنوشت منتشر شد و مورد توجه اهالی موسیقی و عامه مردم قرار گرفت. در سال ۱۳۵۶ عندلیبی برای اولین بار ساز عرفانی دف را به مجموعهٔ ارکستر ایرانی اضافه نموده که خوشبختانه تلفیق آن با ارکستر ایرانی تحرک و سرزندگی خاصی به موسیقی ایران داده است.

در زمینهٔ فرهنگی آثاری در زمینهٔ آموزش سنتور و دف به نام‌های:

(از نوازندگی تا آهنگسازی)، کتاب آموزشی دف که بر اساس ذکر‌های خانقاه کردستان می‌باشد که برای اولین بار از دو حامل برای نت‌نویسی و همچنین کلید جدیدی مخصوص ساز دف استفاده نموده‌ که به زودی انتشار می‌یابد. در ضمن گردآوری و آوانویسی تمام آهنگ‌های تکایای کردستان را آماده‌ نموده‌ که برگرفته از رسالهٔ پایانی او در دانشکده هنرهای زیبای است.

آثار

آثار فارسی

ردیف نام ترانه و البوم (ها) خواننده توضیحات
۱ البوم عشق و عرفان ، البوم سرنوشت حمیرا
۲ بنمای رخ، کیش مهر، بی قرار، اتش در نیستان شهرام ناظری
۳ کنسرت ۱۳۵۶ رضوی سروستانی
۴ سکوت ایرج بسطامی
۵ ناله وطن پریسا
۶ ای میهن محمدرضا شجریان
۷ شکوفه‌های جاویدان شاهپور رحیمی
۸ غریبستان، امان از جدایی، خداحافظ، جاده ابریشم، کنسرت لندن، گرفتار علی‌رضا افتخاری
۹ قسم کامیا بهزاد

آثار کردی

ردیف نام ترانه خواننده توضیحات
۱ هی گل بهروز توکلی
۲ از دست عشق عزیز شاهرخ
۳ دوری حسین شریفی
۴ کیژی کورد عباس کمندی

همچنین فرزند وی سالار عندلیبی خواننده آثار دیگری از وی

کتابشناسی (در حال انتشار)

  • ۱- زود شناخت ریتم برای سازهای کوبی دف...
  • ۲- کتاب آموزش سنتور
  • ۳- آوا نویسی آثار عرفانی کردستان
  • ۴- مجموعه آثار متکوب انتشار یافته

منابع

  • زندگي نامه محمدجلیل عندلیبی - تالار گفتگوى پاسخگـــر
  • [۱]