جانور خون‌گرم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: تکرار نویسه‌های لاتین
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
* مورد فهرست گلوله‌ای
* مورد فهرست گلوله‌ای

<big><big>متن بزرگ</big><big><big>متن بزرگ</big><big><big>متن بزرگ</big><big><big>متن بزرگ</big><big><big>متن بزرگ</big><big><big>متن بزرگ</big><big><big>متن بزرگ</big><big><sup>متن بزرگ</sup><sup>
===== متن بالانویس =====
===== متن بالانویس =====
</sup></big></big></big></big></big></big></big></big>[[پرونده:Wiki ostrich.jpg|بندانگشتی|[[دمانگاری]] دو [[شترمرغ]]]]
</sup></big></big></big></big></big></big></big></big>[[پرونده:Wiki ostrich.jpg|بندانگشتی|[[دمانگاری]] دو [[شترمرغ]]]]

نسخهٔ ‏۱۹ نوامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۳:۵۱

  • مورد فهرست گلوله‌ای
متن بالانویس
دمانگاری دو شترمرغ

جانور خونگرم (Homeothermy) به جانوری گفته می‌شود که میزان دمای بدنش بدون توجه به دمای محیط اطراف به طور مداوم ثابت است مانند پستانداران. هنگامی که دمای هوا در تابستان گرم است و همچنین در طول روز یا شب و زمستان دمای بدن جانوران خونگرم ثابت است و این جانوران با مصرف انرژی دمای خود را ثابت نگه می‌دارند. پرندگان و پستانداران خونگرم هستند.

معمولاً دمای ثابت به فعالیت مداوم آنزیمها و جاندار می‌انجامد. جانوران خون‌گرم می‌توانند در محیط‌های سردی که موجودات خونسرد را به حالت کاملاً غیر فعال در می‌آورد، فعال بمانند، به دنبال غذا بگردند و از خود دفاع کنند. از همین رو جانوران خونگرم می‌توانند خود را تقریباً با هر شرایط آب و هوایی بر روی زمین سازگار کنند. در حالیکه میزان فعالیت یک جانور خونسرد به درجه حرارت محیط اطراف وی بستگی دارد. نقطه مقابل آن جانور خون‌سرد است.

جانوران خونگرم یک گروه چندنیا است.

این دسته بندی امروزه در آرایه‌شناسی استفاده نمی‌شود. درنظر گرفتن گروهی به نام جانوران خونگرم شامل تنها پستانداران و پرندگان می‌شود (قرمز / نارنجی در شکل). به این دسته، گروه چندنیا (polyphyletic) گفته می‌شود زیرا اعضای آن اخیراً نیای مشترک نداشته‌اند.

جستارهای وابسته

جانور خون‌سرد

منابع