جهانگیر میرزا (پسر سیف‌الله میرزا): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Behrad (بحث | مشارکت‌ها)
جز افزودن سریع رده «شاهزادگان قاجار» (با استفاده از رده‌ساز)
Behrad (بحث | مشارکت‌ها)
جز حذف رده «قاجاریان» (با استفاده از رده‌ساز)
خط ۱۵: خط ۱۵:
* مقدمه آثارالبلاد و اخبار العباد. انتشارات امیرکبیر ISBN964-00-0059-0
* مقدمه آثارالبلاد و اخبار العباد. انتشارات امیرکبیر ISBN964-00-0059-0



[[رده:قاجاریان]]
[[رده:شاهزادگان قاجار]]
[[رده:شاهزادگان قاجار]]

نسخهٔ ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۰۹، ساعت ۰۲:۰۴

برای موارد دیگر، به جهانگیر میرزا بنگرید.

جهانگیر میرزا نوه فتحعلی‌شاه قاجار و پسر سوم عباس میرزا نایب‌السلطنه بود. خجسته خانم تاج‏الدوله نخستین همسر عقدی که ناصرالدین شاه قاجار پس از به سلطنت رسیدن اختیار کرد خواهر جهانگیر میرزا بود. جهانگیرمیرزا پس از ازدواج عصمت‏الدوله و دوستمحمدخان در منزل ایشان سکونت داشته است و ازکارگزاران دستگاه معیرالممالک بوده است. عبداللّه قاجار عکاس‏ معروف عصر ناصری فرزند جهانگیر میرزا است.

جهانگیر میرزا در سال ۱۲۲۵ ه.ق. متولد و در ۱۸ ربیع الاول ۱۲۵۰ ه.ق. به دستور برادرش محمد شاه قاجار کور شد و در سال ۱۲۶۹ در سن ۴۴ سالگی در خوی فوت نمود.

نامبرده در زمان حیات پدر، مورد محبت وی بود و به فرمانروایی خوی و سلماس و امیری لشگر آنها برگزیده شد. در جنگهای ایران و روس شرکت داشت و بعد از جنگ فرماندهی قلعه اردبیل و حفاظت از مرزها به وی سپرده شد. با مرگ فتحعلی شاه (۱۲۵۰) به استقبال محمدشاه (برادر تنی و شاه جدید) شتافت، لیکن نامبرده دستور داد تا وی به همراه خسرو میرزا،احمد میرزا و مصطفی قلی میرزا دستگیر و بعدها کور شوند.

دوسال بعد نامبردگان به قلعه تویسرکان فرستاده شدند. با مرگ محمدشاه، ناصرالدین شاه به تشویق امیرکبیر عموهای خود را آزاد نمود و جهانگیر میرزای کور را به فرمانروایی خوی برگزید. نامبرده چندی بعد در سفر حج دارفانی را وداع گفت و در قم مدفون گشت.

از نامبرده کتب معتبری چون تاریخ نو و ترجمه آثار البلاد و اخبار العباد و تالیف طرائف الظرائف و کتابی نیز در علم عروض باقی مانده است. بعد از وی فرزندان و نوادگانش تا سالیان دراز در قلعه تویسرکان می زیسته اند.

منابع

  • مقدمه آثارالبلاد و اخبار العباد. انتشارات امیرکبیر ISBN964-00-0059-0