شهرستان تبریز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ابهام‌زدایی از دهستان لاهیجان
←‏top: اصلاح پیوند(ها) به صفحهٔ ابهام‌زدایی (بخش) با استفاده از AWB
خط ۲۵: خط ۲۵:
|دهستان‌ها=
|دهستان‌ها=
}}
}}
'''شهرتبریز''' یکی از شهرستان‌های [[استان آذربایجان شرقی]] است که در مرکز این استان واقع شده‌است. مرکز این شهر، کلان‌شهر [[تبریز]] است. شهر تبریز به شهر اولینها شهرت دارد علاوه بر این‌که مرکز شهرستان تبریز است، مرکز استان آذربایجان شرقی نیز می‌باشد. شهر تبریز طبق آخرین تقسیمات کشوری از ۳ [[بخش]]، ۴ [[شهر]]، ۶ [[دهستان]] و ۶۷ [[روستا]] تشکیل شده‌است.
'''شهرتبریز''' یکی از شهرستان‌های [[استان آذربایجان شرقی]] است که در مرکز این استان واقع شده‌است. مرکز این شهر، کلان‌شهر [[تبریز]] است. شهر تبریز به شهر اولینها شهرت دارد علاوه بر این‌که مرکز شهرستان تبریز است، مرکز استان آذربایجان شرقی نیز می‌باشد. شهر تبریز طبق آخرین تقسیمات کشوری از ۳ [[بخش (تقسیمات کشوری)|بخش]]، ۴ [[شهر]]، ۶ [[دهستان]] و ۶۷ [[روستا]] تشکیل شده‌است.


== جغرافیا ==
== جغرافیا ==

نسخهٔ ‏۱۷ اکتبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۴:۵۰

شهر تبریز
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانآذربایجان شرقی
مرکز شهرستانتبریز
مردم
جمعیت۱۶۹۵۰۹۴ نفر سال ۱۳۹۰[۱]
جغرافیای طبیعی
مساحت۱۷۸۱ کیلومتر مربع کیلومتر مربع

شهرتبریز یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که در مرکز این استان واقع شده‌است. مرکز این شهر، کلان‌شهر تبریز است. شهر تبریز به شهر اولینها شهرت دارد علاوه بر این‌که مرکز شهرستان تبریز است، مرکز استان آذربایجان شرقی نیز می‌باشد. شهر تبریز طبق آخرین تقسیمات کشوری از ۳ بخش، ۴ شهر، ۶ دهستان و ۶۷ روستا تشکیل شده‌است.

جغرافیا

وسعت شهر تبریز به‌طور تقریبی ۱۷۸۱ کیلومتر مربع می‌باشد. شهر تبریز از شمال به شهرستان اهر، از جنوب به شهرستان اسکو، از شرق به شهرستان هریس و بستان آباد و از غرب و شمال غرب به شهرستان شبستر و شهرستان سرسبز مرند محدود می‌گردد.

این شهردر ۴۶ و ۲۵ طول شرقی و ۳۸ و ۲ عرض شمالی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده‌است و ارتفاع تقریبی آن از سطح دریا، ۱۳۵۰ متر می‌باشد.

شهرتبریز از دو ناحیهٔ کوهستانی و دشت تشکیل شده‌است. ارتفاع از سطح دریا در دشت ۱۳۱۰ و در مناطق کوهستانی تا ۲۱۰۰ متر بالغ می‌گردد. این شهرستان از شمال و جنوب، به‌وسیلهٔ کوه‌های عینالی و سهند احاطه شده‌است.

پوشش گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی و جانوری شهرتبریز به‌شرح زیر است:[۲]

دسته انواع ملاحظات
درختان انواع درختان راش، بلوط، ممرز، افرا، ون و همچنین درختان میوه جنگلی از قبیل گردو، گیلاس، فندق، سیب و گلابی
گیاهان (عمومی) کنگر وحشی، خارشتر، چمن، خاکشیر، قیاغ اولی، شیرین بیان، روناس، گندمیان، بومادران و گون کتیرا در بیشتر نواحی در بیشتر ایام سال می‌رویند.
گیاهان (جلگه تبریز) مراتع ییلاقی (به‌ویژه در دامنهٔ تودهٔ کوهستانی سهند) و مراتع قشلاقی (اطراف دریاچه ارومیه)
گیاهان (دامنه‌های سهند) به‌علت شیب تند و سنگلاخی‌بودن پوشش گیاهی مانند گونه‌های مناطق کوهستانی پوشش گیاهی دامنه‌های سهند از پوشش گیاهی دامنه‌های سبلان فقیرتر است.
گیاهان (در نواحی جلگه‌ای و کم‌ارتفاع) مانند گیاهان ایران مرکزی در نواحی خشک‌تر، گیاهانی مانند خارشتر، فراوان وجود دارد.
جانوران گرگ، گراز، روباه، خرس، قوچ، میش، بز وحشی، شغال، آهو و خرگوش
پرندگان بومی کبک، اردک، غاز، قرقاول
پرندگان مهاجر مرغ سقا، فلامینگو، انواع مرغابی و دُرنا، لک‌لک و حواصیل حواصیل در حوالی رودخانه‌های شهرستان یافت می‌شود.

تقسیمات کشوری

شهرها: باسمنج، تبریز و سردرود

شهرها: خسروشهر

شهرها: ممقان

منابع

پیوند به بیرون