اریک برن: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
تمیزکاری
خط ۶۷: خط ۶۷:
* [[مراورده‌های شخصیتی]]
* [[مراورده‌های شخصیتی]]


= منابع =
== منابع ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
* بازی‌ها، اریک برن، ترجمه اسماعیل فصیح
* بازی‌ها، اریک برن، ترجمه اسماعیل فصیح

نسخهٔ ‏۱۱ ژوئیهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۱۵:۱۵

اریک برن
زادهٔ۱۰ مهٔ ۱۹۱۰
درگذشت۱۵ ژوئیهٔ ۱۹۷۰ (۶۰ سال)
سکته قلبی
ملیتکانادایی
شناخته‌شده برایمبدع تحلیل رفتار متقابل

اریک برن (به انگلیسی: Eric Berne) ‏ (۱۰ می۱۹۱۰ - ۱۵ ژوئیه ۱۹۷۰) روانپزشک آمریکایی کانادایی است. او به عنوان مبدع تحلیل رفتار متقابل شهرت دارد.[۱]

تولد و تحصیلات

اریک در ۱۰ می ۱۹۱۰ در مونترال کانادا متولد شد.اسم کاملش اریک لنارد برنشتاین بود.او و خواهرش گریس که ۵ سال از او کوچکتر بود فرزندان یک زوج پزشک - نویسنده به نام‌های دیوید و سارا گوردون برنشتاین بودند. پدر در سال ۱۹۲۱ از دنیا رفت و فرزندان با مادرشان بزرگ شدند. اریک به دانشگاه مک گیل رفت و در سال ۱۹۳۱ فارغ التحصیل شد. زمانی که در مک گیل مشغول به تحصیل بود مطالبی را با نام مستعار برای چند روزنامه دانشجویی می‌نوشت. او روانپزشکی را در دانشگاه ییل و تحت نظر پل فدرن شروع و در سال ۱۹۳۸ به اتمام رسانید. او در سال ۱۹۳۹ به شهروندی آمریکا در آمد.

در سال ۱۹۴۳ نامش را به اریک برن تغییر داد.او هم چنان به نوشتن مقاله با نام مستعار ادامه می‌داد. تحصیلاتش به واسطه شروع جنگ جهانی دوم قطع شد. دوره سربازی را در قسمت پزشکی ارتش بود که در سا ل ۱۹۴۵ به اتمام رسید.

زندگی شخصی

اریک برن ۳ بار ازدواج کرد.اولین همسرش الینور مک رائه بود. آنها در سال ۱۹۴۲ ازدواج کردند، صاحب ۲ فرزند شدند و در سال ۱۹۴۵ جدا شدند. در سال ۱۹۴۹ اریک با دوروتی دی مس وی که او نیز از ازدواج قبلی اش صاحب ۲ فرزند بود، ازدواج کرد که این ازدواج در سال ۱۹۶۴ به جدایی منجر شد. پس از رسیدن به شهرت، اریک برای سومین بار و این بار با زنی به نام توره پترسون ازدواج کرد که این ازدواج نیز دیری نپایید و این دو در سال ۱۹۷۰ از یکدیگر طلاق گرفتند. اریک برن در ۱۵ ژوئیه ۱۹۷۰ بر اثر سکته قلبی از دنیا رفت.

کار بالینی

پس از جنگ، اریک تحصیلات خود را زیر نظر اریک اریکسون در موسسه روانکاوی سن فرانسیسکو از سر گرفت و در بیمارستان هم کار می‌کرد. علاوه بر نوشتن مقالات تخصصی روانکاوی، در سال ۱۹۴۷ کتاب «ذهن در رفتار» را منتشر کرد. او هم چنین به گروه درمانگران در چند بیمارستان سن فرانسیسکو پیوست.

بازی‌های روابط انسانی

به گفتهٔ اریک برن «بازی‌ها» عبارت‌اند از: یک سلسله مراوده‌ها که بین افراد و برای ارتباط برقرار کردن به کار می‌روند. تمام اعمال متقابل انسان‌ها طبق بازی‌های مرسوم و آدابی که از دل این بازی‌ها بیرون آمده، انجام می‌شود و اصولاً می‌توان گفت تمام رفتارهای اجتماعی و گاهی خصوصی انسان‌ها، بازی است.

جستارهای وابسته

منابع

  1. ویکی‌پدیای انگلیسی