کندر (گیاه): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ویرایش 37.27.196.231 (بحث) به آخرین تغییری که Spidaj انجام داده بود واگردانده شد
خط ۱۸: خط ۱۸:
== نحوه استفاده ==
== نحوه استفاده ==


آن را بکوبید و هر روز صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری از آن‌را در یک استکان آب حل و مصرف کنید. می‌توانید آن را در دهان بگذارید و به صورت آدامس از آن استفاده کنید، البته در این حالت کندر کمی تلخ است.
آن را بکوبید و هر روز صبح ناشتا 3گرم (یک قاشق مربا خوری) از آن‌را در یک استکان آب حل و مصرف کنید. می‌توانید آن را در دهان بگذارید و به صورت آدامس از آن استفاده کنید، البته در این حالت کندر کمی تلخ است.


== نظر حکما==
== نظر حکما==

نسخهٔ ‏۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۱۸:۴۷

گیاه کندر.

کُندُر (Olibanum) گیاهی دارویی است از راسته افراسانان (Sapindales) که از شیره آن هم به عنوان خوشبو کننده استفاده می‌شود. شیره کندر را معمولاً با اسپنددانه می‌سوزانند. در عربی به آن صمغ معنوی گویند.

نام علمی این گیاه Boswellia thurifera یا B. sacra و همچنین B. carterii است. طعم این عصاره بسیار تلخ است.

در استان فارس به درختی که کندر از آن به دست می‌آید بَنه می‌گویند.[نیازمند منبع]

کاربردهای پزشکی و دارویی

میوهٔ این گیاه را(که پوسته‌ای چرب دارد و به اندازهٔ یک نخود است)خام می‌خورند.همچنین در فارس میوه آن را میکوبند و غذایی به نام آب بنه از آن بدست می آورند. میوهٔ نرسیده و خام آن را بنه شک گویند که نوعی ترشی به همان نام از آن درست میکنند و با دانه های رسیدهٔ آن بنه شور درست میکنند که نوعی تنقلات است. همچنین، کندر پس از جوشاندن به ماده‌ای به نام سقز تبدیل می‌شود که مانند آدامس حالت ارتجاعی دارد، با این تفاوت که سقز بعد از فرو دادن هضم می‌شود.[نیازمند منبع]

صمغ کُندُر یَمَنی

خواص کندر

جویدن کندر مانند آدامس لثه را محکم می‌کند و بوی دهان را می‌زداید، و روایت شده برای قطع ادرار و بلغم می‌توانید از آن مصرف کنید. از قدیم بر مصرف کندر، بویژه در زنان باردار و تأثیر آن روی حافظه نوزاد، تأکید شده است.

با توجه به تحقیقاتی که روی بیش از ۱۰۰ نفر از مادرانی انجام شده است که قبل از زایمان به مدت طولانی (۳ الی ۴ ماه) از کندر استفاده کرده‌اند، معلوم شد که مصرف بیش از حد آن موجب بیش‌فعالی کودکان آنها شده است، اما مادرانی که به مدت یک ماه یا کمتر از کندر استفاده کرده‌اند کودکانشان بیش‌فعال نشده و همچنین از هوش بالایی برخوردارند.

نحوه استفاده

آن را بکوبید و هر روز صبح ناشتا 3گرم (یک قاشق مربا خوری) از آن‌را در یک استکان آب حل و مصرف کنید. می‌توانید آن را در دهان بگذارید و به صورت آدامس از آن استفاده کنید، البته در این حالت کندر کمی تلخ است.

نظر حکما

از نظر حکمای طب سنتی، کندر گرم و خشک است و از نظر خواص آن معتقدند که خشک‌کننده و قابض و بندآورنده خون است، گازها را تحلیل می‌برد و در تقویت حافظه بسیار موثر است، از خونریزی‌های خارجی و خونروی از سینه جلوگیری می‌کند و، اگر با صمغ خورده شود، برای رفع بدبویی بینی و تنگی نفس و سرفه مزمن رطوبتی موثر است. همچنین، اگر با عسل خورده شود، برای رفع فراموشی مفید است. اگر تا چند روز هر روز ۳ گرم آن را در آب بخیسانید و ناشتا بخورید، برای رفع فراموشی و زیادی بلغم مفید است.

جویدن کندر قند خون را کاهش می دهد . خوردن کندر باعث افزایش میل جنسی میشود

نگارخانه

منابع

سایت: http://www.parsiteb.com

فرهنگ گیاهان دارویی و طب سنتی ایران، محمد رضا احدی کیا و همکاران، تهران، ۱۳۶۲، نشر فرهنگ باستان.