عباس ادهم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ویرایش Fatranslator (بحث) به آخرین تغییری که Sicaspi انجام داده بود واگردانده شد
خط ۶۵: خط ۶۵:
[[رده:درگذشتگان ۱۹۶۹ (میلادی)]]
[[رده:درگذشتگان ۱۹۶۹ (میلادی)]]
[[رده:اهالی تبریز]]
[[رده:اهالی تبریز]]
[[رده:اهالی تهران]]
[[رده:نیکوکاران اهل ایران]]
[[رده:نیکوکاران اهل ایران]]
[[رده:کابینه هژیر]]
[[رده:کابینه هژیر]]

نسخهٔ ‏۹ ژوئن ۲۰۱۶، ساعت ۱۷:۲۸

عباس ادهم
عباس ادهم
وزیر بهداری
پادشاهمحمدرضا شاه پهلوی
نخست‌وزیرعبدالحسین هژیر
نخست‌وزیرمحمد ساعد
سناتور انتخابی دوره دوم مجلس سنای ایران
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۶۴ خورشیدی
تبریز
درگذشته۹ آبان ۱۳۴۸
ملیت ایران
اقامتگاهتبریز و تهران
پیشهپزشک و سیاستمدار
تخصصپزشک مخصوص احمد شاه
ریاست جمعیت آذربایجانی‌های مقیم مرکز
عضویت هیئت مدیره جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران
لقب(ها)اعلم الملک
لقمان الملک


عباس ادهم (زاده ۱۲۶۴ خورشیدی در تبریز - درگذشته ۹ آبان ۱۳۴۸) پزشک و سیاستمدار ایرانی بود. وی ملقب به اعلم الملک پزشک مخصوص احمد شاه بود. عباس ادهم در کابینه‌های عبدالحسین هژیر و محمد ساعد نیز به عنوان وزیر بهداری سابقه وزارت داشته است. وی همچنین در سوابق خود ریاست جمعیت آذربایجانی‌های مقیم مرکز، عضویت هیئت مدیره جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران و سناتور انتخابی در دوره دوم مجلس سنای ایران را دارد.

آغاز زندگی

عباس ادهم تحصیلات مقدماتی و متوسطه را در مدرسه لقمانیه تبریز سپری کرد و برای تحصیل پزشکی به پاریس رفت. وی در سال ۱۹۰۹ میلادی (۱۲۸۸ خورشیدی) از دانشکده پزشکی پاریس موفق به دریافت درجه دکتری، جایزه پایان نامه و مدال علمی شد و پس از پایان تحصیلات، نمایندگی ایران در کنگره تعطیلات عمومی بین المللی پاریس به وی اعطاء شد. پس از بازگشت به ایران، به عنوان پزشک دربار قاجار و پزشک ویژه ولیعهد، احمد میرزا (بعدها احمدشاه)، انتخاب گردید. پس از آن به عضویت مجلس حفظ الصحه دولتی درآمد. از جمله اقدامات وی در این دوران، کمک مالی به مدرسه فیوضات تبریز، تأسیس نخستین مدرسه متوسطه رسمی با اسم محمدیه در آذربایجان، تأسیس دارالعجزه، کتابخانه و دارالتربیت تبریز، مدرسه صنایع مستظرفه و بیمارستان احمدیه بود. در جنگ جهانی اول که بیماری وبا از قفقاز به آذربایجان سرایت کرد، اقدامات موثر وی سبب پیش‌گیری از انتشار بیماری در تبریز شد. وی از سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۸ ریاست بیمارستان تازه تأسیس رازی را در تهران بر عهده گرفت. وی در سال ۱۳۲۲ خورشیدی، انجمن مبارزه با تریاک و الکل را تشکیل داد، تا اینکه در ۲۳ تیر ۱۳۲۵ قانون منع کشت خشخاش به تصویب رسید. وی از اول تیرماه ۱۳۲۷ خورشیدی تا آبان همان سال به سمت وزیر بهداری در کابینه عبدالحسین هژیر منصوب گردید و پس از آن در سال ۱۳۲۸ در کابینه محمد ساعد نیز حضور داشت. وی از ۲۴ فروردین ۱۳۳۶ تا ۲۵ اسفند ۱۳۳۸ سناتور انتخابی در دوره دوم مجلس سنای ایران بود. علاوه بر این، وی ریاست جمعیت آذربایجانی‌های مقیم مرکز و عضویت هیئت مدیره جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران را نیز عهده‌دار بود.

منابع

  • دکتر باقر عاقلی (۱۳۸۷روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی جلد دوم، تهران: نامک، ص. ۲۳۴، شابک ISBN ۹۶۴۶۸۹۵۵۳۰ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک) پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)
  • دکتر عباس ادهم پزشک‌نما

پیوند به بیرون