روح‌القدس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ←‏جایگزینی با [[وپ:اشتباه|اشتباه‌یاب]]: روح‌القدوس⟸روح‌القدس
خط ۱۱: خط ۱۱:


== روح القدس در اسلام ==
== روح القدس در اسلام ==
[[روح القدس]] یکی از[[فرشتگان مقرب]] است که درقرآن به نام [[جبرائیل]] نامیده شده است. القاب دیگر ایشان عبارتند از[[روح الامین]]<ref>193شعرا</ref>-[[شدیدالقوی]]<ref>5نجم</ref>-[[ذومره]]<ref>6نجم</ref>-[[امین وحی]]-([[فرشته وحی]])مسوول [[عالم ذر]]<ref>پیام قرآن از مکارم شیرازی</ref><ref>فرهنگ موضوعی قران کریم نوشته فانی و خرمشاهی</ref> البته مفسرینی نیز روح‌القدوس را جدای جبراییل امین دانسته‌اند و وی را مسوول وحی در تمام سطوح (زنبور عسل و .... و ... تا امام دوازدهم شیعیان ) میدانند (مثل آیت‌الله حکمت نیا )
[[روح القدس]] یکی از[[فرشتگان مقرب]] است که درقرآن به نام [[جبرائیل]] نامیده شده است. القاب دیگر ایشان عبارتند از[[روح الامین]]<ref>193شعرا</ref>-[[شدیدالقوی]]<ref>5نجم</ref>-[[ذومره]]<ref>6نجم</ref>-[[امین وحی]]-([[فرشته وحی]])مسوول [[عالم ذر]]<ref>پیام قرآن از مکارم شیرازی</ref><ref>فرهنگ موضوعی قران کریم نوشته فانی و خرمشاهی</ref> البته مفسرینی نیز روح‌القدس را جدای جبراییل امین دانسته‌اند و وی را مسوول وحی در تمام سطوح (زنبور عسل و .... و ... تا امام دوازدهم شیعیان ) میدانند (مثل آیت‌الله حکمت نیا )


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==

نسخهٔ ‏۲۸ مهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۱۹:۳۴

در ادیان یهود، مسیحیت و اسلام از روح القُدُس یاد شده‌است.

روح القدس در مسیحیت

آیه روشنی برای خدا دانستن روح القدس در کتاب مقدس وجود ندارد با این وجود برخی معتقدند کتاب مقدس، آشکارا روح القدس را خداوند دانسته‌است[۱][۲] و غالب مسیحیان بر این باورند که روح‌القُدُس به همین ترتیب شخصیت سوم تثلیث و خدا است. آنها ایمان دارند که خدا در ذات خود واحد است، اما در عین حال، همواره در این ذات واحد، سه شخصیت وجود دارد که هر سه کاملاً خدا هستند.

روح القدس در مزدیسنا

سپنتا مینیو Spentä Mainyu یا روحِ سپنتا یا روح القدس در مزدیسنا و اسطوره شناسیِ ایران باستان نیرویِ زندگی و تجسمِ خوبی و نور است. او همزادِ انگره مینیو (اهریمن)، نیروی تاریکی است و با او در نبردی ابدی است.[۳] سپنتا مینیو محافظِ چیزها و موجودات از آسمان، آب، زمین، گیاهان و کودکانِ هنوز به دنیا نیامده است.[۴]

روح القدس در اسلام

روح القدس یکی ازفرشتگان مقرب است که درقرآن به نام جبرائیل نامیده شده است. القاب دیگر ایشان عبارتند ازروح الامین[۵]-شدیدالقوی[۶]-ذومره[۷]-امین وحی-(فرشته وحی)مسوول عالم ذر[۸][۹] البته مفسرینی نیز روح‌القدس را جدای جبراییل امین دانسته‌اند و وی را مسوول وحی در تمام سطوح (زنبور عسل و .... و ... تا امام دوازدهم شیعیان ) میدانند (مثل آیت‌الله حکمت نیا )

جستارهای وابسته

منابع

  1. Evans, Reverend William. The Great Doctrines Of The Bible. Grand Rapids: Kessinger, LLC, 2004. Print. page 71
  2. Barth, Karl. The Doctrine of Creation (Church Dogmatics, vol. 3, pt. 2). New York: T. & T. Clark, 1969. Print. page 333
  3. http://www.pantheon.org/articles/s/spenta_mainyu.html - Encyclopedia Mythica
  4. http://www.britannica.com/EBchecked/topic/559342/Spenta-Mainyu
  5. 193شعرا
  6. 5نجم
  7. 6نجم
  8. پیام قرآن از مکارم شیرازی
  9. فرهنگ موضوعی قران کریم نوشته فانی و خرمشاهی